کالاهای جدید به فهرست ثبت سفارش در مناطق آزاد اضافه می شود

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: به زودی کالاهای جدیدی به فهرست کالاهای قابل ثبت سفارش در مناطق آزاد اضافه خواهد شد. 

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «مرتضی بانک» امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در جمع خبرنگاران افزود: در این نشست، در مورد فهرست کالاهای وارداتی در مناطق آزاد مورد بحث قرار گرفت.
وی گفت: هم اکنون ثبت سفارش سه هزار قلم کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آزاد است.
مشاور رییس جمهور افزود: تاکنون در جلساتی متعدد، ارتقای سهم تولید در مناطق آزاد مورد توجه قرار گرفت.
مرتضی بانک اظهار داشت: توجه به قوانین و مقررات موجود از مسائل مهم موجود ورود کالاهای اولیه و تولید در مناطق آزاد به شمار می رود.
وی در خصوص صادرات کالا از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: برای تسریع در این امر، توافق‌هایی برای کسب مجوزها و پروانه‌های مورد نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص این نشست گفت: برطرف کردن مشکلات تولید از طریق تامین قطعات و مواد اولیه و همچنین تقویت تولید در مناطق آزاد، به طوری که در مناطق آزاد گسترش یافته و از همان نقطه صادر شود، در این نشست مورد توجه قرار گرفت.
«رضا رحمانی» افزود: منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی(ره) در برنامه پنجم توسعه مورد توجه بود که هفته گذشته ساختمان گمرک و فرایند سامانه‌های گمرکی در این منطقه راه‌اندازی شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه در سال گذشته گفت: در سال 96 حدود یک میلیارد و 50 میلیون دلار از مناطق آزاد و حدود 18.5 میلیارد دلار از مناطق ویژه صادرات داشتیم. یعنی چیزی حدود 20 میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و ویژه انجام شد و در مقابل واردات سال 96 حدود 8 میلیارد دلار بود.
مرتضی بانک درباره آمار سال 97 توضیح داد: تصورمان این بود که سیاست‌های جدید برای صادرات موانع ایجاد کند که درباره صادرات مناطق آزاد این اتفاق نیفتاد. صادرات 97 مناطق ویژه حدود 16 میلیارد و 800 میلیون دلار و جمع صادرات مناطق آزاد و مناطق ویژه حدود 18.5 میلیارد دلار بود.
وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در این مناطق نیز افزود: سرمایه گذاری داخلی سال 97 نسبت به 96 حدود 60 درصد افزایش داشته و از از حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان به 6 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال 97 حدود 30 درصد کاهش یافته است، گفت: به دلیل شرایط تحریم سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد در سال 97 به 650 میلیون دلار رسید که رقم آن در سال 96 حدوداً یک میلیارد دلار بود. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو