گزارش ویژه روزنامه سازندگی از موج سواری در چابهار؛

«نبرد با موج‌ها» در چابهار

این ورزش چند سال پیش فقط در تلویزیون دیده می‌شد. حالا چابهار به قطب اصلی موج سواری تبدیل شده و ایران به زودی تیم ملی زنان و مردان هم خواهد داشت.

تا همین چند سال پیش تصاویر ورزش موج سواری را در برنامه‌هایی مثل ورزش و مردم می‌دیدیم. در فواصلی بین دو نیمه بازی‌های فوتبال و یا وقتی ارتباط زنده با ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات قطع می‌شد تصاویری از این ورزش مفرح روی آنتن می‌رفت تا دوباره ارتباط وصل شود. معمولا تصاویر این ورزش همراه با موسیقی‌هایی با ریتم سریع و پرهیجان پخش می‌شد و همین به جذابیت و زیبایی آن اضافه می‌کرد. اندک مواقعی هم بود که یک گزارشگر روی تصاویر توضیحاتی می‌داد. احتمالا چیزی که از آن روزها در ذهن علاقمندان به ورزش مانده است لقبی است که گزارشگران به آن می‌دادند. از موج سواری به عنوان «نبرد با موج‌ها» نام برده می شد که انصافا لقب زیبایی هم بود. اما نکته مهم این بود که همه تصاویری که از این ورزش در تلویزیون پخش می‌شد مربوط به ورزشکاران خارجی و سواحل کشورهای خارجی بود. چرا که اساسا این ورزش در ایران وجود خارجی نداشت. حالا شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مدت کوتاهی است ورزش موج سواری در ایران هم به راه افتاده و در حال رشد و توسعه است. احتمالا یکی از دلایل راه اندازی و توسعه این ورزش در ایران، این است که موج سواری المپیکی شده و قرار است برای اولین بار در المپیک 2020 ژاپن برگزار شود. 

چابهار؛ زادگاه موج سواری ایران

همان طور که از اسم این ورزش پیداست، مهم ترین و اولین چیزی که برای انجام این ورزش لازم است، موج است! طبیعتا این ورزش را باید در سواحلی که مدتهای متمادی موج‌های خروشان دارند برگزار کرد و در سواحل معمولی و کم موج قابلیت اجرا ندارد. از نظر موقعیت جغرافیایی چابهار، تنها شهر در ایران است که شرایط فعالیت در این رشته مهیج را دارد. شهری در استان سیستان و بلوچستان و در منتهی الیه جنوب شرقی ایران است که به آب‌های گرم اقیانوس هند راه دارد. چابهار از لحاظ اقتصادی هم شرایط ویژه‌ای دارد. این شهر یک منطقه آزاد تجاری است و به همین دلیل پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. ضمن اینکه گردشگران و تاجران خارجی زیادی هم در این منطقه رفت و آمد دارند. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به روستای رمین، کوه‌های مینیاتور، درختان مکرزن، تالاب لیپار و ... اشاره کرد. روستای رمین در چابهار که اخیرا به عنوان یکی از مناطق دوستدار کتاب هم معرفی شده بیشترین ظرفیت را برای انجام این رشته ورزشی دارد و در حال حاضر به عنان قطب موج سواری این رشته در ایران معرفی شده است. سواحل مکران در این منطقه دارای خط ساحلی بسیار زیبا و امواج خروشانی است که شرایط مناسبی برای برگزاری ورزش موج سواری دارد. سواحل مکران لقب جالبی هم دارد: «کالیفرنیای ایران.» شاید بد نباشد که بدانید سواحل مکران دقیقا کجاست. به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. تصاویر ساحل مکران به ما نشان می‌دهد که این خط ساحلی، زیبایی خیره کننده‌ای دارد؛ دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا ختم می‌شوند صحنه کمیابی در طبیعت است که می‌تواند حتی تنها دلیلی برای رفتن به سیستان و بلوچستان باشد. 

 

متولد سال 96 

ورزش موج سواری برای اولین بار در سال 1396 در این منطقه ایران برگزار شد. تا الان که در سومین سال فعالیت این رشته در ایران هستیم دو دوره از مسابقات موج سواری برگزار شده که نام آن را هم جام مکران گذاشته‌اند. در واقع دومین دوره مسابقات همین الان در حال برگزاری است. اما بسیار جالب است که بدانید امسال برای اولین بار مسابقات مختص زنان هم در این منطقه برگزار می‌شود. دوم تیر اولین روزی بود که مسابقات زنان در آن برگزار شد و صبح امروز چهارم تیر دومین و آخرین روز مسابقات زنان برگزار می‌شود. مسابقات مردان هم در روزهای 31 خرداد و سوم تیر برگزار شده و امروز عصر، زمان برگزاری فینال مسابقات مردان است. عدنان حسینی، مدیر حوزه میراث و گردشگری منطقه درباره توسعه موج سواری در این منطقه به خبرگزاری برنا گفته است: «استقبال مردم این روستا و ساکنین آن بسیار خوب بوده است، جوانان این منطقه خیلی هم استعدادهای خوبی دارند و از یکی دو سال پیش آموزش دیدند و راهی مسابقات جهانی شدند. توریست‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شدند و تورهای مختلفی از مرکز و شمال کشور در زمان برگزاری این رقابت‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. امیدواریم که به بهانه این استقبال اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد و باعث اشتغال مردم و رونق گردشگری دریایی شود. البته این ورزش در ایران شناخته شده نیست و متاسفانه با این که بهترین سواحل موج‌سواری در غرب آسیا و آسیای میانه برای موج‌سواری داریم، به دلیل اینکه تبلیغاتی در راستای معرفی این رشته نشده است، استقبال مردم آنگونه که باید نبود.»

تیم ملی مردان و زنان هم داریم

اما آیا این ورزش نوپا آنقدر ساماندهی شده است که تیم ملی موج سواری ایران هم راه بیفتد؟ پاسخ این سوال مثبت است. علیرضا رستمی عزت، رئیس انجمن موج‌سواری ایران، نایب رئیس کنفدراسیون آسیا که سرداور این آخرین دوره از مسابقات موج سواری است که هم اکنون در چابهار برگزار می‌شود. او گفت: «این مسابقات، مسابقات انتخابی تیم ملی موج‌سواری در دو بخش بانوان و آقایان است که جهت حضور در رقابت‌های جهانی 2019 ژاپن که کسب سهمیه برای المپیک دارد، برگزار می‌شود.» رستمی درباره وضعیت ورزشکاران و استعدادهای منطقه برای انجام ورزش موج سواری گفت: «بچه‌هایی داریم که خارج ایران در این رشته فعالیت کردند و استعدادهای فوق‌العاده‌ای هستند اما چون به صورت تفریحی کار کردند باید بیشتر روی آن‌ها تمرکز شود. این ورزشکاران به دلیل اینکه سال‌ها موج‌سواری کردند، تکنیک‌های خوبی دارند اما باید بهتر از این شود. می‌توانیم در دریای خزر و خلیج‌فارس موج‌سواری آموزشی و در دریای عمان موج‌سواری حرفه‌ای را داشته باشیم.» او درباره تیم زنان و امکان حضورشان در مسابقات بین المللی هم توضیح داد: «موج‌سواری بانوان آسیا بسیار قوی نیست و با برنامه‌ریزی و تلاش ما این ظرفیت را داریم که جایگاه خوبی کسب کنیم. بانوان با پوشش مصوب وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند و در تمام ورزشکاران با این پوشش در مسابقات شرکت می‌کنند.» مسابقات انتخابی مردان در 3 رده سنی نونهالان (13 نفر)، نوجوانان (4 نفر) و بزرگسالان (20 نفر) و مسابقات انتخابی زنان فقط در رده سنی بزرگسالان با حضور 17 نفر در حال برگزاری است. نفرات برتر توسط تیم فنی برگزیده و به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند. عمر بلوچ رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان چابهار به سازندگی می‌گوید: « با توجه به این که این رشته در ایران نوپاست ما توقع کسب مقام در بازی‌های آسیایی را نداریم. سال گذشته دو نفر را به مسابقات جهانی اعزام کردیم که امسال هم این اتفاق خواهد افتاد. اما امیدواریم امسال نتایج بهتری نسبت به سال گذشته بگیریم. 

«موج سواری»؛ هدیه بانوی ایرلندی به چابهار

ایسکی برایتون الان 33 ساله است. او در سال 1391 زمانی که 26 ساله بود برای اولین بار و با هدف مشارکت در پروژه یک بانوی فیلمساز فرانسوی به همراه این مستند ساز به چابهار رفت. ایسکی مروج ورزش موج سواری در سراسر جهان و به ویژه کشورهای اسلامی است. خاطره او از اولین موج سواری در چابهار شنیدنی است: «ما دو نفر بدون اطلاع قبلی و بدون اطمینان از اینکه در ایران پذیرفته می شویم ، وارد این کشور شدیم و یک راست از تهران به منطقه‌ای رفتیم که تا حالا شاهد موج سواری هیچ زنی در سواحل خود نبوده است. من با لباس مخصوص شروع به موج سواری کردم و ناگهان متوجه شدم زنان و مردمان زیادی حیرت زده در ساحل جمع شدند و حتی برخی از آنها به پلیس زنگ زدند. وقتی پلیس آمد مانع کار من نشد اما گفتند که نگران آسیب دیدن من در اثر برخورد به صخره یا سنگ هستند.» برایتون برای 4 سال متوالی به چابهار رفت و با علاقه شخصی خودش به آموزش این ورزش به نوجوانان پرداخت. در واقع می توان گفت او بود که چراغ این رشته ورزشی را در ایران روشن کرد. اما الان 4 سالی می‌شود که به چابهار نرفته است. با این وجود «موج سواری» در چابهار جان گرفته و زنده مانده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو