وزیر اقتصاد در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خبر داد: 

جهش "وزنی" صادرات كشور در سه ماهه اول امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از بازید از منطقه آزاد اقتصادی سلفچگان استان قم، در گفت و گو با خبرنگاران از جهش وزنی میزان صادرات کشور در سه ماهه امسال خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند با اعلام این خبر، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را یکی از قدیمی ترین مناطق ویژه کشور از نظر تعداد و تنوع واحدهای اقتصادی خواند و گفت: برای ما بررسی مشکلات واحدهای تولیدی کشور، به ویژه منطقه سلفچگان، اهمیت بسیار زیادی دارد.
دژپسند اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که این منطقه با آن مواجه است، عدم بهره برداری از ظرفیت اسمی آن است که باعث شده شاخص آن از متوسط کل مناطق ویژه کشور پایین تر باشد.
وی با اشاره به برخی مشکلات تولید کنندگان منطقه ویژه سلفچگان و مباحث انجام شده در دیدار با فعالان اقتصادی مسئولان استان در خصوص بحث بازگشت ارز ناشی از صادرات، تصریح کرد: خوشبختانه با بسته سیاست ارزی که امسال به تصویب کمیته پنج نفره (متشکل از وزرای اقتصاد، نفت، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی) رسید و توسط بانک مرکزی ابلاغ شد، شرایط صادرات به شکلی تسهیل شد که میزان بازگشت ارز صادر کنندگان را افزایش داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ما وقوف کامل به مشکلات ناشی از از هزینه های انتقال، آن هم در شرایط فعلی کشور هستیم و به همین خاطر، درصدی را هم برای معافیت صادر کنندگان در خصوص هزینه انتقال در نظر گرفتیم.
دژپسند با بیان اینکه در بسته ابلاغی سیاست ارزی کمیته پنج نفره، بخش قابل توجهی از ارزها می توانند در بازار سنا عرضه شده و بخش دیگری می تواند بصورت واردات در قبال صادرات به کشور برگردد، اظهار داشت: در این شرایط، قطعا صادر کنندگان ترغیب به بازگشت ارزهای ناشی از صادرات به کشور می شوند. 
وی همچنین با اشاره به مفاد قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که تصریح دارد، صادر کنندگان متناسب با ارزی که بر می گردانند، می توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند، این امر را نیز یکی دیگر از مشوق های تاثیرگذار برای بازگشت ارز ناشی از صادرات به کشور خواند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه میزان صادرات کشور در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی "جهش" داشته است،  میزان افزایش صادرات از نظر ارزشی را هم دارای رشد قابل قبول عنوان کرد.
دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید امروز خود از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: تولید بخشی از واحدهای مستقر در منطقه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خوبی داشته است و حتی برخی واحدها در صدد افزایش فعالیت خود به سه شیفت کاری هستند.  
وی افزود: به نظرم با مساعدت و تلاش مسئولان استان قم، خیلی راحت می شود فاز سوم منطقه ویژه سلفچگان را در آینده نه چندان دور، راه اندازی کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بخاطر اهمیت منطقه آزاد تجاری سلفچگان در برنامه های آتی دولت و وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی برخی طرح های خود را در حاضر به صورت پایلوت در این منطقه به اجرا گذاشته تا با فراهم شدن شرایط در سایر نقاط کشور نیز آنها را اجرا کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو