به بهانه سفر معاون امور اقتصادی رئیس‌جمهور به بندر چابهار؛

اهمیت بندر چابهار در توسعه مسافرت‌های دریایی، بین‌المللی و گردشگری دریایی

مسافرت و جابه‌جایی از طریق دریا عمری به درازای تمدن بشریت دارد؛ در اولین مسافرت دریایی بین‌المللی در سال 1819، کشتی ss savannah، نوعی خاص از کشتی (استفاده از نیروی محرکه ترکیبی باد و بخار) با حرکت از بندر نیویورک و گذر از اقیانوس اطلس با 29روز دریانوردی در بندر لیورپول انگلیس پهلو گرفت. بعد از گذشت 40 سال شرکت کشتی‌رانی وایت استار (wsl) اقدام به ساخت کشتی و راه‌اندازی خط کشتی‌رانی مسافری اقیانوس‌پیما و توسعه امکانات رفاهی برای مسافران کرد.
گسترش جابه‌جایی مسافر دریایی در دهه 1800 میلادی با هجوم مهاجران از اروپا به آمریکا اتفاق افتاد. در این اثنا مسافران متمول نیز برای تفریح و تجارت از کشتی‌های بخار برای مسافرت استفاده می‌کردند.
این صنعت رو به رشد با ظهور حمل‌ونقل هوایی رو به افول گذاشت، بنابراین شرکت‌های کشتی‌رانی با تغییر کسب‌وکار از حمل‌ونقل صرف به تفریح و گردشگری دریایی روی آوردند که پیدایش کشتی‌های مسافری کروز ماحصل این تغییر در حمل‌ونقل دریایی مسافر است.
درحال‌حاضر گردشگری دریایی و جابه‌جایی مسافر از طریق دریا یکی از صنایع رو به رشد دنیاست. 
هرساله تعداد گردشگران دریایی و مسافران کشتی‌های کروز در حال افزایش است. کشورهای زیادی در تلاش هستند تا از ظرفیت‌های دریایی و گردشگری سواحل خویش با جذب مسافر بیشترین بهره را ببرند. 
هم‌زمان با توسعه بندر چابهار، ساخت و تجهیز ترمینال بین‌المللی مسافر دریایی در سال 1395 با زیربنای چهار هزار مترمربع و ظرفیت 600 مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش حمل‌ونقل دریایی مسافر و توسعه سواحل مکران مورد تجهیز و بهره‌برداری قرار گرفت.
از آنجایی که کشورهای عمان، پاکستان و ایران دارای اشتراكات قومی، مذهبی و فرهنگی مشترکی هستند، جابه‌جایی مسافر از طریق دریا کمک شایانی به تعمیق روابط، توسعه گردشگری و افزایش مراودات تجاری و فرهنگی بین سه کشور خواهد کرد.
از جمعیت 4.5 میلیونی کشور عمان 45 درصد آن نژاد عرب، بلوچ و آفریقایی هستند که بلوچ‌های ساکن عمان با هم‌وطنان بلوچ ما در استان سیستان‌وبلوچستان و منطقه چابهار قرابت‌های قومی عمیقی دارند که با راه‌اندازی خط کشتی‌رانی بین بندر چابهار و بنادر کشور عمان تردد و جابه‌جایی مسافر در این مسیر از سر گرفته خواهد شد.
 در پاکستان نیز علاوه‌بر اشتراکات قومی و مذهبی سالانه نزدیک به 60 هزار زائر پاکستانی با گذر از مرز میرجاوه برای بازدید و زیارت از اماکن متبرکه شهرهای مذهبی ایران و عتبات عالیات با قبول مخاطرات سفر زمینی وارد کشور می‌شوند. علاوه‌بر موضوعات فوق در بخش گردشگری دریایی نیز عمان مقصد بسیاری از تورهای دریایی است و با داشتن جاذبه‌های گردشگری در ایران، توراپراتورهای ایرانی با همکاری مشترک توراپراتورهای عمانی می‌توانند نسبت به جذب گردشگر منطقه‌ای و بین‌المللی اقدام کنند.
استفاده از ظرفیت‌های مذکور مستلزم تشریک مساعی و همت تمامی دستگاه‌ها در تسهیل امور و حمایت از ظرفیت‌های بخش خصوصی خواهد بود که با انجام اقدامات ذیل می‌توان از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری حداکثری کرد:
1- همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی (توراپراتورهای داخلی و خارجی) برای ایجاد و معرفی تورهای گردشگری دریایی با هدف گردشگری ترکیبی

2- همکاری وزارت امور خارجه در تسهیل و کاهش هزینه‌های اخذ ویزا برای مسافرت‌های دریایی با کشورهای هدف (عمان و پاکستان)

3- همکاری گمرک در تسهیل ورود و خروج خودرو و بار همراه مسافر برای ایجاد جذابیت برای انتخاب مسیر دریایی مسافرت

4- مساعدت استانداری سیستان‌وبلوچستان برای تغییر مسیر زمینی تردد زائران پاکستانی از مسیر تفتان ـ میرجاوه به مسیر دریایی با توجه به درخواست و تمایل طرف پاکستاني

5- حمایت از بخش خصوصی برای تأمین شناور و تلاش برای رفع مشکلات تأمین سوخت شناور

6- تلاش برای راه‌اندازی خط کشتی‌رانی بین بنادر عمان ـ پاکستان ـ ایران.

** منبع: روزنامه شرق

**معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو