قشم به قطب نخست تولید بچه ماهی کشور تبدیل می شود

مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با تدبیر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و سرمایه گذاری مشترک دو شرکت مالزیایی و ایرانی، قشم به قطب نخست تولید بچه ماهی دریایی در کشور و منطقه تبدیل می شود. 

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری بُرنا؛ حامد عبدالهی با اشاره به اجرای قرارداد تولید مشترک (جوینت ونچر) میان شرکت «آکوا گرو» مالزی و شرکت «آبزی پروری محک قشم»، افزود: با اجرای این پروژه برای 15 نفر به صورت مستقیم و برای بیش از 45 نفر هم به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده و قشم به هاب تولید بچه ماهی دریایی در ایران و منطقه تبدیل می شود.
عبدالهی گفت: 6 محموله حاوی چهار هزار و 500 بچه ماهی از دو گونه باراموندی (سیباس آسیایی) و رد اسنپر (سرخو) تا چند روز آینده به عنوان مرحله آزمایشی و دو هفته پس از آن هم 800 هزار قطعه بچه ماهی مجددا وارد جزیره قشم می شود.
وی افزود: این مرکز با سرمایه گذاری 62 میلیارد و 500 میلیون ریالی، در حال حاضر مجوز تولید 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی در قشم را دریافت کرده اما در فاز پایانی این مجموعه توان تولید این مرکز شیلاتی به 10 میلیون قطعه بچه ماهی ارتقا خواهد یافت.
به گفته مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم، برآورد هزینه مرحله نخست این پروژه جهت واردات غذا و بچه ماهی، سالانه یک میلیون دلار است.
عبدالهی اضافه کرد: در این طرح بچه ماهی های نیم گرمی وارداتی پس از طی فرآیند "نرسری" با توجه به نیاز بازارهای هدف با وزن تقریبی 40 تا 400 گرم به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
وی گفت: قطر، امارات متحده عربی، بحرین و عمان کشورهای هدف گذاری صادرات این‌ محصول از منطقه آزاد قشم هستند.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم درباره اقدامات دیگر این شرکت مالزیایی برای سرمایه گذاری در قشم، ادامه داد: مذاکره برای تجهیز تاسیسات تهیه خوراک و غذای ماهی با یک مجموعه دیگر از برنامه های آتی این شرکت در حزیره قشم است.
عبدالهی در پایان گفت: نماینده شرکت مالزیایی در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه سرمایه گذاری مستقیم در بخش های مختلف شیلاتی این‌ منطقه اعلام آمادگی کرد و نسبت به برگزاری دوره های آموزشی نیروی انسانی در تمام زنجیره های آبزی پروری در راستای هدف گذاری صورت گرفته برای تولید محصولات حوزه شیلات با فناوری روز تاکید کرد.
گفتنی است؛ شرکت مالزیایی «آکوا گرو» یکی از شرکت های معتبر بین المللی حوزه زنجیره شیلات (تولید، پرورش و فرآوری) که در کشورهای انگلیس، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت داشته است. همچنین پیش از این نیز همکاری بین المللی در حوزه تولید بچه ماهیان صُبیتی با مشارکت فرانسوی ها در قشم انجام شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.