تکمیل زیرساخت‌ها و تامین پودر آلومینا با دستور ایمیدرو

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره‌برداری و تولید شمش آلومینیوم قرار دارد.

به گزارش فرینا به نقل از روزگار معدن، این مجتمع که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در استان فارس قرار دارد، در افزایش تولید آلومینیوم ایران و رساندن این محصول فلزی به چشم‌انداز 1404 که 1.5 میلیون تن است، نقش مهمی ایفا می‌کند.
دولت و در راس آن ایمیدرو برای راه‌اندازی این واحد آلومینیومی تلاش‌های زیادی کرده و توانسته در مدت کمی، این مجتمع بزرگ را که فقط یک محوطه فنس‌کشی شده و دارای ساختمان اداری بود، به 95 درصد پیشرفت فیزیکی برساند.

تولید 300 هزارتن شمش آلومینیوم برای مصرف داخلی

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (لامرد) تولیدکننده انواع شمش آلومینیوم سری 1000 با تولید نخستین فلز، نیمه نخست سال و با تحویل موقت، نیمه دوم امسال بهره‌برداری می‌شود.
شاتا نوشت: این مجتمع قرار است سالانه 300 هزار تن میلگرد و مقاطع آلومینیومی را برای کارخانه‌های داخلی تولید کند.
درحال‌حاضر 2942 نفر به صورت پیمانکاری از محل تکمیل طرح مشغول به کار شده‌اند و پس از بهره‌برداری مجتمع نیز 1200 نفر اشتغال جدید ایجاد می‌شود.
میزان سرمایه‌گذاری ریالی در این طرح 53000 میلیارد ریال است و 6102 میلیون یوان از محل فاینانس چین نیز تسهیلات دریافت کرده است.
این طرح 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با مشارکت 49 درصدی ایمیدرو در حال انجام است.

در جمع 4 تولیدکننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه

در اهداف راه‌اندازی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) آمده؛ این مجتمع در سال 2003 میلادی در راستای اهداف توسعه صنایع انرژی‌بر با هدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور به‌وسیله ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در 3 فاز جداگانه تاسیس شد.
چشم‌انداز این شرکت، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع 4 تولیدکننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه از راه توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم برای ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.
قرارداد این شرکت به صورت EPCF در سال 2011میلادی با پیمانکاران داخلی و خارجی بسته شد و اعتبار اسنادی آن در ژانویه 2015 فعال شده است.
این طرح در منطقه ویژه اقتصادی لامرد قرار دارد و بر اساس جدول زمان‌بندی جامع قرار است به زودی نخستین فلز تولید شود. فعالیت‌های این پروژه در حال انجام است و مهم‌ترین اقدامات انجام شده یا در دست اقدام آن عبارتند از:
امور خاکبرداری و مسطح‌سازی سایت، فعالیت‌های مهندسی (شامل مهندسی پایه و مهندسی تفصیلی)، انتخاب پیمانکاران ایرانی برای امور ساخت و سیویل، ساخت ساختمان اداری کارفرما (شرکت سالکو) و ساختمان‌های اداری و کمپ پیمانکار (شرکت ان‌اف‌سی)، حمل، ترخیص و انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات شمع‌کوبی به سایت، تجهیز کارگاه‌های پیمانکاران، انجام امور شمع‌کوبی از سوی پیمانکاران، انجام امور بچینگ پلنت از سوی پیمانکاران و انتخاب تامین‌کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات.

همه چیز آماده است

رئیس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به پرسش روزگار معدن درباره میزان تکمیل و پیشرفت پروژه آلومینیوم جنوب گفت: فاز نخست آلومینیوم جنوب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
خوشبختانه مشکل فاینانس نداریم و پروژه درحال‌حاضر فعال است.
خداداد غریب‌پور، افزود: زیرساخت‌ها نیز در وضعیت خوبی به سر می‌برند. برق دوران ساخت تامین شده است و برق دوران بهره‌برداری نیز در حال آماده‌سازی است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره اسکله اختصاصی این مجموعه نیز گفت: ساخت اسکله پارسیان نیز بیش از 40 درصد در فاز نخست پیشرفت فیزیکی دارد که تا شهریور بهره‌برداری می‌شود. در غیر این صورت بارگیری این مجتمع از منطقه ویژه انجام خواهد شد.
تامین خوراک
مهم‌ترین نیاز آلومینیوم جنوب، مواد اولیه مانند پودر آلومینا واند است، در حالی که ایران ذخایر چندان غنی در بوکسیت ندارد و فقط یک کارخانه تولید پودر آلومینا در خراسان شمالی قرار دارد که فاز نخست تولید شمش آلومینیوم را در آستانه بهره‌برداری دارد و بخشی از پودر آلومینای تولیدی‌اش را در کارخانه شمش مصرف می‌کند. بقیه را نیز به ایرالکو یا آلومینیوم اراک می‌فروشد.
قرار بود پودر آلومینای مورد نیاز آلومینیوم جنوب به‌وسیله واردات تامین شود اما مسئله تحریم‌ها این‌کار را کمی سخت کرد و با نشست مدیران عامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) و شرکت آلومینای ایران(جاجرم) دستور تامین پودر آلومینای مورد نیاز آلومینیوم جنوب از آلومینای جاجرم، از سوی خداداد غریب‌پور صادر شد.
غریب‌پور همچنین از تامین‌اند مورد نیاز این مجتمع خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای تامین‌اند آلومینیوم جنوب اندیشیده شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
در این نشست، موافقت نامه‌ای در زمینه تبادل30 هزارتن پودر آلومینا در ازای شمش آلومینیوم امضا شد.

تحولی بزرگ در انتظار اقتصاد منطقه

در این زمینه، مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب گفت: رونق تولید و توسعه پایدار از مهم‌ترین ارکان اقتصادی کشور است که سال‌ها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و در شرایط پیچیده اقتصاد کنونی، اجرای طرح‌های ملی با هدف ایجاد اشتغال، افزایش تولید و توسعه صادرات امری ارزشمند به شمار می‌رود.
شهریار طاهرپور، افزود: به یاری پروردگار بی‌همتا و تلاش بی‌شائبه مدیران و کارکنان و همچنین سیاست جوانگرایی و استفاده از نیروی جوان و متخصص و بهره‌گیری از پیشکسوتان در پرورش این سرمایه انسانی، شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در راستای نیل به اهداف عالی ترسیم شده در برنامه استراتژیک خود، توانست این پروژه بزرگ ملی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را به اجرا نزدیک کند.
با بهره‌برداری از این کارخانه، در آینده‌ای نزدیک تحولی بزرگ در بخش صنعت آلومینیوم کشور و منطقه ایجاد خواهد شد.
طاهرپور اظهار امیدواری کرد: با بهره‌گیری از سرمایه ارزشمند انسانی و توان تخصصی، شاهد توسعه روزافزون این مجتمع بزرگ و تبدیل آن به یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم باشیم.

برق پیش راه‌اندازی آلومینیوم جنوب تامین شد

منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیر مجموعه‌های ایمیدرو در مساحتی افزون بر 8 هزار و 500 هکتار در جنوب استان فارس، در یکی از راهبردی‌ترین نواحی کشور از نظر دسترسی به کانون‌های انرژی، منابع مختلف معدنی، محورهای مواصلاتی و قطب اقتصادی کشور که دارای مزیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی است، قرار دارد. از جمله پروژه‌های مهم این منطقه، آلومینیوم جنوب است که با پیشرفت فیزیکی 95 درصد و پیشرفت فیزیکی مطلوب زیرساخت‌ها مانند آب، برق، اسکله و... به زودی شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.
در همین زمینه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامِرد چندی پیش اقدامات انجام شده در این منطقه در حوزه برق، آب، گاز و جاده را ارائه کرد.
فریدون فدایی دولت، در این باره گفت: برق مورد نیاز برای دوره پیش راه‌اندازی آلومینیوم جنوب- به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران، تامین شده است.
فدایی دولت تصریح کرد: خرید 6 مگاوات برق از شرکت توزیع برق استان فارس و در اختیار قراردادن 8 مگاوات برق برای پیش‌راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب از اقدامات جدید این منطقه به شمار می‌آید.
وی اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه‌های زیرساختی اقدامات موثری انجام شد که به عملیات گازرسانی به سایت لامرد با اجرای 14 کیلومتر خط لوله گاز، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ایستگاه CGS و ایستگاه مترینگ با هزینه افزون بر 385 میلیارد ریال با هدف اتصال گاز به پروژه آلومینیوم جنوب می‌توان اشاره کرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد تاکید کرد: این طرح پس از سپری شدن 13 سال و اجرای عملیات هات‌تپ با اتصال خط لوله گاز به خط انتقال سراسری برای تامین خوراک مورد نیاز صنایع انجام شده است.
فدایی دولت یادآور شد: بر اساس طراحی‌های انجام شده، فاز نخست طرح آلومینیوم جنوب با تولید سالانه 300 هزار تن شمش آلومینیوم در سال 98 وارد مدار تولید می‌شود که با تحقق این مهم، جهش بزرگی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و دامنه‌دارتر شدن خوشه‌های صنعتی در صنایع پایین‌دست را شاهد خواهیم بود.
به گفته وی، تکمیل و تحویل مخزن آب 2500 متر مکعبی ذخیره منطقه ویژه و اجرای حدود 13 کیلومتر خط لوله آب با قطر 250 میلی‌متر در شریان‌های اصلی سایت منطقه انرژی‌بر، خرید 10 لیتر بر ثانیه آب از آبفای استان فارس و تکمیل ظرفیت از 20 لیتر بر ثانیه به 30 لیتر بر ثانیه و همچنین امضای قرارداد در قالب مناقصه برای خرید آب و ساخت آب‌شیرین‌کن در این زمینه، از اقدامات زیر بنایی این منطقه است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد درباره دیگر اقدامات سال گذشته اظهار کرد: نهایی شدن عملیات جاده شریانی منطقه، اجرای فنس گمرک به طول 3 کیلومتر و عملیات اجرایی سیل‌بند غربی سایت با هزینه افزون بر 110 میلیارد ریال از اقدامات دیگری است که برای تکمیل زیر ساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سال گذشته به مرحله اجرا درآمده است.
فدایی دولت ادامه داد: تسهیل در ارائه خدمات، سرعت در امضای قرارداد، واگذاری زمین و پیگیری استقرار صنایع در کنار تمهید همه امکانات زیربنایی برای انجام فعالیت‌ها در زمره خدماتی است که سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایجاد صنایع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از آن برخوردارند.
از سوی دیگر، وجود فرودگاه بین‌المللی لامرد، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی خلیج‌فارس در عسلویه، همجواری با کشورهای جنوبی خلیج‌فارس، نزدیکی به بنادر و تاسیسات بندری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و پارسیان، تامین گاز، آب و برق، راه‌اندازی کامل ارتباط مخابراتی، استقرار گمرک مجهز و سایر تاسیسات و تجهیزات از مزایای این منطقه صنعتی است.
وی خاطرنشان کرد: تحقق فرآیند توسعه پایدار، یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و فعالیت جهادی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که با حمایت مسئولان، ضرباهنگ آن مناسب است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو