سهم یک درصدی بندر چابهار در تبادلات کالایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 90 درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می کند و 90 درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است .

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، بهروز آقایی در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیت ها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریا محور افزود: با توجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می رود 20 درصد کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود.
آقایی گفت: همچنین به جهت رقابت پذیری با سایر بنادر برای کالاهای وارداتی به بندر چابهار تخفیف 30 درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود .
وی اظهار کرد: این سه آیتم جزو اصول توسعه محور شرق است که باید تلاش کنیم در راستای توسعه استان و کشور محقق شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین از صادرات اولین محموله سنگ از بندر چابهار در کمتر از 12 ساعت خبر داد و افزود: اولین محموله سنگ ساختمانی از بندر چابهار به مقصد کشورهای حوزه دریای عمان صادر شد .
آقایی در ادامه با اشاره به صادرات محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان، اظهار کرد: با توجه به بازاریابی های انجام شده برای صادرات سنگ، روز گذشته اولین محموله سنگ صادراتی به مقصد کشور عمان بارگیری شد .
وی افزود: این محموله سنگ ساختمانی که به صورت برش خورده و پرداخت شده و در بسته بندی پالتی بود، برای ارسال از مبدأ اصفهان به مقصد کشور عمان، از بندر شهید بهشتی چابهار بارگیری شد .
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این بار به صورت صادرات مستقیم و با همکاری شایسته گمرک در کمتر از 12 ساعت به داخل شناور منتقل شد، گفت: درحالی که می شد سه روز برای عملیات گمرکی زمان صرف کرد، با همکاری گمرک، مدت زمان بارگیری و ارسال به کمتر از 12 ساعت کاهش یافت .
آقایی خاطرنشان کرد: این شروع صادرات اولین محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان از بندر چابهار بود و صادرات محموله های بعدی در ماه آینده و با حجم بیشتر تحقق می یابد.
رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری نیز در این جلسه گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت های زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد .
سید علی اکرمی فر ادامه داد: این بندر مزیت های مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است .
رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار اظهار کرد: اقدام های خوبی در این بندر انجام شده است، به گونه ای که اثبات می کند با همه سختی ها و کمبود منابع، مهم ترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده می شود .
اکرمی فر تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل هایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل گری صورت پذیرد .
مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری هم گفت: با توجه به فرصت های بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار می رود در قالب همکاری هایی که در کارگروه ها، جلسات مشترک و تفاهم نامه ها تعریف می شود برای رفع چالش ها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گام هایی برداشته شود .
ماندانا زنگه با بیان این که ظرفیت های ویژه ای در بندر چابهار ایجاد شده است افزود: اقدام های انجام شده در بی اثر کردن تحریم ها، پیگیری برنامه های راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین الملل و ترانزیت و کمک به تامین اعتبار برای زیرساخت های استان از موضوع هایی است که به واسطه آن چابهار می تواند به توسعه کشور کمک کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو