بندر چابهار‌ هاب کشور خواهد شد

رئیس مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت‌های زیادی دارد و به طور قطع‌ هاب ایران خواهد شد.

به گزارش فرینا، سید علی اکرمی فر در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیت‌ها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریا محور که با حضور مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد افزود: بندر چابهار یک مسئله ملی است و برای کشور اهمیت زیادی دارد.

اکرمی فر گفت: این بندر مزیت‌های مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بندر چابهار اظهار کرد: اقدام‌های خوبی در این بندر انجام شده است، به گونه‌ای که اثبات می‌کند با همه سختی‌ها و کمبود منابع، مهم‌ترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده می‌شود.

رئیس مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل‌هایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل گری صورت پذیرد.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری نیز در این نشست گفت: با توجه به فرصت‌های بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار می‌رود در قالب همکاری‌هایی که در کارگروه‌ها، جلسات مشترک و تفاهم نامه‌ها تعریف می‌شود برای رفع چالش‌ها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گام‌هایی برداشته شود.

ماندانا زنگه با بیان این که ظرفیت‌های ویژه‌ای در بندر چابهار ایجاد شده است افزود: اقدام‌های انجام شده در بی اثر کردن تحریم‌ها، پیگیری برنامه‌های راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین الملل و ترانزیت و کمک به تامین اعتبار برای زیرساخت‌های استان از موضوع‌هایی است که به واسطه آن چابهار می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۹۰ درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می‌کند و ۹۰ درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.

بهروز آقایی افزود: باتوجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می‌رود ۲۰ درصد کالا‌های اساسی سهم استان‌های شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود.
آقایی ادامه داد: همچنین به جهت رقابت پذیری با سایر بنادر برای کالا‌های وارداتی به بندر چابهار تخفیف ۳۰ درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: این سه آیتم جزو اصول توسعه محور شرق است که باید تلاش کنیم در راستای توسعه استان و کشور محقق شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو