اقتصاد24 گزارش می‌دهد؛

سرمایه گذاری عمان در چابهار عملیاتی می‌شود؟

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عمان می‌تواند از ظرفیت بندر چابهار برای ترانزیت انواع کالاها از آسیای میانه و مناطق مختلف استفاده کند. چابهار می‌تواند در زمینه بسته‎بندی کالاهای وارداتی به عمان نیز موثر واقع شود.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، سرمایه گذاری عمان در چابهار با اظهارات دو روز قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت جدی تر از گذشته شده است. طی روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان را برعهده دارد در سفری به مسقط با مقامات عمانی دیدار و بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد. یکی از محورهای اصلی توسعه مناسبات ایران و عمان، فعال سازی موافقتنامه عشق‌آباد و همکاری عمان در کریدور شمال ـ جنوب با هدف استفاده از ظرفیت‌های بندری و ریلی دو کشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.
در حال حاضر هند در بندر چابهار سرمایه گذاری خود را آغاز کرده و در عین حال چین، ژاپن و این اواخر نیز عمان برای سرمایه گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند که این نشان از اهمیت استراتژیک بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار است.
در همین زمینه معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 درباره احتمال سرمایه گذاری عمان در چابهار گفت: همکاری های ایران و عمان فعلا در حد مذاکرات دوجانبه است و هنوز تفاهم نامه و یا قراردادی در این زمینه به امضا نرسیده است.

مزیت های سرمایه گذاری عمان در چابهار

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در تشریح مزیت حضور عمان در چابهار برای هر دو کشور گفت: عمان نزدیکترین همسایه به کشور ما هم به لحاظ فاصله دریایی و هم هوایی محسوب می‌شود. چابهار از لحاظ گردشگری و شرایط آب و هوایی نیز مکانی مناسب برای کشور عمان به حساب می آید.
غلامرضا پناه افزود: عمان می تواند از ظرفیت بندر چابهار برای ترانزیت انواع کالاها از آسیای میانه و مناطق مختلف استفاده کند. چابهار می تواند در زمینه بسته بندی کالاهای وارداتی به عمان نیز موثر واقع شود و مزیت رقابتی خوبی را نسبت به سایر مسیرها ایجاد کند.
پناه ادامه داد: با توجه به پایین بودن هزینه برق و انرژی در ایران و چابهار، کشور عمان می تواند در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی، مجموعه های مختلفی را ایجاد و کالاها را به کشور خود منتقل و یا صادر کنند؛ در حقیقت در حوزه های برق و انرژی نیز مزیت نسبی که در چابهار وجود دارد برای طرف عمانی‌ها امتیاز بشمار می‌آید.

مزیت های سرمایه گذاری عمان در چابهار برای ایران

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با اشاره به مزیت‌های سرمایه گذاری عمان در منطقه چابهار برای ایران، گفت: برای کشور ما نیز علاوه بر ارتباط مناسب با تجار و سرمایه گذاران عمانی، این ارتباط اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رونق اقتصادی شود.
پناه گفت: امروز سفرهای هوایی میان ایران و عمان برقرار است؛ اما در آخرین توافقات، ارتباط دریایی چابهار و عمان مورد توجه قرار گرفته و کشتی مسافری میان چابهار و عمان به زودی شروع به فعالیت خواهد کرد. از دیرباز چابهار و عمان به دلیل نزدیکی، ارتباطات تجاری و اقتصادی مختلفی با هم داشته اند و امروز با توافقات جدید این ارتباط می تواند بیش از گذشته به روابط دو کشور کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه موافقتنامه عشق آباد به عنوان نقطه ای مشترک برای کشورهای ذی‌نفع منفعت ایجاد می کند گفت: عمان هم به عنوان یکی از این کشورها می تواند کالاهای مورد نیاز را از عشق آباد و از طریق چابهار، منتقل کند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه اسکله بندر شهید بهشتی می تواند کالاهای 100 هزار تن را در خود جای دهد، افزود: چابهار برای کشور عمان حلقه وصلی ارزان و نزدیک محسوب می شود و به عنوان پایگاه ترانزیتی، نقشی کلیدی برای این کشور دارد.
پناه همچنین با تاکید بر اهمیت کریدور شمال به جنوب تصریح کرد: از آنجایی که کریدور شمال-جنوب نقش مبادلاتی و تسهیلاتی برای عمان دارد، در حوزه واردات و صادرات در ایجاد و مسیر راه آهن و جاده نقش فعالی ندارد؛ اما در حوزه بازرگانی و ملحق شدن به این حوزه می تواند وارد شود و برای مناطق آزاد این کشور نیز مزایایی به همراه داشته باشد.

بندر چابهار می‌تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان اظهار کرد: چابهار بندری استراتژیک است و می تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد و پذیرای کشورهای حاشیه اقیانوس هند و دیگر کشورها نیز باشد. مزیت ترانزیتی چابهار نیز می تواند مورد استفاده کشورهای مختلف قرار گیرد و عمان نیز می تواند از مزیت آن استفاده کند. چابهار را نمی توان با کشوری خاص گره زد و ماهیت آن به صورتی است که اگر زیر ساخت‌های آن تکمیل شود می تواند برای کشورهای مختلف مفید باشد چرا که تنها گذر مبادلاتی افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو