برای نخستین بار در جهان؛

منطقه آزاد ماکو میزبان طرح «تیر الکترونیکی» شد

معاون ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح موسوم به «تیر الکترونیکی» برای نخستین بار در جهان بین منطقه آزاد ماکو و ۲ کشور همسایه اجرایی شده است.

به گزارش فرینا، مصطفی آیتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این طرح با همکاری کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان در حال اجراست و به زودی با کشورهای همسایه دیگر نیز اجرایی خواهد شد.

آیتی افزود: هدف از اجرای این طرح ارتقای سطح سلامت کار، افزایش سرعت، شفافیت، کاهش هزینه‌ها و پیشگیری از تخلفات مربوط به لجستیک در حوزه گمرکی و حذف کاغذ در تمام رویه‌های گمرکی است.

وی اضافه کرد: پس از این، رویه و تشریفات قانونی ترانزیت و صادرات به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد که این امر موجب کاهش توقف کارنه تیر در مرز بازرگان خواهد شد.

کلمه تیر (TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی است و در زمان حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی و تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود. این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه روزی در شمال آذربایجان غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی دارای ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان و چندین پایانه مرزی است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو