تقویت ۲۱ درصدی ارزش پول ملی در ۲ ماه گذشته

دولت در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های پولی و مالی از طریق بانک مرکزی، توانسته بازار ارز را کنترل کند که نتیجه آن، تقویت ۲۱.۱ درصدی ارزش پولی ملی (ریال) در مقابل دلار آمریکا در ۲ ماه گذشته بوده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، همزمان با مدیریت تحولات سیاست خارجی، برنامه‌ها و اقداماتی نیز برای بازار ارز به اجرا گذاشته شد که کاهش سه هزار و ۲۵۰ تومانی نرخ دلار را در مدت ۶۶ روز گذشته به دنبال داشته است.

اوج قیمت دلار در سال ۹۸ مربوط به ۱۹ اردیبهشت است که قیمت آن به بالاترین میزان رسید و صرافی‌های بانکی در آن تاریخ، دلار را ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رساندند.

در اواسط اردیبهشت با نزدیک شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام، تنش‌ها در سیاست خارجی به اوج خود رسید، واشنگتن قصد داشت که تحریم‌های بیشتری را علیه کشورمان وضع کند و ایران نیز اعلام کرد که برنامه کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز می‌کند. بر این اساس، ایران مهلت ۶۰ روزه‌ای را برای طرف‌های اروپایی برجام تعیین کرد.

این تحولات، فضای سیاست خارجی را برای مدتی، متلاطم کرد و به تبع آن نرخ انواع ارز و از جمله دلار روند صعودی یافت به طوری که در ۱۹ اردیبهشت، دلار رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

همزمان با این تحولات، دولت و بانک مرکزی از طریق سیاست‌های پولی و ابزار کنترلی خود، به مدیریت بازار ارز از داخل و هچنین بازارهای منطقه‌ای اقدام کرد به طوری که تلاش دلالان برای افزایش قیمت ارز ناکام ماند.

آمریکا در سالگرد خروج از برجام قصد داشت با همراهی متحدان منطقه‌ای خود و از طریق دبی (امارات) و سلیمانیه (عراق) بازار ارز ایران را متلاطم کرده و به گرانی در کشور دامن بزند که این دسیسه نیز شکست خورد.

بدین ترتیب، دولت و بانک مرکزی توانستند به تدریج تلاطم جدید نرخ دلار را آرام کرده و قیمت‌ها را کاهش دهند.

در نتیجه این اقدامات از ۱۹ تا ۲۴ اردیبهشت امسال، ارزش پول ملی (ریال) در مقابل دلار ۲۱.۱ درصد تقویت شد.

بالاترین رقم ثبت شده برای دلار در سال ۹۸ رقم ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است که در ۱۹ اردیبهشت ۹۸ به ثبت رسیده، اما دیروز (۲۴ تیر ۹۸) ارزش دلار به ۱۲ و ۱۰۰ تومان کاهش یافت که کمترین قیمت امسال بوده است.

پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد این روند کاهشی، ادامه خواهد یافت و حتی به کانال ۱۰ هزار تومان نیز حرکت خواهد کرد. البته شیب کاهش قیمت دلار به صورت خطی نبوده و همراه با نوسان خواهد بود.

بازتاب تقویت ارزش ریال در بلومبرگ

بلومبرگ نیز روز دوشنبه (۲۴ تیر) در گزارشی در مورد وضعیت بازار ارز ایران نوشت: ریال، پول ملی ایران که با نوسان رو به رو شده است، به سبب تأثیر اقدامات دولت برای رویارویی با تحریم‌های اعمال شده آمریکا به سمت بازیابی ارزش خود پیش می‌رود.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در مورد بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسی آمارهای منتشر شده توسط فعالان بازار ارز و همچنین نرخ‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ حاکی است در یک ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ریال در بازار آزاد افزوده شده است.»

بر اساس این گزارش، این مساله برای بازار ایران که به سبب تحریم‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای با افزایش ۵۰ درصدی بهای دلار مواجه شده بود، دستاورد خوبی به شمار می‌آید.

به نوشته بلومبرگ بانک مرکزی ایران در این مدت اقدامات فراوانی را برای صیانت از ارزش ریال انجام داده است که یکی از این اقدامات راه‌اندازی سامانه نیما است که هدف اصلی آن کاستن تأثیرات بازار سیاه و کنترل نرخ بهره است.

افزایش نظارت دولت بر روند ورود ارز صادراتی به کشور و اعمال فشار به صادرکنندگان بدحساب، بالارفتن جذابیت بازگرداندن ارز برای صادرکنندگان، آماده سازی بازار متشکل ارز، مداخله مستقیم در بازارهای ارز منطقه و کاهش دادن جذابیت بازار برای دلالان از جمله اقدامات اتخاذ شده در هفته‌های اخیر برای کنترل بازار ارز بوده که کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

برچسب ها : ارزش پول ملی
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو