توسعه روستای تاریخی تیس در اولویت منطقه آزاد چابهار است

توسعه زیرساخت‌های روستای تیس از اولویت‌های نخست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار است و پس از تکمیل طرح های در دست اجرا در حوزه آبرسانی، آسفالت، طرح هادی، ساخت فضای آموزشی، بهداشتی و ورزشی بعد از گذشت بیش از ۲۵ سال شاهد تحول و آبادانی این منطقه خواهیم بود.

به گزارش فرینا، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عزم منطقه آزاد چابهار برای توسعه روستای تاریخی تیس جدی است و بزودی زیرساخت‌های این روستای متحول می شود.

گرشاسب خزائنی گفت: پارسال چهار میلیارد تومان برای ساماندهی روستای تیس هزینه شده و برنامه جامع و مدونی برای ساماندهی این روستا تدوین کرده ایم که با اولویت بندی اجرایی خواهد شد.

خزائنی با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از تاسیس سازمان منطقه آزاد چابهار کار ساماندهی روستای تیس آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته محور وردی این روستا با مشارکت شورای اسلامی، دهیاری و تعامل خوب مردم بازگشایی و ۱۵ هزار متر مربع آسفالت شد.

وی اظهار داشت: همزمان با آسفالت کار جابجایی شبکه برق اصلی که در مسیر تعریض قرار داشت ترمیم و بهینه سازی شد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: با توجه به ماهیت کار عمرانی اجتماعی که در تیس وجود دارد می طلبد مشارکت و تعامل بیشتری با مردم برقرار کرده تا بتوانیم روند توسعه را تسریع کنیم.

خزائنی گفت: سه مورد تملک اراضی و چندین مورد تعریض و دیوارکشی داشتیم که با مصوبه هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انجام شده است.

وی تصریح کرد: لوله کشی آب بهداشتی یکی از خواسته‌های دیرین مردم تیس بوده که همزمان با بازگشایی محور اصلی هزار و ۲۰۰ متر لوله کشی اصلی داشتیم و هم اینک تعداد ۲۰۰ انشعاب آب آشامیدنی بهداشتی به اهالی واگذار شده است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: همزمان ۲ هزار متر جدول کاری و ۴۰۰ متر تایل گذاری در مرحله تکمیل است که انتظار می رود بتوانیم با رفع نیازهای اولیه مردم تیس گامی هرچند کوتاه در جهت خدمت رسانی به مردم این روستا برداریم.

خزائنی اظهار داشت: برنامه‌های جامع و زیرساختی مهمی برای امسال درنظر گرفته شدهکه با اجرای آن تیس به جایگاه واقعی خود نزدیک تر می شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی در سالجاری با انتخاب مشاور و برگزاری مناقصه با اعتباری افزون بر ۶ میلیارد تومان برای ساخت مرکز بهداشت جامع سلامت روستای تیس آغاز شده خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه در مدت زمان ۲ ماه کار عملیاتی آن آغاز خواهد شد که این امر نقش مهمی در بهبودشاخص های بهداشتی این روستا دارد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تکمیل پروژه مدرسه ۱۲ کلاسه روستای تیس که هم اینک دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد است از اولویت های معاونت فنی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد است و امیدواریم تا پایان سالجاری این پروژه تکمیل شود.

خزائنی از اجرای پروژه بزرگ فاز ۲ ساماندهی روستای تیس شامل بهسازی معابر و آبرسانی به طول چهار کیلومتر در آینده ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: اجرای این پروژه نیازمند همکاری و مشارکت شورای اسلامی دهیاری و مردم روستا در بحث بازگشایی ها و انجام تعریض است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این پروژه ۶۰ درصد روستای تیس از آب اشامیدنی بهداشتی بهره مند خواهند شد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به پروژه اقتصادی نصب پنل های خورشیدی خانگی پنج کیلو واتی اظهار داشت: با نصب این پنل ها بر پشت بام خانه ها کمکی به معیشت و اقتصاد این روستاییان می شود.

خزائنی افزود: برنامه ریزی شده تا در مرحله نخست و با همکاری اداره برق شهرستان چابهار ۱۰۰ پنل خورشیدی تا پایان مهر امسال در روستای تیس به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: برای اجرای نقشه جامع ویژه روستای تیس نیز با توجه به عدم تطابق طرح هادی با وضع موجود مجبور شدیم نسبت به انتخاب مشاور و ترسیم طرح ویژه اقدام کنیم که هم اینک طرح مورد نظر مراحل پایانی خود را می گذراند.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: طرح ویژه روستای تیس طرحیست که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی این روستا را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع منطقه آزاد تعیین می کند.

خزائنی از جمله اهداف طرح ویژه روستای تیس را ایجاد زمینه توسعه و عمران روستا با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی. هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن، ساخت و ساز، خدمات محیط زیستی و عمومی، جلوگیری از ساخت و سازهای نامتعارف و غیرقانونی عنوان کرد و افزود: هم اینک نبود زیرساخت‌ها معضل بزرگی برای روستاییان شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه نامه و دستورالعملی برای ساماندهی اراضی روستای تیس در حال نهایی شدن است، خاطرنشان کرد: این شیوه نامه با حقوق و حساسیت های ادارات سرزمین اصلی مربوطه کاملاً تطابق دارد زیرا در تدوین آن بسیاری از دستگاه های مسئول از جمله دادگستری، دادستانی، فرمانداری، شورای اسلامی و دهیاری روستای تیس در چهارمین نشست شورای حفاظت از اراضی در تدوین این شیوه نامه حضور داشتند.بنابراین اقدامات مبتنی بر این شیوه نامه، از حمایت قانون برخوردار خواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو