در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد قشم در یک نگاه

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: شناسایی و ساماندهی فرهیختگان، اصحاب فرهنگ و هنر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها را در دستور کار داریم.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد قشم چگونه دنبال می شود و چه دستاوردهایی به دنبال داشته است. مرتضی شیخ زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد۲۴ در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد قشم و همچنین برنامه سازمان برای توسعه متوازن در قشم گفت: یکی از وظایف این معاونت، مدیریت و راهبری ظرفیت های اجتماعی قشم در بخش سلامت ساکنان و گردشگران جزیره است. این معاونت در تلاش است تا با حرکت در چهارچوب وظایف و مصوبات محوله منطبق با سیاست های نظام و سازمان، تمام مردم ساکن جزیره را از مزایای داشتن یک زندگی باانگیزه برخوردار کرده و در جهت اشاعه و تقویت فرهنگ اسلامی ـ ایرانی گام بردارد.

تشریح اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد قشم

مرتضی شیخ زاده گفت: با توجه به این مطلب که ارتقاء سلامت ساکنان جزیره و در نتیجه داشتن یک جامعه سالم یکی از مهمترین سیاست های مورد نظر آقای مومنی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل این سازمان بوده است، اعطای زمین و هزینه ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص)، تهیه بخش مهمی از تجهیزات این بیمارستان و بازسازی مرکز درمانی خلیج فارس در روستای جی جیان با هدف ارایه خدمات درمانی شایسته به مردم جزیره در نخستین سال انتصاب وی در این سمت مورد نظر بوده و اجرایی شده است.

شیخ زاد با اشاره به فعالیت های منطقه در حوزه سلامت افزود: به منظور بهره مندی تمامی ساکنان جزیره از خدمات شایسته حوزه سلامت به صورت رایگان، طرح های متنوعی در روستاهای قشم به اجرا درآمده و طی سه سال گذشته در دستور کار معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفته است. این خدمات با مشارکت آموزش و پرورش این شهرستان و حضور تیم های پزشکی اعزامی از استان هرمزگان برگزار شده و ادامه دارد که از جمله آن ها می توان به اجرای طرح معاینات ادواری خدمات دندانپزشکی به دانش آموزان ۵ روستای بخش شهاب قشم و ۴۶۰ دانش آموز روستای لافت توسط یک پزشک متخصص و هفت پزشک عمومی، خدمت رسانی ۳۲ دندانپزشک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت رایگان در روستای هلُر، خدمات رایگان دندانپزشکی به ۶۰۰ نفر از دانش آموزان و دیگر اقشار مردم در روستاهای طبل، گوری، مَلِکی، مُرادی و دوربنی توسط سه دندانپزشک و یک روان شناس اعزامی از بندرعباس اشاره کرد.

وی افزود: اجرای طرح غربالگری سرطان سینه برای ۱۶۰ بانوی روستای زینبی و انجام معاینات ادواری برای ۳۲۰ دانش آموز این روستاهای به کمک تیم ۹ نفره پرشکان اعزامی از مرکز استان قسمت دیگری از این خدمات بوده است.

اجرای طرح نماد در منطقه آزاد قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: به همین منظور اجرای نظام جامع مراقبت های اجتماعی برای دانش آموزان قشمی در قالب معاینات طرح نماد، در سال های اخیر از اهداف این معاونت در راستای عمل به سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم بوده است. طرح مذکور بر اساس یک جدول زمانبندی شده در تمامی روستاهای ۶۷ گانه جزیره و شهرهای قشم، درگهان و سوزا برای دانش آموزان مقطع ابتدایی به اجرا درآمد.

خدمات رایگان پزشکی برای کودکان قشم

شیخ زاده گفت: انعقاد تفاهم نامه همکاری با مدیریت موسسه خیریه محکم در سال ۱۳۹۷ و ارایه خدمات رایگان ۳۵ گانه پزشکی برای کودکان قشم در زمان بندی های مداوم در مراکزی مانند بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، مرکز آموزشی و توانبخشی گل های بهشت هُلُر درمانگاه خلیج فارس روستای جی جیان و انجام مشاوره و تست های پزشکی رایگان به منظور بهره مندی مردم از سلامت خدمتی دیگر از این معاونت است.

توجه ویژه به فرهنگ سلامت 

وی در خصوص برنامه های حوزه فرهنگ سلامت در منطقه آزاد قشم نیز گفت: سلامت پیگیری و توسعه برنامه های مرتبط با فرهنگ سلامت یکی دیگر از وظایف این معاونت در سطح جزیره است که با مشارکت مستقیم شبکه بهداشت و درمان پزشکی شهرستان به ویژه در هفته سلامت هر سال به انجام می رسد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بزرگداشت سالانه هفته سلامت با انجام همایش های پیاده روی دانش آموزی، صبحانه سالم در مدارس، تجلیل از سفیران سلامت دانش آموزی، اجرای برنامه های سلامت در مدارس قشم و استقرار اتوبوس آمبولانس سازمان منطقه آزاد قشم در مناسبت های گوناگون و اماکن پرتردد شهر قشم و درگهان با ارایه خدمات رایگان بخش هایی از این همکاری ها می باشد.

توسعه، رشد و شکوفایی غرب جزیره در دستور کار

شیخ زاده ادامه داد: برای رسیدن به توسعه، رشد و شکوفایی در غرب جزیره با مشارکت نیروهای بومی و توانمند قشم برای برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف فرهنگ، سلامت و مسایل اجتماعی برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات مشاوره رایگان خانواده به بیش از ۵۰ بانوی روستای کووه ای قشم با همکاری شورای اسلامی و فرهنگ سرای خاتم الانبیاء این روستا و استفاده از ظرفیت سازمان مردم نهاد همیاران سلامت روان اجتماعی اندیشه خلیج فارس قشم در  برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شهرها و روستاهای مختلف جزیره مانند شهر سوزا با حضور ۵۰ تن از بانوان و روستای دیرستان با حضور ۷۰ بانو از جمله این اقدامات برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی با استفاده از نیروهای بومی بوده است.

شیخ زاده افزود: برنامه همیاری این معاونت با انجمن معتادان گمنام کشور (NA) برای نجات افراد مبتلا به این بیماری در جزیره قشم از طریق برپایی دوره های آموزشی ترک اعتیاد از سوی این انجمن برای ۲۴۰ تن از بیماران حوزه اعتیاد، خانواده آنان و علاقمندان به این مبحث یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و داشتن شهروندان سلامت بوده است.

او گفت: آموزش فنی و حرفه ای برای ۱۰۵ نیروی مستمری بگیر بیمه بیکاری با هدف جذب آنان در بازار کار براساس سیاست های مدیرعامل این سازمان، طرح توانمندسازی مددجویان تحت پوشش این نهاد با برگزاری دوره های آموزشی و واگذاری ۴۰ دستگاه تاکسی با پرداخت نقدی ۱۰ درصد، آموزش رایگان نیروهای کار در مرکز فنی و حرفه ای قشم نیز وجوه دیگری از اقدامات این معاونت در راستای آموزش و به کارگیری نیروهای بومی جزیره بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم افزود: برگزاری همایش های گوناگون آموزشی به مناسبت های مختلف، یکی از موثرترین اقدامات این معاونت در جهت آشنایی خانواده های ساکن جزیره با معضلات اجتماعی حاکم بر جوامع، با حضور سخنوران و متخصصین مطرح کشوری به عنوان بخش دیگری از وظایف معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مورد نظر است.

شیخ زاده گفت: برنامه ریزی برپایی این همایش ها برای توسعه اقدامات مرتبط با پیگیری و کنترل آسیب های اجتماعی، افزایش شور و نشاط عمومی، ارایه راهکار برای زندگی بهتر و روابط موثر بین مردم و اجتماع است. از جمله این سمینارهای آموزشی می توان به برگزاری همایش “هیپنوتیزم در زندگی” با محوریت ترک دخانیات به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، برگزاری سمینار بزرگ اخلاق و زندگی، برگزاری سه دوره سمینار “روابط زوجین و کلید های خوشبختی زندگی” با هدف ارتقای سطح اطلاعات زوجین و آشنایی آنان با مفاهیم ازدواج و برگزاری همایش تغذیه کودکان در شهر درگهان اشاره کرد.

او همچنین تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی با هدف تحکیم کانون خانواده، آموزش برخوردهای موثر بین والدین و کودکان، دوره های مهارتی متنوع با مباحث آموزش “مهارت های زندگی زناشویی”، “تربیت جنسی کودک” و “عبور از بحران دوران نوجوانی” به صورت مدوام در سال های اخیر در دستور کار بوده است.

تاکید بر مشارکت زنان در جزیره

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم تقویت و توسعه مشارکت زنان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی برای بهبود و افزایش مشارکت علمی، اجتماعی و فرهنگی دختران و بانوان جزیره را یکی از وظایف ویژه این معاونت و یکی از موضوعات مورد تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دانست و در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی گفت: برگزاری کارگاه های تربیت مربی روانشناسی برای ۴۰ تن از بانوان روانشناس و معلمان سطح جزیره، برگزاری دوره های آموزش خانواده در ۶۷ روستای قشم با استفاده از توان علمی ۳۵ بانوی تحصیل کرده بومی در ۱۰ محور شامل مهارت های زندگی، فرزندپروری، ارتباط زوجین و پیشگیری از اعتیاد بخشی از اقدامات حمایتی این معاونت در حوزه بانوان و توانمندسازی آنان است.

شیخ زاده افزود: کارگاه دو روزه تربیت مربی کودک و نوجوان با عنوان “افزایش جرات و اعتماد به نفس کودکان و کاربرد اصول رفتاری در کلاس و اصول حل تعارض با نوجوان” با حضور دکتر مریم دلاوری از مدرسان برجسته کشوری با هدف توانمندسازی کارشناسان بومی جزیره و ماندگار کردن خدمات قابل ارائه، معرفی بانوان توانمند جزیره در حوزه های مختلف طی چندین نشست حمایتی عناوین دیگری از موضوعات مرتبط با وظایف این معاونت است.

شناسایی و ساماندهی فرهیختگان قشم

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم در توضیح بخش دیگری از فعالیت های این معاونت گفت: شناسایی و ساماندهی فرهیختگان، اصحاب فرهنگ و هنر و بهره گیری از ظرفیت های آنها را در دستور کار داریم و به همین منظور با همکاری اداره کل ارشاد و با حمایت از انجمن های کانون هنر و اشاعه آموزش های این انجمن ها در سطح جزیره سعی کرده ایم ضمن معرفی و حمایت از هنرمندان، به توسعه فرهنگ و هنر در جزیره و روستاها بپردازیم. برگزاری جشنواره های مختلف کشوری و داخلی در زمینه های قرآن، فرهنگ، هنر، تئاتر و سینما، معرفی و تجلیل از اصحاب رسانه جزیره قشم در راستای دستیابی به هدف مذکور است. جشنواره چهل حدیث رضوی، هنرمند درون من، راه اندازی شعبه های انجمن قرآن و عترت در روستاها بخش دیگری از اقدامات این معاونت است.

شیخ زاده افزود: تقویت ابعاد مختلف دینی و برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی با تأکید بر بعد معنوی و بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیت معزز وظیفه دیگری است که این معاونت در زیر گروه اجتماعی خود مورد نظر قرار داده و هر ساله با مشارکت در برگزاری و حمایت از این برنامه ها به گسترش و حفظ شعائر اسلامی- ایرانی در سطح جزیره اقدام می کند.

او گفت: این برنامه ها جهت توسعه و تقویت ارزش‌های اخلاقی، باورهای دینی شامل برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت امام علی(ع) در مساجد و تکایا، برپایی آیین های دهه محرم، وفات پیامبر(ص) و سایر ائمه، همچنین بزرگداشت ارتحال رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره)، راهپیمایی ها، برنامه های مرتبط با اعیاد مذهبی و ملی به صورت سالیانه است.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم افزود: ایجاد انگیزه و تقویت روحیه پرسنل و شهروندان در عرصه های مختلف شغلی و کاری با برپایی مراسم تجلیل از شایستگان جزیره در روزهای ملی و جهانی مانند روز کارگر، حمل و نقل، اصناف، صنعت و معدن، پرستار، معلم و … هر ساله برگزار می شود.

کمک‌های مردمی به مناطق آسیب دیده کشور

شیخ زاده گفت: ارسال مکرر محموله کالاهای ضروری از جزیره قشم به مناطق آسیب دیده کشور در هنگام وقوع بلایای طبیعی از جمله ارسال دو مرحله کالا به وزن بیش از سه تُن و حضور ۲۳ خادم در قالب نخستین موکب انصارالمهدی (عج) قشم‌ به همراه دو‌ کامیون کالای مورد نیاز مردم سیل زده استان خوزستان توسط سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت های تحت حمایت این سازمان، ارسال ۶ تریلی کمک های مردمی و کالاهای اساسی در هشت مرحله به مناطق زلزله زده غرب کشور به منظور مشارکت در فرهنگ سازی و تشویق آحاد مردم برای مشارکت و گسترش فعالیت های خیریه و حمایت از آسیب دیدگان وقایع طبیعی به صورت داوطلبانه، برگزاری جشن گلریزان “زندانیان جرایم غیرعمد” به مناسبت عید سعید غدیر خم، اعزام فوری اتوبوس آمبولانس پیشرفته منطقه آزاد قشم برای انتقال دانش آموزان مصدوم حادثه داراب از جمله فعالیت های دیگر این معاونت در هنگام اضطرار بوده است.

توسعه ساختارها و فضاهای فرهنگی ـ اجتماعی منطقه آزاد قشم

او گفت: برنامه ریزی جهت ایجاد و توسعه ساختارها و فضاهای فرهنگی- اجتماعی با کمک به گسترش و تجهیز ۱۰ کتابخانه در شهر قشم، درگهان و ۸ روستای جزیره به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تا حدودی حاصل شده و ادامه دارد. برنامه‌ریزی امور مربوط به تقویت نیروی انسانی و افزایش امکانات اشتغال برای ساکنان جزیره  که به بهتر شدن شرایط اجتماعی و افزایش انگیزه زندگی در جزیره منجر خواهد شد نیز بخشی از شرح وظایف این معاونت محسوب می شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم افزود: سازمان منطقه آزاد قشم در همین راستا و به منظور دستیابی به توسعه پایدار و استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ بهره مناسب برای سرمایه گذاران در این منطقه، اقدام به عقد تفاهم نامه های مختلفی همچون تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار ‌و‌ رفاه اجتماعی در امور تعاونی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری کرده است.

شیخ زاده همچنین گفت: انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و فنی و حرفه ای کشور در سال  ۱۳۹۴ با هدف ایجاد ۲۰ هزار شغل در این جزیره در جهت اشتغال پایدار در قشم صورت گرفت که ۵۰ درصد هزینه های آموزشی این مرکز نیز از سوی سازمان منطقه آزاد قشم تامین می شود.

او افزود: برگزاری دوره های آموزشی ایمنی و HSE برای کارگران و پیمانکاران با هدف ارتقای ایمنی کارگران در محل کار و کاهش آسیب های ناشی از حوادث کار اقدامی در جهت افزایش انگیزه و هویت مندی صاحبان مشاغل جزیره است.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: برنامه ریزی جهت توسعه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی بین دانش آموزان، دانشجویان، مدرسان و کارکنان یکی دیگر از اهداف مورد نظر این معاونت است. در راستای تحقق این هدف، ارایه طرحی پنج ساله در قالب بورسیه تحصیلی به ۵۰ دانشجوی ممتاز جزیره و مشارکت در پروژه قشم، جزیره ای برای کودکان و حمایت و معرفی دانش آموزان نخبه و مقام آور در مسابقات ملی و بین المللی صورت گرفته و ادامه دارد.

شیخ زاده با تاکید بر حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم از تحصیل دانش آموزان گفت: حمایت بی دریغ رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به منظور برگزاری کلاس های کنکور آمادگی برای ۷۱۱ دانش آموز پیش دانشگاهی در روستاهای جزیره با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال، اختصاص مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار برای ۴۶۶ دانش آموز شهرهای قشم و درگهان برای بهره مندی از کلاس های کنکور و آمادگی برای شرکت در  رقابت ملی کنکور در سال ۱۳۹۷، فراهم کردن امکان حضور ۲۴۵ دانش آموز بخش شهاب جزیره قشم در این کلاس ها با اعتبار ۷۵۰ میلیون ریالی برای آمادگی کنکور سال ۱۳۹۸ منجر به پیشرفت دانش تخصصی بین فرزندان جزیره شده است.

وی همچنین تصریح کرد: اعزام محمد کریم زاده دانش آموز مقطع نهم مدرسه نمونه دولتی پروفسور حسابی قشم به بیست و سومین دوره مسابقات بین المللی UCMAS در کشور مالزی، معرفی و تجلیل از دانش آموزان قشمی مقام اولی در جشنواره کشوری نوجوان خوارزمی، تجلیل از دانش آموز خلاق منطقه شهاب قشم در جشنواره کشوری جابر ابن حیان بخش هایی از تلاش های این معاونت در جهت ایجاد انگیزه بین دانش آموزان جزیره است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو