همزمان با سفر ریاست جمهوری:

بهره برداری از دو پروژه بزرگ منابع آب و خاک مرزی وزارت نیرو در ارس

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از بهره برداری دو شبکه‌ی آبیاری و زهکشی منابع آب و خاک مرزی وزارت نیرو در حاشیه رود مرزی ارس همزمان با سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، یوسف غفارزاده با اعلام این خبر گفت: در سفر ریاست‌جمهوری، دو پروژه‌ی بزرگ 700 هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ و شبکه‌ی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری می‌رسند.
غفارزاده هدف از اجرای این پروژه بزرگ را استفاده از 102 میلیون متر مکعب از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌ی مرزی ارس برای آبیاری بیش از 16 هزار هکتار از اراضی منطقه به منظور ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و تأمین آب مورد نیاز صنعت دانست.
وی در تشریح دستاوردهای این پروژه اضافه کرد: با گشایش این پروژه شاهد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه و ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید خواهیم بود.
به گفته‌ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی؛ این طرح دارای 5 ناحیه عمرانی شامل سد گلفرج و شبکه‌ی بالادست، سد گردیان و شبکه‌ی بالادست، اراضی آقبلاغ، دشت یکانات و شامل دشت هرزندات است.
غفارزاده با اشاره به اینکه بالغ بر 3500 میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: پروژه‌ی 700 هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ با اهداف اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه، کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت و ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید در شهرستان جلفا به بهره‌داری می‌رسد.

وی بهره‌برداری از شبکه‌ی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین را به عنوان دیگر پروژه ای که در سفر ریاست جمهوری گشایش می یابد، نام برد و گفت: این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبیاری و زهکشی کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تشریح این پروژه خاطرنشان کرد: تأمین آب مورد نیاز 12 هزار هکتار از اراضی توسعه در استان آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از 12 هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.
غفارزاده طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی در استان آذربایجان‌شرقی را در این پروژه، 52 کیلومتر و ظرفیت آن را 72 متر مکعب در ثانیه ذکر و اضافه کرد: در اولویت اول 5290 هکتار از این اراضی، در دست اجرا است که 9 ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند که در استان آذربایجان شرقی، آبیاری 2000 هکتار از اراضی 6 روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از 6 ایستگاه پمپاژ آماده‌ی بهره‌برداری است.
وی یادآور شد: با بهره‌برداری این بخش از طرح 16 هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای 2000 نفر شغل ایجاد خواهد شد و در این بخش از طرح، حدود 3000 میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین با بهره‌برداری از شبکه‌ی آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین که با هدف تأمین 2000 هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود، اشتغال‌زایی، رونق محصول،کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت را شاهد خواهیم بود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو