شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نمونه بارز شهر لجستیکی در ایران است

نشست شوراي هماهنگي حمل و نقل استان تهران با حضور غفاري، معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي، علي رستمي، مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و مديران شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

به گزارش فرینا، مديرعامل و رييس هيات مديره شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) ضمن تشريح محور هاي توسعه شهر فرودگاهي امام خميني(ره) گفت: ترمينال گالري سلام با حضور رييس جمهور افتتاح و پرواز هاي حج را از اين ترمينال آغاز كرديم.

علي رستمي افزود: برگ زرین این پروژه شروع پروازهای حج بود که این آغاز از ترمینال سلام انجام گرفت و بیش از ۱۸ هزار نفر از حجاج از این ترمینال تردد کردند. سال گذشته رضایتمندی بسیار بالایی در شهر فرودگاهی شاهد بودیم که امسال با بهره‌برداری از این ترمینال رضایتمندی بالاتر رفته و هیچ‌گونه نارضایتی را شاهد نبودیم.

رستمی گفت: در همین خصوص طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تصمیم داریم که روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت در مسیرهای بین‌المللی از ترمینال سلام انجام بگیرد. این مسئله یک فرصت خوب را ایجاد می‌کند که بحث تعمیرات و اصلاحات ترمینال یک را که سال‌ها به خاطر تک ترمینال بودن اجازه کار را نمی‌داد، صورت بگیرد.

او افزود:‌ این مسئله همچنین فرصت خوبی را برای برقراری پروازهای داخلی ایجاد کرده است چراکه شبکه پروازی در یک فرودگاه بین‌المللی باید تکمیل شود و نمی‌توانستیم پرواز خارجی را داشته باشیم اما پرواز داخلی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصریح کرد: همچنین یکسری درخواست‌ها از کشورهای مختلف داشتیم که اخیراً سفیر محترم هندوستان در ایران طی مکاتبه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتند خواستار برقراری پروازهای داخلی از فرودگاه امام (ره) به مشهد بودند. چون شیعیان این کشور برای سفر به مشهد با توجه به نبودن پرواز مستقیم به این شهر به دوبی سفر می‌کردند و ازآنجا با یک پرواز دیگر به مشهد می‌رفتند.

رستمی با اشاره به تصويب طرح جامع توسعه ٣٠ ساله شركت شهر فرودگاهي گفت: پس از تصويب اين طرح به منظور ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز در منطقه آزاد،  ايجاد هسته پيشران را آغاز كرديم و به زودي با استقرار گمرك و اخذ كد ترانزيت كالا، منطقه آزاد شهر فرودگاهي مبدا صادرات و واردات كالا خواهد شد.

او افزود: برای راه افتادن این منطقه ویژه و اینکه بتواند نقش تعریف شده را بازی کند نیاز به اتصال کمربند جنوبی شهر فرودگاهی به منطقه ویژه است و در این خصوص یک نشست را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای انجام گرفت. در این خصوص لازم است تأمین منابع مالی را به شکل‌های مختلف برای شهر فرودگاهی به‌صورت بخشی از منابع داخلی و بخشی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بحث دیگر اتصال راه‌آهن است که در این خصوص نشستی با مدیرعامل شرکت راه‌آهن داشتیم. همان‌طور که می‌دانید هدف ویژه وزارت راه و شهرسازی شکل دادن منطقه آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در کنار هم به‌عنوان شهر لجستیک است.  

او افزود: همان‌طور که می‌دانید تنها جایی که می‌شود برای شهر لجستیک اقدام کرد این منطقه است چون در آن حمل‌ونقل ترکیبی اعم از اتوبان، ریل و قطار سریع‌السیر که در حال احداث است، وجود داشته و در ادامه خود فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور است. این در حقیقت یک بندر خشک بوده و مد حمل‌ونقلی را تکمیل می‌کند. این مسئله نیاز به اتصال راه‌آهن دارد و اینکه این بندر خشک  به راه‌آهن موجود تهران ـ قم متصل شود. تفاهم‌نامه آن در حال تنظیم است و منابع آن باید مجدداً تأمین شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌ در پایان گفت: برای عبور از همه مشکلات نیاز به یک هم‌افزایی و هم‌راستا کردن انرژی‌ها و امکانات داریم که خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. به این طریق و در این شورا می‌توانیم از مسیر سختی که در پیش داریم عبور کرده و به شرایط بهتری برسیم. قطعاً در شهر فرودگاهی هر سرمایه‌گذاری که صورت بگیرد در آینده انتظار چند برابر برداشت را می‌توانیم داشته باشیم و منطقه ویژه و منطقه آزاد به‌عنوان تنها منطقه آزاد کنار پایتخت یک ظرفیت بی‌نظیر و متفاوت برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

در ادامه نشست؛ غفاري، معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي گفت: شهر فرودگاهی نماد توسعه کشور است و باید به آن توجه ویژه ای صورت گیرد و ما آماده هرگونه همکاری برای توسعه این نماد ملی هستیم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.