آغاز یازدهمین دور ه آموزشی قالی بافی و بافت فرش ابریشم در منطقه آزاد انزلی

یازدهمین دوره آموزشی قالی بافی و بافت فرش ابریشم از سوی معانت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور 12 هنرجو در در تالار فرهنگی این منطقه شروع به کار کرد.

به گزارش فرینا، توانمندسازی جوامع محلی و ارتقاء دانش فنی و مهارت های ساکنین منطقه از برنامه های اصلی توسعه ای سازمان در سطح منطقه بوده که ظرف سال های اخیر از طریق برگزاری دوره های آموزشی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، اداره کل صنعت ،معدن و تجارت استان گیلان و اساتید صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

براین اساس طی این مدت و بعد از برگزاری 10 دوره آموزشی، 110 نفر از علاقمندان به هنرصنعت قالی بافی و به ویژه بافت فرش ابریشم در یک دوره آموزشی چهار ماهه به صورت رایگان، با مبانی، اصول و فنون قالیبافی آشنا شدند. گرچه اولویت اصلی سازمان آموزش به ساکنین منطقه می باشد اما در طول دوره های برگزار شده، هنرجویانی از شهرهای رشت، انزلی، کیاشهر، خمام و آستانه اشرفیه نیز در این دوره ها حضور پیدا کرده اند.

از نکات جالب توجه برگزاری این دوره های آموزشی بهره گیری از توانمندی های مدرسین بومی منطقه به ویژه سرکارخانم رقیه خورسندی که از مدرسین به نام فرش بافی و بافت فرش ابریشمی کشور است که در نوع خود بر جاذبه های کلاس های آموزشی منطقه آزاد انزلی افزوده است.

بنابراین گزارش در حالیکه هزینه ایجاد سرانه شغل در حوزه های صنعتی در حدود 300 میلیون تومان برآورد شده، براساس آمارهای موجود، تعداد از بانوانی که در دوره های آموزشی این منطقه حضور یافته اند هم اکنون در قالب کارآفرین مشغول به کار شده اند و در این میان خانم نازنین نویدی، آموخته های خود را در قامت یک کارگاه کوچک و با اشتغالزایی مستقیم برای 4 نفر عملیاتی کرده و هم اکنون در حال بافت یک تخته فرش ابریشمی 6 متری در مجموعه خود و به سفارش مشتری است.

افزایش تعداد مشاغل خانگی و توسعه این گونه شغل ها در سطح منطقه با هدف افزایش سطح درآمدی و ایجاد انگیزه برای آموختن یکی از اصیل ترین هنرصنعت های کشورمان، تکمیل زنجیره تأمین نیروی انسانی برای تولید فرش دستباف جهت عرضه در منطقه آزاد انزلی، حمایت از واحدهای تولیدی پشتیبان مشاغل تولیدی روستایی و شرکت های تعانی به واسطه پرورش نیروی انسانی ماهر و متناسب با تولید فرش دستبافت از مهمترین رویکردهای راهبرد توانمند سازی بانوان روستاهای منطقه از طریق برگزاری دوره های آموزشی بافت فرش از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی است.

گفتنی است؛ این سازمان علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای ساکنین 28 روستای منطقه، در قالب ارائه تسهیلات مالی از طریق صندوق کارآفرینی امید برای آغاز فعالیت آنها، فرآهم نمودن امکان حضور رایگان فعالین صنایع دستی منطقه در نمایشگاه های تخصصی و کمک به بازاریابی برای صادرات محصولات تولیدی گام های موثری برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که حمایت و تقویت شاخص های تولیدات داخلی را در بر می گیرد برداشته است.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.