توسعه صنایع پتروشیمی در مناطق آزاد با سرمایه گذاری های داخلی و خارجی

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و اقتصادی گفت: ظرفیت های ایجاد شده در مناطق آزاد، توسعه صنایع مرتبط با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را تسهیل کرده است و بر این اساس این صنایع، ارزش آفرینی های بالایی در مناطق مذکور ایجاد خواهند کرد که به طور مداوم از سوی شورایعالی مناطق آزاد پیگیری می شود.

به گزارش فرینا به نقل از “ایران پترونت”، مرتضی بانک، در حاشیه نشست صمیمی با اصحاب رسانه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگاران افزود: راه اندازی ۱۴ واحد بزرگ تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی فرصت های توسعه ای در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد را تسهیل کرده و بر این اساس شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور نیز از این فرصت مغتنم سود خواهد جست و بر این اساس می توان گفت که توسعه صنایع مرتبط با نفت وگاز و پتروشیمی در مناطق آزاد به سرعت ادامه دارد.
او با اشاره به موضوع توسعه بخشی صنایع مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد، در خصوص این که دولت در این مناطق برای صنایع پتروشیمی چه رویکردی را در پیش گرفته است گفت: با راه اندازی بخش عظیمی از واحدهای مستقر در میدان گازی پارس جنوبی و تولید گاز، صنایع پتروشیمی و بخش های مرتبط در مناطق آزاد، توسعه این صنایع بطور جدی از سوی شورایعالی مناطق آزاد پیگیری خواهد شد.
مشاور رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش “ایران پترونت” در خصوص تداوم  اجرای پروژه های نفتی در مناطق آزاد نیز افزود: اجرای پروژه های ارزش آفرین در حوزه نفت گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد با جدیت  پیگیری می شود و در این میان طرح های مذکور در مناطق آزاد قشم و چابهار با کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی عملیاتی خواهد شد.
مرتضی بانک با اشاره به این که نفت پایه بودن اقتصاد امروز ایران ایجاب می کند که طرح های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به بهترین شکل به اجرا برسد گفت: درمناطق آزاد که استعدادها و ظرفیت های بالا برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی مهیاست این رویکرد وجود دارد که صنایع مذکور رشد و توسعه یابند .
او با اشاره به احداث ۲ خط لوله ۳۰ و۲۷ میلیون متر مکعبی انتقال گاز قشم و چابهار که در راستای توسعه صنایع پتروشیمی در این مناطق اجرایی می‌شود نیز افزود: در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز نسبت به فعالیت در این مناطق علاقه نشان داده اند و صنایع پتروشیمی به مدد وجود گاز تولیدی میدان گازی پارس جنوبی در مناطق آزاد توسعه خواهند یافت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: وجود منابع گسترده انرژی فسیلی در ایران امکان بی نظیری برای کشور ایجاد کرده است که قادر خواهد بود تحولات قابل توجهی در توسعه مناطق آزاد ایجاد کند و وزارت نفت نیز در این زمینه همکاری‌های مطلوبی را با شورای عالی مناطق آزاد آغاز کرده است.
مرتضی بانک در خصوص واردات کالا به مناطق آزادنیز گفت: مطابق قانون گمرک واردات کالا در مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش ندارد، اما طی سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی کشور قرار بر این شد واردات کالا در مناطق  آزاد همراه با ثبت سفارش باشد که همین امر برخی محدودیت ها را در این حوزه ایجاد کرد.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: مکاتبات فراوان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با دولت بیانگر این است که محدودیت های موجود حتی المقدور رفع شود که البته این موضوع ازشرایط ارزی فعلی کشور متاثر شده است اما می توان گفت این مشکلات به شکلی مطلوب رو به پایان است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو