برپایی جشنواره گردشگری مونسون در منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار هر ساله در فصل تابستان با جشنواره گردشگری مونسون پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است. امسال نیز از ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه با برنامه های ویژه مانند جشنواره غذاهای محلی، اجرای موسیقی محلی و آئینی و کارناوال شادی میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر چابهار است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، جشنواره گردشگری مونسون از ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه جاری برگزار می شود. در ایام خاصی از سال، منطقه آزاد چابهار جشن های مناسبتی برگزار می کند که شرکت در آن، یکی از بهترین راه های آشنا شدن با فرهنگ بلوچی است. بر‌خلاف تصور عموم، چابهار در فصل تابستان و در ایام مونسون آب و هوای خنکی دارد که می‌تواند فرصتی مناسب برای حضور گردشگران در سرزمین مریخی ها باشد.

آب و هوای مونسونی

پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل می شود که به دنبال خود بارش های شدید یا کم را به همراه می آورد. این پدیده از سواحل عمان شروع شده و بر روی دریا در هندوستان و پاکستان می بارد؛ اما اثرات آن استان سیستان و بلوچستان و به خصوص مناطق مرکزی و جنوبی آن را خنک می کند و نقش مهمی در تعدیل دمای هوای نوار ساحلی استان در فصل تابستان دارد و این فصل را بری حضور مسافران دلچسب می کند. متوسط دمای هوای چابهار در این فصل ۲۶ درجه سانتیگراد است.
سازمان منطقه آزاد چابهار طی سال های اخیر با برگزاری جشنواره گردشگری مونسون در فصل تابستان از این موقعیت مناسب استفاده کرده و با برنامه های متنوع و شاد میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

چابهار با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و طبیعتی بکر و تماشایی از جمله سواحل کم نظیر ماسه ای و خزه ای، کوه های حیرت انگیز مینیاتوری یا کوه های مریخی، آثار باستانی و تاریخی هر ساله در این فصل پذیرای گردشگران بسیاری است که برای شرکت در این جشن تابستانی به این منطقه سفر می کنند.
جشنواره گردشگری مونسون با در نظر گرفتن بخش های متفاوت برای هر سن، جنس و فرهنگی جالب توجه است.

جشنواره‌ای برای طعم‌های بیاد ماندنی 

سرزمین بلوچستان و بلوچستان و به خصوص شهر چابهار با غذاهای خوش رنگ و لعاب، خوش طعم و متنوع معروف است. غذاهای این سرزمین از فرهنگ آن بر آمده و طرفداران زیادی دارد. گوشت، برنج و خرما یکی از مهمترین مواد اولیه این غذاهاست. تنورچه، تباهک، بریانی گوشت، اکلت سوزی، تخلان، بت ماش، کراهی میگو، خورش دوغ پا، ماهیک پچ، تیموش و دوتینی از معروفترین غذاهای چابهار محسوب می شوند.

یکی از جذاب ترین بخش های این جشن، جشنواره غذاهای سنتی است که به معرفی ده ها غذای خوشمزه و سنتی بلوچی می پردازد؛ در کنار آن علاقه مندان به پخت غذاهای بومی محلی هم می توانند در مسابقه استعدادیابی این جشنواره که با حضور اساتید آشپزی برجسته کشور صورت می گیرد شرکت کنند.
اگر علاقه‌مند به یادگیری غذاهای محلی بلوچی هستید این فرصت مناسبی است که در ورک شاپ آموزشی غذا در مونسون شرکت کنید.

گوش سپردن به موسیقی بلوچی 

در فرهنگ بلوچ، شعر و آواز و ترانه اهمیت ویژه ای دارد. آوازهای مردمان بلوچ با زندگی روزمره آنها پیوند تنگاتنگی دارد و حاصل عمیق ترین و کهن ترین احساسات و جهان بینی آن هاست. اجرای موسیقی محلی و آئینی از زیبایی های مونسون است که علاوه بر فرصت آشنایی مخاطب با فرهنگ غنی موسیقی نواحی بلوچستان، می تواند این جشن را خاطره‌انگیزتر کند. پس حضور در جایگاه میلاد، محل برگزاری جشن ها و گوش سپردن به نوای موسیقی این خطه را فراموش نکنید.

از بازی های محلی تا کارناوال شادی 

منطقه آزاد چابهار برای کودکان نیز برنامه هایی نظیر کارناوال شادی در نظر گرفته تا علاوه بر آشنایی با فرهنگ بومی این منطقه لحظات به یادماندنی را در این فصل تجربه کنند.
فراموش نکنید در این جشنواره در بازی های بومی و محلی سواحل مکران هم شرکت کنید.

از سوزن‌دوزی تا سفال‌های جهانی

پیراهن زن بلوچی مهمترین و پر آوازه ترین جایی است که طرح های هندسی و ذهنی سوزن دوزی روی آن خودنمایی می کند و برای چابهار مانند میراث آبا و اجدادی می ماند. شما می توانید در این جشنواره تابستانی از نمایشگاه بی نظیر و زیبای منطقه‌ای صنایع دستی و سوغات چابهار نیز دیدن کنید. علاقه مندان به صنایع دستی جنوب کشور می توانند از شهر ملی سوزن دوزی (ایرانشهر) دیدن و سوغات زیبا با طرح های سوزن دوزی زیبا تهیه کنند. روستای جهانی سفال (کلپورگان) نیز برای تهیه سوغاتی جهانی بسیار مناسب است. خامه‌دوزی، بافته‌های حصیری خاص، آینه‌دوزی، سکه‌دوزی، لباس‌های محلی و صنایع‌دستی دریایی از دیگر صنایع دستی چابهار است که یادگاری خوبی از این خطه سحرآمیز خواهند بود.

استفاده از فرصت موج سواری در منطقه آزاد چابهار 

ایران کیلومترها ساحل در شمال و جنوب دارد اما فقط و فقط یک نقطه از این سواحل قابلیت موج سواری دارند که متعلق است به روستای “رمین” در چابهار است. جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۲ زمانی که این منطقه میزبان خانم “ایسکی بریتون”، قهرمان موج سواری ایرلند و از مروجان موج سواری در کشورهای اسلامی، استعداد موج سواری منطقه شکوفا شد. علت مناسب بودن شرایط امواج سواحل چابهار بادهای موسمی است که در تابستان مونسان ایجاد می کند. فصل موج سواری در سواحل چابهار از اوایل اردیبهشت شروع و تا اوایل مهر ادامه دارد.
مسابقات موج سواری یکی دیگر از زیبایی های جشنواره مونسون است که فرصتی بی نظیر برای علاقه مندان به این ورزش هیجان انگیز به وجود آورده است.

خریدی به‌صرفه در منطقه آزاد چابهار

مراکز خرید منطقه آزاد چابهار نیز در ایام جشنواره از تخفیفات ویژه ای برخوردار هستند و نیز به بازدید کنندگان کارت شرکت در قرعه کشی را اعطا خواهند کرد. پاساژ ابریشم، پاساژ پردیس، پاساژ تیس، پاساژ فردوس، پاساژ صالح‌یار و پاساژ صدف از پاساژهای مطرح در چابهار هستند که می توانید با خریدهای خوب از قیمت های مناسب آن نیز بهره ببرید.

راه‌های رسیدن به منطقه آزاد چابهار

پروازهای تهران به چابهار به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. مسر هوایی چابهار، طولانی ترین مسیر هوایی کشور است. پرواز مستقیم، بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ دقیقه به طول می انجامد و پرواز غیر مستقیم با توقف در شهرهای شیراز، بندر عباس یا زاهدان ۳ تا ۳ ساعت و نیم به طول می انجامد.
اگر تصمیم دارید از راه زمینی به چابهار برسید می توانید از قطارهایی که هر روز از تهران، یزد و کرمان به زاهدان می‌روند و برمی‌گردند استفاده کنید. اگر اتوبوس را برای سفر از مبدا تهران انتخاب می کنید باید بدانید هر روز اتوبوس‌هایی با قیمت‌ها و کیفیت‌های متنوع از ترمینال جنوب تهران به زاهدان می‌روند، اما اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، با توجه به طولانی بودن راه، بهتر است چند شب اقامت را در طول مسیر در نظر بگیرید و از جاذبه‌های گردشگری مسیر هم لذت ببرید.

** ساجده رحیمی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو