لزوم اتصال مناطق ویژه اقتصادی جنوب کشور به خطوط ریلی

اتصال مناطق ویژه اقتصادی لامرد، پارس(عسلویه) و پارسیان به خطوط ریلی کشور پیش شرط توسعه و دستیابی به اهداف استقرار این کانون های مهم راهبردی در جنوب ایران است.
تکمیل پازل رشد و پیشرفت لامرد، عسلویه و پارسیان به عنوان سه ضلع توسعه صنعتی و اقتصادی جنوب ایران بدون  اتصال به خطوط ریلی در ذهن نمی گنجد و بنابراین لازم است تا دست اندرکاران ذیربط در این خصوص از همه ظرفیت ها و امکانات استفاده بهینه داشته باشند. 
با تلاش دست اندرکاران و برغم محدودیت های متعدد، بهره برداری از فاز نخست مجتمع آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بر اساس اعلام متولیان و دست اندرکاران در آینده نزدیک انجام می پذیرد و با  عملیاتی شدن این مجتمع تولید شمش الومینیوم کشور از افزایش قابل توجهی برخوردار می شود .
از این رهگذر زمینه برای ایجاد صنایع پایین آلومینیوم در مجاورت مجتمع آلومینیوم جنوب فراهم می شود، ضرورت دسترسی این منطقه راهبردی به خطوط ریلی کشور برای انتقال مواد اولیه مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و همچنین ارسال محصولات تولیدی به مبادی صادراتی و سایر نقاط کشور، اهمیت تسریع در آغاز عملیات اجرایی  خط آهن شیراز ـ فیروزآباد ـ قیر و کارزین، مهر ـ لامرد ـ پارسیان به عنوان نیازی مبرم بمنظور تکمیل زنجیره تولید مورد اتفاق صنعتگران، فعالین اقتصادی و همچنین مدیران اجرایی در استانهای فارس، بوشهر  و هرمزگان است.
تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیپ) در شمار اهداف استقرار  منطقه ویژه اقتصادی لامرد است و یکی از زیر ساخت های مورد نیاز برای نیل به این اهداف بزرگ دسترسی به خطوط ریلی است.
از سوی دیگر به دلیل شرایط راهبردی حوزه نفت و گاز و همچنین امکانات و تاسیسات بندری در عسلویه، لامرد و پارسیان احداث خط راه آهن شیراز ـ فیروزاباد ـ فراشبند ـ اهرم و بوشهر  نیز در دستور کار بوده است.
 اگر چه  بخش خصوصی در صدد احداث  بزرگراه  لامرد به پارسیان است اما  در صورت تحقق این امر با توجه به حجم تولیدات و نیاز به حمل و نقل و برخورداری حمل و نقل ریلی  از مزایایی نظیر  ایمنی بیشتر، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و مصرف انرژی پایین نسبت  به محورهای جاده‌ای ضرورت رویکرد به احداث راه آهن در این کانون مهم صنعتی را دو چندان کرده است

به باور کارشناسان، اجرای این خط ریلی عامل اثر بخشی در ترغیب هلدینگ های سرمایه گذاری برای مشارکت در طرح های بزرگ و تثبیت حضور همه جانبه سرمایه گذاران در مناطق ویژه اقتصادی و پهنه سواحل جنوبی کشور محسوب می شود و بنابراین هر گونه وقفه در اجرایی شدن آن توجیه پذیر نیست . 
استقرار شرکت نفت و گاز پارس، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پتروشیمی ها وفازهای نفتی درعسلویه، قرار گرفتن صنایع انرژی بر  در لامرد و همچنین وجود مراکز  نفت وگاز در مهر و همچنین مزیت های فراوانی که بندر پارسیان در استان هرمزگان از آن برخوردار است  مهم ترین عواملی است که  تایید کننده و توجیه گر تسریع در احداث خطوط ریلی در این قسمت از کشور است. 
ایجاد این خط راه آهن  بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار، خلق ارزش افزوده، محرومیت زدایی  و توسعه مناطق جنوب کشور در استان های فارس ، بوشهر و هرمزگان فراهم می کند و  تسهیل گر جذب سرمایه گذار در زمینه های صنایع انرژی بر، نفت و گاز، گردشگری و … نیز مهیا می شود.
واقع شدن لامرد در  کریدور هوایی کشور، دسترسی به جاده های ارتباطی، نزدیکی به بنادر پارس و پارسیان  شرایط را برای بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی این خطه از کشور فراهم آورده است که انتظار می رود با اتصال به خطوط ریلی از شرایط استثنایی برخوردار شود.
بدون تردید اتصال مناطق یاد شده نقش بسزایی در رفع موانع تولید و رونق کسب و کار در سطوح خرد و کلان دارد و همین امر منجر به بالندگی اقتصادی در استانهای جنوبی کشور می شود.
با ارج نهادن به تلاش مسولان اجرایی استانهای سه گانه جنوبی و همچنین پی گیری های نمایندگان محترم این استانها در مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد برای پی گیری این مهم و فراهم شدن بستر الحاق راه آهن  به مناطق ویژه اقتصادی لامرد، پارس و پارسیان باید در سطح ملی  و همگرایی همه دستگاههای اجرایی ذیربط تدبیر شود تا در کمترین زمان ممکن این مطالبه برحق محقق گردد.

** فریدون فدایی دولت؛ مجری طرح صنایع انرژی بر جنوب ایران

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو