بازگشت رونق تولید و فعالیت به منطقه ویژه اقتصادی؛

پایان رکود در «منطقه ویژه بوشهر»

منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بعد از سه سال و اندی رکود کامل، با چراغ سبزی که گمرک در زمینه معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی نشان داد رونقی دوباره یافت.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بوشهر در این باره گفت: برقراری معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی بوشهر نشان داد توجه دولت برای رونق تولید تنها در حد شعار نیست و این جدیت در جامعه مشهود است.

«حسین نامور» افزود: در این شرایط خاص اقتصادی که دشمن تلاش می‌کند کارآمدی نظام را زیر سوال ببرد، این اقدام و تلاش دولت نشان داد دشمن در اجرای سیاست‌های تحریمی خود در ایران شکست خورده است. وی بیان کرد: همه مسئولان ارشد استان و کشور به صورت مشترک به دنبال بازگرداندن رونق و روزهای اوج و پردرآمدی به استان بوشهر هستند و بازگردان دوباره معافیت ۲۰درصدی سود بازرگانی گواهی بر این مدعاست.

نامور ادامه داد: مردم و حتی کسانی که در این عرصه کار می‌کنند منطقه ویژه اقتصادی بوشهر را خوب نمی‌شناسند و تصور می‌کنند منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با مابقی منطقه‌های ویژه تفاوت دارد. این در حالی است که همه منطقه‌های ویژه با یک قانون اداره می‌شوند. 

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: این منطقه‌ها می‌توانند به اقتصاد، تولید و اشتغال کمک کنند. با توجه به معافیت‌های موجود و اقبال سرمایه‌گذاران انتظار می‌رود روند سرمایه‌گذاری در این بخش در استان افزایش یابد.

نامور اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با 1880هکتار وسعت علاوه بر خشکی، مجاور دریاست و این مزیت این منطقه را از سایر منطقه‌های اقتصادی دیگر مجزا کرده است.

وی ادامه داد: با پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال‌زایی شمار واحدهای تولیدی فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از ۳۵ به ۶۵ واحد رسیده است و تلاش می‌شود به ۱۰۰ واحد افزایش یابد. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بیان کرد: با بازگرداندن رونق تولید و فعالیت به منطقه ویژه اقتصادی اشتغال موجود در این منطقه نیز از ۸۵۷ نفر به 10۶۲ نفر افزایش یافته است. همچنین با فعالیت دوباره منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ۱۳ تا ۱۴ واحد تولیدی راکد در این منطقه بار دیگر احیا و به چرخه تولید بازگشتند. 

تکمیل 3 واحد تولیدی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر، 3 واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در حال تکمیل هستند و انتظار می‌رود هر کدام از این واحدها ۱۰۰ تا ۱۵۰ فرصت شغلی تا پایان سال ایجاد کنند. این امر بیانگر این است که منطقه ویژه اقتصادی بوشهر برای اشتغال مزیت دارد.

نامور گفت: اعمال معافیت ۲۰ درصد سود بازرگانی برای بوشهر با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و انبارهایی که در این منطقه وجود دارد امیدواری زیادی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که در همین مدت کم کانتینرهای خالی شرکت‌های کشتیرانی در منطقه دپو و تخلیه می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین کمیسیون ماده یک ۲۰۰ قلم از استثناهای کالاهایی را که برای بوشهر وجود داشت برداشت و بر اساس این مصوبه، کالاهایی از مبدا بندر جبلعلی امارات به مقصد بندرهای استان بوشهر نیز مشمول ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی می‌شوند.

معافیت‌های ویژه 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ادامه داد: ۲۰ درصد معافیت سود بازرگانی معافیت جدیدی نیست که دولت بخواهد تصویب کند. این معافیت وجود داشت، اما بر اساس یک سری تفسیرهایی با مشکل مواجه شده بود که با حضور و پیگیری مدیریت ارشد استان و همراهی مناسب گمرک ایران در کمیسیون ماده یک این مصوبه اصلاح و دوباره تصویب شد و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر رونقی دوباره یافت.

نامور گفت: بر این اساس، همه سرمایه‌گذارانی که تخلیه و بارگیری کانتینر و بار دارند می‌توانند مبدا و مقصد خود را منطقه ویژه اقتصادی بوشهر قرار دهند و از معافیت‌ها استفاده کنند. وی یادآور شد: با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیادتری در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر وجود دارد، یک سری معافیت‌های ویژه‌ هم در این منطقه اعمال می‌شود.

وی گفت: در این منطقه که زمانی یاس و ناامیدی حاکم بود، با تصویب ۲۰ درصد معافیت سود بازرگانی دوباره فعال شد و یک حرکت جمعی در آن در حال اتفاق افتادن است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزود: تولید نیازمند نقدینگی است. هرچند بانک‌ها تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات همکاری داشته‌اند، باید ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشند تا با حمایت آنها واحدهای تولیدی رونق بگیرند و زمینه فرصت‌های شغلی بیشتری فراهم شود.

نامور اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر امکان توسعه تا 2۷۰۰ هکتار در سمت شمال این جاده را دارد.

وی گفت: کاربری تعریف‌شده برای شمال منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بیشتر صنایع های‌ تک است و تلاش می‌شود با توجه به حفظ محیط‌ زیست و تغییر اکوسیستم گردشگری ایجاد شود تا به این وسیله به فضای شهری بوشهر کمک شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تاکید کرد: این دستاورد مهم برای رونق اقتصادی استان بوشهر نشان داد هر زمان مدیران ارشد استان وارد عرصه شوند، موثرتر است و می‌توان در احقاق حق استان موفق‌تر بود. نامور گفت: برخلاف همه سیاه‌نمایی‌ها آمارها در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها رونق و حرکت رو به رشد کشور را نشان می‌دهد و باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز گفت: با توجه به برقراری معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی، سرمایه‌گذاران زیادی برای انتقال بار کانتیترهای خود روزانه ۲۵ تا ۴۰ کانتیر خالی وارد منطقه می‌کنند که در این مدت بی‌سابقه بوده است.

« اکبر صابری» اضافه کرد: زمانی پرداخت حقوق کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر سوژه رسانه‌ها بود که با حمایت استاندار بوشهر رکود از ابتدای سال ۹۸ از این منطقه برچیده شده و رونق خوبی را شاهد هستیم.

صابری درباره سرمایه‌گذاران خارجی گفت: به طور تقریبی ۱۴-۱۵ گروه سرمایه‌گذار و هیات خارجی اقتصادی از منطقه بازدید کردند، اما هیچ کدام به دلیل شرایط تحریم و سایر مسائل دیگر منجر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نشد.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو