مدیر بورس، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو:

لزوم تاسیس و فعالیت بورس بین المللی در مناطق آزاد

  مدیر بورس، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به آیین‌نامه تأسیس و فعالیت بورس توسط هیأت وزیران در مناطق آزاد گفت: ایجاد و راه اندازی بورس بین المللی در مناطق آزاد ضروری بوده و باعث رشد اقتصادی مناطق می شود. 

 به گزارش فرینا، بابک رضازاده در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با اشاره به ضرورت تاسیس و فعالیت بورس داخلی در مناطق آزاد افزود: نابرابری میان منابع پس انداز و نیازهای سرمایه ای در اقتصاد ایران و فقدان شرایط مساعد برای سرمایه گذاری و جذب منابع مالی بلند مدت از جمله عواملی است که کشور را از رشد پایدار محروم کرده است.

رضازاده با اشاره بر اینکه تکیه بر منابع بانکی و فقدان سرمایه موجب مازاد تقاضای مستمر برای تسهیلات بانکی و فشار بر منابع نظام بانکی (از جمله نرخها) می شود ادامه داد:  این یکی از دلایل تورم از طریق خلق پول برای اعطای تسهیلات است.

وی اظهار داشت: ایجاد بازارهای مورد نظر موجب شفافیت، کارایی، معاملات منصفانه و نظارت بهینه می شود. بنابراین ضرورت تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد در تجهیز منابع مالی برای بخش های خصوصی و دولتی، تخصیص بهینه منابع، کاهش هزینه سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید، افزایش صادرات و تسهیل در امور سرمایه گذاری خارجی نهفته است.

مدیر بورس بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو تاسیس و فعالیت بورس بین المللی را نیز از دیگر ضروریات مناطق آزاد برشمرد و گفت: بررسی نسبت سرمایه‌گذاری خارجی به داخلی در مناطق آزاد در دوره 1370 تا 1381 توسط مرکز پژوهشهای مجلس نشان می‌دهد که در هیچ سالی این نسبت بزرگتر و یا حتی نزدیک به یک نبوده است،

رضازاده ادامه داد: مناطق آزاد در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به مقیاس‌های مطلوب ناتوان بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مورد نسبت صادرات به واردات نیز هیچ‌گاه این رقم‌ بزرگ‌تر از یک نبوده اظهار داشت: در واقع این مناطق تاکنون به جای این که عاملی برای توسعه صادرات کشور باشند، به صورت سکوی وارداتی کالاها به داخل عمل کرده‌اند.

 مدیر بورس، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در گزارش مرجع فوق یکی از عوامل موفقیت مناطق آزاد چین، حاکم ساختن ساز و کار بازار در تخصیص منابع و نگرش مثبت به سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد باز است. لیکن زیرساختارهای اسباب مذکور در فوق در مناطق آزاد به نحو کامل و مطلوب ایجاد نگردیده است.

رضا زاده با اشاره به اینکه بورس نفت و انرژی و تا حدودی بورس کالا به دلیل همجواری مناطق آزاد با کشورهای دیگر، ماهیت بین المللی دارد افزود: لازم است که جهت انجام معاملات عمده با موضوعات فوق و با حضور سرمایه گذاران خارجی، بورس بین المللی راه اندازی شود.

وی گفت: اما با توجه به تجربیات سالهای گذشته، جهت بهبود عملکرد بازارهای درگیر در آیین نامه لازم است که اصلاح مقررات پولی و بانکی، ایجاد فرصت شکل‌گیری نهادهای متنوع و ابزارهای مالی، اصلاح قوانین تجاری و تعرفه‌ای با هدف افزایش توان رقابت، رشد صادرات و ارتقای فناوری و بهره‌وری از راه‌هایی مانند بازنگری در قانون تجارت، تسهیلات ارزی و اصلاح مقررات سرمایه‌گذاری و مالیاتی از طریق اعطای معافیت‌های مالیاتی با جهت‌گیری تولیدی ـ صنعتی و اولویت‌های خاص، کاهش تشریفات سرمایه گذاری، ارائه تضمین به سرمایه‌ گذاران خارجی برای ملی‌ نکردن سرمایه‌ها توسط مراجع ذیربط گرفته و اجرا شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو