اقتصاد 24 بررسی می‌کند؛

فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در چابهار / سرمایه‌ها به چهار راه اتصال جهانی می‌رود

چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه ترانزیت و صنایع محسوب می شود ویژگی که در دیگر مناطق ساحلی جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده نمی شود که موجب می شود فضایی مناسب برای سرمایه گذاری افراد فراهم آورد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24؛ شهر چابهار با مساحتی قریب به 17150 کیلومتر مربع در جنوبی ترین نقطه شرقی کشور و در مجاورت دریای عمان در نزدیکترین فاصله با آبهای آزاد جهان، یعنی اقیانوس هند قرار گرفته است.
موقعیت بندر چابهار در خلیج چابهار و همچنین وجود آب های عمیق و بریدگی های طبیعی، فضایی مناسب برای اسکله های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته است.
چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه ترانزیت و صنایع محسوب می شود ویژگی که در دیگر مناطق ساحلی جنوب ایران و حتی کشور های حاشیه خلیج فارس دیده نمی شود.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و به عنوان یکی از مهمترین بنادر دنیا به لحاظ موقعیت استراتژیک در فصل جدید دیپلماسی اقتصادی ایران و منطقه موقعیتی ممتاز یافته است. سال های پیش و با وجود مشوق های قانونی فراوان برای تولید و تجارت، کمبود زیر ساخت های اساسی از جمله بندر با ظرفیت مناسب، راه های دسترسی و خدمات حمل و نقل مانعی جدی برای بهره گیری حداکثری سرمایه گذاران از ظرفیت قانونی منطقه آزاد چابهار بود، اما خوشبختانه با توجه ویژه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت تدبیر و امید، آهنگ توسعه زیر ساخت ها سرعت یافت و اکنون بندر چابهار با ظرفیت مناسب آماده بهره برداری است. سازمان منطقه آزاد چابهار نیز با اهتمام جدی در مسیر هموارسازی راه برای حضور سرمایه گذاران در دو بعد زیر ساخت ها و فرآیندها سعی در بهره گیری حداکثری از ظرفیت های منطقه داشته است.

چشم انداز چابهار

در افق چشم انداز 20 ساله، منطقه آزاد چابهار به عنوان یک منطقه امن استراتژیک، کانون توسعه محور شرق و سواحل مکران، عامل فعال سازی محورهای ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، محلی برای ورود تکنولوژی مدرن، عاملی برای توسعه ملی ـ منطقه ای و پلی مستحکم در روابط تجاری ـ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جهان خواهد بود.

مزیت های اختصاصی چابهار

موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آبراه های بین المللی ، نزدیکی به خطوط بین المللی کشتیرانی، دسترسی آسان به مواد معدنی گوناگون و مصالح ساختمانی و معادن از مهمترین مزیت های منطقه آزاد چابهار محسوب می شود.
این بندر همچنین به علت نزدیکی به کشورهای پر جمعیت در حال رشد در جنوب آسیا، نزدیکی به بازارهای آسیای میانه و اقغانستان و واقع شدن در امن ترین و نزدیک ترین مسیر به بازارهای جهانی یعنی شبه قاره هند منطقه ای مناسب برای تجارت و صادرات است.

امکانات زیر ساختی در دسترس چابهار

امکانات زیر ساختی شامل آب، برق، مخابرات، گاز و سایر منابع سوختی در این بندر وجود دارد و در حال توسعه و پیشرفت نیز هستند.
آب شیرین کن کنارک، آب شیرین کن تیس و سه سد بزرگ تامین آب در شهرستان چابهار از امکانات آبی چابهار هستند. همچنین نیروگاه های برق ایرانشهر، چابهار و کنارک با ظرفیت 350 مگا وات در حال توسعه تا 500 مگا وات هستند.

پروژه های پیشنهادی برای سرمایه گذاری

پروژه های پیشنهادی برای سرمایه گذاران در حوزه های خدماتی ـ رفاهی، گردشگری، صنعت، صنایع پایین دستی پتروشیمی، تجارت و انرژی قابل تقسیم است که هر کدام شامل پروژه هایی منحصر بفرد هستند که سرمایه گذاران می توانند با توجه به تخصص، علاقه و یا ضرورتی که احساس می کنند در آنها سرمایه گذاری کنند.
در ادامه پروژه های پیشنهادی در زمینه های خدماتی و رفاهی و گردشگری را به اختصار بررسی می کنیم.

خدماتی رفاهی

احداث بیمارستان تخصصی

هدف از اجرای این پروژه ایجاد و احداث بیمارستان خصوصی با ظرفیت 128 تخت است. این بیمارستان برای ارائه خدمات توریسم درمانی و جذب گردشگر بیمار از کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای پاکستان و افغانستان در نظر گرفته شده است.

احداث فرودگاه

با توجه به اهمیت داشتن یک شهرک فرودگاهی در مناطق استراتژیکی همچون چابهار که نقطه اتصال اقتصاد کشورهای افغانستان و آسیای میانه و به عنوان پل ارتباطی اقتصادهای شرق و غرب تلقی می شوند، لازم است تا با هدف ارائه انواع خدمات فرودگاهی نسبت به احداث این پروژه اقدام شود، زیرا بدون داشتن فرودگاهی فعال و استاندارد، توسعه هیچ یک از شاخص های تجاری، گردشگری، صنعتی و حمل و نقل ترانزیتی در این منطقه امکانپذیر نخواهد بود.

خدمات گردشگری

کمپینگ

با توجه به پتانسیل گردشگری در چابهار و نواحی اطراف آن ضرورت دارد جهت استقرار گردشگران جنب مکان های گردشگری، کمپینگ با کلیه امکانات آماده سازی و تجهیز شود.

احداث مرکز تفریحات دریایی

این پروژه در چابهار می تواند به رشد تقاضای استفاده از قایق ها و کشتی های تفریحی کمک کرده و تنوع فعالیت های ساحلی تدارک دیده شده را افزایش دهد. از دیگر اهداف ساخت این پروژه استفاده برای ماهیگیری و غواصی گردشگری ساحلی و بهبود نمای شهری است.
همچنین با الگوبرداری از کشورهایی همچون بنگلادش و کشمیر هند برای آن دسته از گردشگرانی که به جای اسکان در هتل های ثابت، علاقه مند به اسکان در شناورهای چوبی و فایبرگلاسی که به صورت سوئیت های سه خوابه طراحی شده اند بگذرانند و از تفریحات دریایی استفاده کنند، مناسب خواهد بود.

احداث مرکز ورزش های آبی

ورزش های آبی از مفرح ترین ورزش ها هستند که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، باعث نشاط و تندرستی نیز می شود. با توجه به جوان بودن جمعیت منطقه آزاد چابهار و وجود استعدادهای بیشمار در این زمینه و جذابیت آن برای ساکنین فلات ایران این مرکز می تواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

احداث هتل چهار و پنج ستاره

با توجه به اینکه در سال های گذشته منطقه آزاد چابهار شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی فراوانی بود و همچنین اینکه چندین رویداد مهم و بزرگ بین المللی و در سطح جهانی در این منطقه برگزار شد وجود مراکز اقامتی منطبق بر استانداردهای جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برای اطلاع بیشتر می توانید به وبسایت رسمی منطقه آزاد چابهار مراجعه کنید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو