اقتصاد۲۴ از نقش بخش خصوصی در توسعه چابهار گزارش می‌دهد؛

صادرات محموله‌های مواد معدنی از بندر چابهار با ابزارهای تشویقی

به دلیل گرانی حمل و نقل کالا، طبق دستور دولت حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور با هدف کاهش هزینه برای تردد کامیون‌ها علاوه بر مسیر برگشت صورت می گیرد تا کامیونداران در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند، از این‌رو مقرر شد بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود.

صادرات محموله‌های مواد معدنی از بندر چابهار راهکاری است که اخیرا دولت برای توسعه این بندر بکار گرفته است. با تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آن شد تا دستور تخلیه ۵۰ درصد بار وارداتی و کشتی‌های شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران در چابهار را صادر کند که به موجب آن به دلیل گرانی و مرقون به صرفه نبودن حمل و نقل کالا و محصولات طبق این دستور حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور مقرون به صرفه شود و کامیون‌ها علاوه بر مسیر برگشت، در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند. همچنین مقرر شد بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود.

فرصت ها در بندر چابهار

مقامات کشور بر این باورند که سواحل مکران باید توسعه یابد و بر این اساس، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آبهای اقیانوس هند و نیز ظرفیت‌های ایجاد شده در این بندر، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و به زودی مقام مسئولی برای انجام اقدامات هماهنگی دستگاه های دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد؛ چراکه موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیت‌های تجاری ایران داشته باشد.

بندر چابهار این پتانسیل را دارد که بخش عمده‌ای از مبادلات تجاری در بنادر کشور را به عهده گیرد؛ به خصوص اینکه امروزه بنادر بخش عمده زیرساخت های تجاری کشور به شمار می‌روند و نیاز دارند که به صورت مرتب، شرایط خود را به لحاظ توسعه و فراهم سازی زیرساخت ها بهبود بخشند.

چندی پیش قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور مقرون به صرفه شود و کامیون ها علاوه بر مسیر برگشت، در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند، هماهنگی های لازم را با سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به عمل آورده تا بخشی از محموله های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود.

حسین مدرس خیابانی با توجه به زیرساخت های قابل توجهی که در  بندر چابهار به کار گرفته شده، گفت: توسعه این بندر از جمله اقدامات ضروری برای کشور است؛ به خصوص اینکه از منظر عملیات تجاری، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز کشور، باید مانند بنادر جنوبی کشور، توسعه را در سایر نقاط بندری شاهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بر این اساس، به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده است تا حداقل ۵۰ درصد از محموله ها و کشتی های آنها، در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند.

ترغیب به سرمایه گذاری در بندر چابهار

در همین رابطه رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ می گوید: نباید از ظرفیت های بندر چابهار غافل شد و با تدابیر لازم جهت استفاده از ابزارهای تشویقی برای بکارگیری بخش خصوصی در این بخش ، بندر چابهار را به بندر بین المللی تبدیل کرد چراکه در آینده‌ای نزدیک بندر چابهار به قطب تجاری بزرگ ایران تبدیل خواهد شد و با تکمیل زیرساخت‌های در دست اجرا به قطب تجارت، ترانزیت و گردشگری کشور خواهد رسید.

به گفته محمدرضا بهرامن، باید زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه آزاد چابهار مهیا و مشوق های خوبی برای حضور فعالان اقتصادی و تجاری در این منطقه در نظر گرفته شود و سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی بخش خصوصی کشور در بندر چابهار صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران با تاکید بر اهمیت دستورالعمل جدید دولت مبنی بر حمل دوطرف رفت و برگشت کامیون ها از بندر چابهار گفت: اکنون کشتی به بندر چابهار می آید و خالی برمی گردد و این هزینه ای برای کشور و شرکت های تجاری دارد، از اینرو باید شرایط طوری ایجاد شود که کامیون ها حمل بار دو طرفه داشته باشند.

وی در ادامه تصریح داشت: شرکتی که می خواهد کالا صادر کند طبق برنامه ریزی هایی که با کشور هدف انجام شده است اقدام می کند، از این رو به هر دلیلی بار در بندر بماند قاعدتا بازرگان بهترین راه را برای خودش درنظر می گیرد و بهترین گزینه را انتخاب می کند.

ابزار تشویقی مکمل اجرای دستورالعمل در بندر چابهار
بهرامن با تاکید بر اینکه امروز در تمام دنیا از ابزارهای تشویقی برای توسعه تولید و صادرات استفاده می شود گفت: برای صادر کننده و وارد کننده بسیار حائز اهمیت است که در خصوص کاهش هزینه های حمل و نقل برنامه هایی اجرا شود اما باز هم تاکید می شود که در راستای تحقق این نوع دستورالعمل ها ابتدا باید برنامه ریزی دقیق پیش رود چرا که باید به وارد کننده و صادرکننده اطمینان داده شود که با توجه به زمان تعیین تحویل کالا به مقاصد مورد نظر داخلی و خارجی هیچ اختلالی پیش نخواهد آمد.

به گفته این فعال بخش خصوصی، باید لجستیک بندر چابهار به حرکت در بیاید از اینرو آینده روشنی برای این بخش دیده می شود به شرط اینکه ظرفیت های لازم پیاده سازی شود.

رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: باید با ابزارهای تشویقی جهت سرمایه گذاری بیشتر سرمایه گذاران در این منطقه بستر را جهت توسعه این بندر فراهم سازیم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو