سفیر هند در ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

در چابهار سرمایه‌گذاری بیشتری خواهیم کرد

سفیر هند از کیفیت بالای محصولات دارویی این کشور می‌گوید و مدعی است که استاندارهای اروپا نیز این محصولات را تائید می‌کنند و ایران می‌تواند با استفاده از منابع مالی که در هند دارد این اقلام را خریداری کند.

گدام دارمندرا سفیر جمهوری هند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از تلاش‌های کشور متبوع خود برای گسترش همکاری‌ها با ایران خبر داد و تاکید کرد که سیاست‌های اقتصادی این کشور به هیچ وجه تحت تاثیر سیاست‌های دیگر کشورها نیست هر چند در برخی حوزه‌ها ملاحظاتی وجود دارد. وی گفت: مکانیزم ویژه مالی روپیه و ریال بین دو کشور وجود دارد که منابع آن می‌تواند برای پرداخت هزینه‌ها خصوصا حوزه دارو مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه مصاحبه ایلنا با گدام دارمندرا می‌خوانید:

* پیش از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا صحبت‌هایی مبنی بر همکاری صنعت خودروسازی ایران و هند مطرح شد و حتی تاتاموتورز هند نمایندگی خود را به یک شرکت ایرانی واگذار کرد. اکنون وضعیت این همکاری چگونه است؟ آیا تحریم‌ها اثرگذار بوده؟ آیا بحث تولید مشترک هنوز به قوت خود فعال است یا فعلا مسکوت مانده؟

صنعت خودروسازی در هند یک صنعت قوی و آینده‌دار محسوب می‌شود و فعالیت‌های خوبی تا به امروز داشته است. اما همانطور که می‌دانید این صنعت در هند متعلق به بخش خصوصی است و آنها خود شرکای خود را انتخاب می‌کنند و دولت نقشی در این زمینه ندارد.

* دولت هند از حضور این شرکت‌ها و تولید در ایران حمایت می‌کند؟

این تصمیمی است که مدیران این صنعت باید بگیرند و من اکنون اطلاعی ندارم که آیا درخواستی برای همکاری در صنعت خودروسازی بوده است یا خیر؛ اما اگر با ما مشورت شود، پیشنهادات را با رویکرد مثبت بررسی می‌کنیم.  

* دارو و مواد اولیه از تحریم‌ها معاف هستند اما هنوز ایران مشکلاتی برای واردات آنها دارد. به خصوص در بخش نقل و انتقال بانکی برای پرداخت هزینه‌ها، آیا اکنون می‌توان دارو یا مواد اولیه را از هند وارد کرده و هزینه آن را به صورت نقد یا استفاده از منابع داخلی ایران در هند پرداخت کرد؟

صنعت داروسازی هند یکی از پیشرفته‌ترین‌ها و بزرگترین‌ها در دنیا است و محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا، از جمله کشورهای اروپایی، صادر می‌کند. تمام محصولات دارویی هند توسط سازمان‌های استاندارد اروپا تایید شده است و من امیدوارم واردکنندگان و شرکت‌های دارویی ایران به هند به عنوان یک منبع خوب و مطمئن برای تامین نیازهای دارویی ایران نگاه کنند. اکنون با توجه به محدودیت‌های پیش آمده، فرصت خوبی است که بخش دارویی دو کشور همکاری‌های خود را گسترش دهند. ما در سفارت هند از این همکاری حمایت می‌کنیم و شرایط را برای دو طرف تسهیل می‌کنیم. ما مکانیزم ویژه مالی روپیه و ریال را داریم که منابع آن می‌تواند برای پرداخت هزینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

* بیشترین سرعت رشد اقتصادی در جهان متعلق به هند است. چه اصلاحات و تصمیماتی در هند صورت گرفت که این کشور توانست به این رشد خیره‌کننده برسد؟

من فکر می‌کنم اقتصاد هند پایه‌ها و زیرساخت‌های بسیار قوی و باثباتی در بخش خدمات و تولید دارد. دولت هند تلاش کرده است با تسهیل فضای کسب و کار و برداشتن مقررات دست و پاگیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را تسهیل کند و توانست در شاخص رقابت‌پذیری جهانی رتبه خود را بهبود ببخشد. ضمن آنکه بخش بانکی هند نیز بسیار قوی است و بالاترین استانداردها از نظر شفافیت را حفظ کرده است. ما توانستیم فضایی ایجاد کنیم که برای صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی بسیار جذاب باشد. ما مانند ایران طبقه متوسط پرجمعیتی داریم که جوان هستند، امید دارند و می‌خواهند محصولات خوب و باکیفیتی استفاده کنند. در مجموع، می‌توان گفت که این تقاضا و فضا به رشد اقتصادی هند کمک کرده است.  

* بندر چابهار از جایگاه استراتژیکی برای دنیا به خصوص هند برخوردار است. به طوری که آمریکا این بندر را از تحریم‌ها معاف کرد. برنامه‌های هند برای استفاده از ظرفیت بندر چابهار چیست؟ و این کشور چه برنامه‌ای برای دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی و حوزه قفقاز دارد؟

من اخیرا از چابهار بازدید کردم و جلسات خوبی با مقامات سازمان بنادر و دریانوردی ایران و سازمان منطقه آزاد چابهار داشتم. همچنین از طرح‌های عمرانی و توسعه این بندر بازدید کردم. از نگاه دولت هند، ما بسیار مشتاق هستیم که سرمایه‌گذاری خود را در این منطقه افزایش دهیم و به دنبال راهکارهای آن و همچنین معرفی فرصت‌های بیشتر از جانب ایران هستیم. این بندر قرار است نقطه اتصالی برای هند به بسیاری از کشورها باشد. از یک طرف قرار است افغانستان را از راه ترانزیت ایران به هند متصل کند و از طرف دیگر آسیای مرکزی را در دسترس هند قرار بدهد. بهره‌برداری از بندر چابهار در دسامبر سال گذشته توسط شرکت هندی شروع شد و ترافیک این بندر به مرور در حال افزایش است. در حال حاضر بیشتر محموله‌های تخلیه شده در این بندر به افغانستان و بخشی دیگر به ایران می‌رود. با توسعه زیر ساخت‌های بندر، من مطمئن هستم این بندر به آن چشم‌اندازی که سران ایران و هند در نظر دارند خواهد رسید. چشم‌انداز مورد نظر آقایان روحانی و مودی، تبدیل شدن چابهار به نماد همکاری بین دو کشور است.

* کشور هند سابقه حضور در پروژه‌های نفتی ایران را به خصوص در بخش سکوهای نفتی دارد. آیا این حضور همچنان ادامه دارد یا تحریم‌ها باعث تغییر رویکرد هند برای حضور در صنعت نفت ایران شده است؟

در حال حاضر ما امیدوار هستیم با عادی شدن شرایط، بتوانیم مانند گذشته در صنعت نفت ایران حضور داشته باشیم. ما تعهدی در میدان فرزاد B داریم و مذاکرات فنی در جریان است تا ببینیم چگونه می‌توانیم این پروژه را به پیش ببریم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو