لیپار عروس چابهار + تصاویر

در ایران تالاب‌های بسیاری وجود داشته که می‌توان در هر نقطه از کشور که تمایل داشته باشید، به بازدید تالابی زیبا رفته و از آرامش حاکم بر فضای آن لذت ببرید.

به گزارش فرینا به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا به حال تصاویری از دریاچه‌های رنگی در سراسر دنیا را دیده باشید، اما آیا می‌دانید که تالاب لیپار چابهار هم یکی از آنهاست؟ این تالاب که با عنوان دریاچه صورتی چابهار هم شناخته می‌شود یکی از جا‌های دیدنی چابهار است که جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران به شمار می‌رود.

تالاب‌ها همواره ایجاد کننده حس آرامش در وجود افرادی بوده که به تماشای آن‌ها نشسته و به سکوت و سکون آن خیره شده اند، در ایران تالاب‌های بسیاری وجود داشته که می‌توان در هر نقطه از کشور که تمایل داشته باشید، به بازدید تالابی زیبا رفته و از آرامش حاکم بر فضای آن لذت ببرید، لیپار یکی از تالاب‌های ایران بوده که به دلیل برخورداری از جاذبه‌ها و چشم انداز‌های بی نظیر، همه روزه شاهد گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

اگر می‌خواهید بدانید که تالاب لیپار کجاست و چگونه می‌توانید به آن برسید و یا چگونه به وجود آمده و چرا به این رنگ است، در ادامه همراه ما بمانید تا با هم سری به این دریاچه تماشایی بزنیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

منظره زیبای جاده تالاب لیپار

در لغت نام تالاب لیپار که به عنوان عروس چابهار نیز شناخته می‌شود به معنی دختران جوان و مجرد بوده و گفته می‌شود که وجود درختان جوان و سرسبز در این تلاب سبب چنین نام گذاری شده است.

تالاب لیپار زیستگاه حیوانات و پرندگان متنوعی بوده و می‌توان پرندگانی نظیر فلامینگو، طاووسکن، باقرقره، چنگر، عقاب دشتی، کشیم و سایر پرندگان را مشاهده کرده که به این تالاب زیبایی و ویزگی دوچندانی می‌بخشند.

حیات در تالاب لیپار تنها به آسمان و محیط اطراف آن محدود نشده و در آب این تالاب نیز گونه‌های فراوان و خاصی از جانداران مانند ۹۳ گونه پلانکنون گیاهی، ۸۵ گونه ماهی، ۳۱ گونه پلانکتون جنوری، ۶۴ گونه نرم تنان ۴۶ گونه از جلبک‌ها زیست می‌کنند.

دریاچه صورتی چابهار

همین که از چابهار دل بکنید و در جاده ساحلی به سمت گواتر به راه بیفتید می‌توانید زیبایی‌های زیادی را به چشم ببینید. طولی نمی‌کشد که به روستای رمین می‌رسید و بعد از آن آب‌های صورتی توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

اینجا تالاب لیپار است که در روستایی به همین نام قرار دارد و با عنوان دریاچه صورتی چابهار شناخته می‌شود. تالابی که از ایستا شدن آب دریای عمان در میان دو کوه به وجود آمده و اکوسیستم جالبی را در خود پرورش داده است. دریاچه صورتی چابهار در تنگه و دره‌ای صخره‌ای جا خوش کرده که مشرف به کوه است و منظره‌ای چشم نواز را پیش روی تان می‌گذارد. شاید تصور کنید دریاچه‌ای پر از مخلوط شیر و توت فرنگی را می‌بینید، اما یکی از شورترین آب‌های جهان را مشاهده می‌کنید که ظاهری زیبا و فریبنده دارد. در فصول پرآب، گستره آبی این دریاچه به ۱۰ هکتار هم می‌رسد و آبگیری ایجاد می‌شود که بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد.

در اطراف دریاچه خبری از امکانات آنچنانی نیست و فضا خیلی بکر به نظر می‌رسد. گاهی دستفروشان دیده می‌شوند که صدف و نمک دریایی دارند و در گوشه‌ای دیگر ساکنان منطقه مشغول جمع آوری نمک از دریاچه هستند. لیپار با وجود تمام سادگی اش، در اوج شکوه و زیبایی دیده می‌شود. پدیده‌ای که تعدادش در دنیا محدود است؛ دریاچه‌های هیلیر، هات لاگون و پینک لیک در استرالیا، دریاچه رِتبا در سنگال، دریاچه‌هایی در آفریقای جنوبی، ونکوور و بولیوی و این یکی قسمت ایران عزیزمان شده است. آب صورتی دریاچه به ساحل زرد رنگ می‌رسد و در ترکیب با سرسبزی گیاهان و آبی آسمان تصویری را به بیننده هدیه می‌دهند که در جای دیگری دیده نمی‌شود.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

رنگ صورتی این تالاب باعث شهرت و تفاوت آن شده است، اما آیا می‌دانید این رنگ از کجا می‌آید؟ آنچه می‌بینید حاصل حضور پلانکتون‌های گیاهی است که رنگ صورتی متمایل به سرخ ایجاد می‌کنند. پلانکتون‌ها به هر توده‌ای از جانداران شامل جانوران، گیاهان، آغازیان یا باکتری‌ها گفته می‌شود که در قسمت بالای دریا‌ها و اقیانوس‌ها یا آب‌های شیرین زیست می‌کنند. اندازه آن‌ها می‌تواند در حد باکتری‌ها و گیاهان میکروسکوپیک باشد تا جانوران بزرگتر مثل ماهی‌های ژله ای. پلانکتون‌ها اولین حلقه زنجیره غذایی مناطق غنی از ماهیان به شمار می‌روند و بقای جانداران منطقه شان را تضمین می‌کنند.

چیزی حدود ۹۰ درصد از پلانکتون‌های گیاهی در تالاب لیپار یافت می‌شود. به این پلانکتون‌ها مواد آلی و معدنی را هم اضافه کنید که از طریق رودخانه و خور‌های (شاخه‌ای از دریا) متصل به خلیج به دریاچه صورتی وارد می‌شوند. حاصل این همه مواد مغذی، افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصول است. حالا جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون -که از ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان به شمار می‌روند- را هم به این داستان بیفزایید که موجب افزایش بیش از حد میزان پلانکتون‌های گیاهی در خرداد تا اواسط شهریور یعنی ماه‌های بعد از فصل مونسون می‌شود. این تعداد پس از گذشت چند ماه و در آذرماه به بیشترین میزان می‌رسد و این یعنی رنگ بیشتر.

بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر مصادف است با پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر. این پدیده از تاژک‌دارانی (موجودات میکروسکوپی) به نام نوکتیلوکا میلیاروس ناشی می‌شود که میزان شان در بهمن، اسفند و فروردین افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. در این میان فرآیند «رد تاید» یا «کشند قرمز» رخ می‌دهد که از جمله فرآیند‌های بیولوژیکی در محیط‌های آبی به شمار می‌رود. این فرآیند نیز حاصل فعالیت پلانکتون‌های گیاهی است و نقش عمده‌ای را در زنجیره‌های غذایی و انرژی در اکوسیستم‌های آبی این منطقه ایفا می‌کند. در واقع کشند سرخ نامی است که به تغییر رنگ آب در نتیجه شکوفایی و تجمع میکروارگانیسم‌ها (که در اینجا پلانکتون‌ها هستند) اشاره دارد. این عبارت از دو بخش تشکیل شده است؛ کشند که همان جزر و مد و بالا و پایین رفتن سطح آب دریا است و سرخ که به رنگ پلانکتون‌ها اشاره دارد. از آنجا که این جانداران نمی‌توانند شنا کنند، حرکت شان وابسته به امواج و جریانات آب است و با جزر و مد جا به جا می‌شوند که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبای این تالاب وجود پدیده طبیعی جز و مد قرمز بوده و با توجه به اینکه در تمام سواحل چابهار می‌توان این پدیده را مشاهده کرد، اما این واقعه در تالاب لیپار به اوج زیبایی خود می‌رسد.

البته باید بگوییم که پلانکتون‌ها رنگدانه‌های مختلفی از جمله سبز، آبی، زرد، قهوه‌ای و قرمز دارند؛ اما از آنجایی رنگ قرمز یا سرخ آن‌ها بیشتر دیده می‌شود، بیشتر با این رنگ شناخته می‌شوند. به دلیل وجود همین رنگدانه هاست که ممکن است در فصول مختلف رنگ‌های متفاوتی را از لیپار ببینید.

رنگ دریاچه در ماه‌های مختلف

به سبب تشدید فعالیت پلانکتون‌ها در برخی ماه‌ها می‌توانید انتظار رنگ بیشتری را داشته باشید. این ماه‌ها عبارتند از: فروردین، خرداد، شهریور، مهر، بهمن، اسفند.

این یک پدیده طبیعی است و طبیعت تحت تاثیر عوامل مختلف جلوه پیدا می‌کند. بی شک میزان بارندگی‌ها و تغییرات آب و هوایی تاثیری مستقیم بر چهره این تالاب و رنگ، میزان آب و وسعت آن دارند. ماه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم تنها شانس بیشتری را در اختیارتان می‌گذارند تا دریاچه صورتی را در وضعیتی بهتر ببینید. ممکن است این تالاب در زمانی به رنگ قرمز و نارنجی هم دیده شود و لزوما صورتی نباشد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب تالاب لیپار تمام روز‌های سال می‌توان به آن سفر کرده و هر روز یک ویژگی را در این تالاب می‌توان مشاهده کرد.

با وجود آنکه تالاب لیپار جاذبه‌ای چشم نواز و زیباست، اما هنوز امکاناتی در جوار آن وجود ندارد. در عوض می‌توانید بر روی کمپ گردشگری کوه‌های مینیاتوری که فاصله کمی با دریاچه دارد حساب باز کنید. این کمپ دو سالن ویژه اردو‌های دانش آموزی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، ۶ سوئیت، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و ... دارد و وسعت آن به ۷ هکتار می‌رسد. در فصول پربازدید، مردم محلی هم به کنار دریاچه می‌آیند و بساط فروش صدف و نمک را پهن می‌کنند و می‌توانید از محصولات آن‌ها نیز استفاده کنید.

تالاب لیپار چگونه شکل گرفته است؟

شاید شما هم با دیدن این تالاب از خودتان بپرسید که ماجرای آن چیست و چگونه به وجود آمده است. در این باره دو روایت وجود دارد؛ برخی محلی‌ها بر این باورند که این تالاب در اثر باز شدن راه خور‌ها به این قسمت و با روندی طبیعی شکل گرفته است.

عده‌ای دیگر، اما بر این باورند که این تالاب بودنش را مدیون یکی از اهالی روستای دمبدف در همین منطقه است. دادکریم شیخ‌زاده کسی بود که در سال ۱۳۶۲ با کمک اهالی و بودجه شخصی و دریافت حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشاورزی توانست این پدیده را شکل دهد. هدف او تنها ایجاد یک جاذبه نبود و شاید حتا به این ماجرا فکر هم نمی‌کرد. او می‌خواست آب‌های سطحی که در زمان بارندگی جاری می‌شوند را سر و سامان دهد تا آن‌ها را به مصرف برساند.

به هر حال در سال‌های اول شکل گیری یا احداث تالاب، آب‌های سطحی به سوی آن هدایت شدند و بارندگی خوب در منطقه و جمع شدن آب در تالاب منطقه را سبز کرد و پرندگان مهاجر و غیربومی را به اینجا کشاند. البته در سال‌های اخیر خشکسالی‌ها دامن این تالاب را هم گرفته است و هر سال با توجه به بارندگی‌ها وسعت و شکل دریاچه تغییر می‌کند.

خوشگذرانی در تالاب لیپار

شاید امکانات تفریحی آنچنانی در لیپار وجود نداشته باشد؛ اما این دلیل نمی‌شود که نتوانید در حوالی این دریاچه خوش بگذرانید. علاوه بر اینکه لیپار فرصت دیدن یک دریاچه صورتی را در ایران به شما می‌دهد و حال و هوای جالبی دارد، دو فعالیت در آن دنبال می‌شوند:

پرنده نگری: گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر، لیپار و حوالی آن را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند. آن‌ها از مدار‌های شمالی به سمت مدار‌های جنوبی می‌آیند و در دریاچه صورتی چابهار ماندگار می‌شوند. این مساله فرصت خوبی به علاقه‌مندان پرنده نگری می‌دهد و آن‌ها را به لیپار می‌کشاند.

پرنده نگری/ تفریحی مسئولانه و آرامش بخش

یکی از مهم‌ترین پرنده‌هایی که در این تالاب و حوالی آن مشاهده شده، گونه در حال انقراض اردک مرمری است.

عکاسی: دریاچه صورتی لیپار سوژه خوبی برای عکس‌های شماست. حتا اگر عکاس حرفه‌ای نیستید بدون ثبت تصویر این محل را ترک نکنید و یادگاری ماندگاری را با خود از این سفر ببرید.

شترسواری: اگر در ایام پیک سفر به لیپار بروید ممکن است مردم محلی را ببینید که با شتر‌های شان در حوالی تالاب حضور دارند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه به آنها، شترسواری در کنار لیپار را نیز تجربه کنید.

بهترین فصل سفر

چابهار دیار چهار بهار است و در تمام فصول آب و هوای مطبوعی دارد. اما اگر می‌خواهید به هنگام بازدید از تالاب صورتی، تندی آفتاب کمتر آزارتان دهد، زمستان و ایام نوروز را برای سفر انتخاب کنید.

بهار: در ایام نوروز چابهار میزبان مسافران زیادی می‌شود. اگر با این شلوغی مشکل ندارید، این ایام را برای بازدید از لیپار انتخاب کنید.

تابستان: دریاچه صورتی کم آب می‌شود و ممکن است آن چنان که باید زیبا نباشد.

پاییز: هوای پاییزی است و فصل مهاجرت پرندگان. کم کم دریاچه صورتی میزبان پرندگان می‌شود که از راه‌های دور به ایران عزیزمان می‌آیند.

زمستان: هوای مطبوع چابهار در این فصل هر کسی را وسوسه کند تا سری به این دیار بزند. پرندگان زمستان‌گذران به خوبی در این فصل قابل مشاهده هستند.

تالاب لیپار کجاست؟

تالاب لیپار در فاصله ۱۵ کیلومتری جابهار استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی روستایی با نام رمین واقع شده و در جوار دریای عمان قرار دارد.

تالاب لیپار که یکی از تالاب‌های فصلی ایران بوده در میان تنگه‌ای زیبا و در جوار کوه و دره‌ای صخره‌ای واقع شده و به دلیل برخورداری از چشم انداز‌های زیبا و بی نظیر همواره پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

وسعت تالاب لیپار بر اساس بارندگی منطقه کم و زیاد شده و این موضوع سبب می‌شود که با هر بار سفر به این تالاب منظره‌ای جدید را شاهد باشیم.

وسعت تالاب لیپار بر اساس بارندگی منطقه کم و زیاد می‌شود

تالاب لیپار دارای جذابیت‌های ویژه و منحصر به فردی بوده که آن را به یکی از چهار تالاب خاص جهان بدل ساخته است.

رنگ آب این تالاب صورتی رنگ بوده که سبب شده آن را بانام تالاب صورتی نیز شناخته و از جهت ارزش بالایی نیز پیدا کند.

همچنین آب تالاب لیپار در دسته شورترین آب‌های جهان قرار گرفته و توصیه می‌شود از آن به هیچ عنوان برای آشامیدن استفاده نکنید.

در اطراف و همسایگی تالاب لیپار و همچنین در درون آب تالاب گونه‌های گیاهی متنوعی و بی نظیری مانند بلوط، پبنه وحشی و گزنه وجود داشته و منظره‌ای زیبا به آن بخشیده و سبب شده از این لحاظ نیز این تالاب در نوع خود در جهان کم نظیر باشد.

نکات مهم در بازدید

برای بازدید از دریاچه صورتی، خودرو را در کنار جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک کنید و پیاده به کنار دریاچه بروید. زمین‌های اطراف دریاچه باتلاقی است و ممکن است خودروی شما در آن گیر کند. افراد دارای وزن زیاد هم ممکن است با مشکل مواجه شوند.

دیدنی‌های اطراف

در سفر به چابهار می‌توانید از دیدنی‌های دیگر این دیار نیز لذت ببرید. در اینجا نام تعدادی از جاذبه‌ها و فاصله شان از دریاچه صورتی را برای تان آورده ایم:
کوه‌های مینیاتوری یا مریخی | ۱۷ کیلومتر
روستای تیس و قلعه و مسجد قدیمی آن | ۳۱.۱ کیلومتر
ساحل عمان | در طول مسیر

گیاهان تالاب لیپار چابهار

موقعیت جغرافیایی خوب این جاذبه سبب شده تا شرایط مناسبی برای حیات گیاهانی همچون بلوط، گزنه، گز، کهور، چِش (نوعی اقاقیا) و نی فراهم شود. این گیاهان در آب تالاب رشد می‌کنند و با وجودشان بر زیبایی منظره می‌افزایند. پنبه‌های وحشی نیز در این منطقه می‌رویند که مردم تشک و بالشت شان را با آن‌ها درست می‌کنند.

در حوالی این تالاب محلی قرار دارد که در زبان محلی با نام دشتان یا عروس چابهار خوانده می‌شود. در زبان بلوچی دشتان به دختران جوانی گفته می‌شود که نامزد هستند و عروسی نکرده اند. درختان سرسبز و جوان این منطقه توضیحی برای دلیل این نامگذاری هستند.

جانوران تالاب لیپار چابهار

علاوه بر تنوع گیاهی، تنوع جانوری خوبی را نیز در این منطقه می‌بینیم. پرندگانی، چون فلامینگو، چنگر، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری، باقرقره، خوتکا، طاووسک، دلیجه، تیهو، عقاب دشتی و ... در اینجا به چشم می‌خورند. بر اساس بررسی‌ها ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در اکوسیستم وابسته به این تالاب زندگی می‌کنند.

لیپار به چه معناست؟

لیپار واژه‌ای با دو بخش است: «لیپ» و «آر» لیپ یعنی خار و خاشاک رودخانه و آر معنای آب رودخانه می‌دهد. از آنجا که در روستای لیپار در حوالی تالاب صورتی، آب رودخانه با خار و خاشاک به دریا می‌رسد، این نام را به آن داده اند. از سوی دیگر در زبان بلوچی، محل به هم رسیدن یا تلاقی آب رودخانه و آب دریا را لیپار می‌گویند که موقعیت تالاب صورتی را تا حدی وصف می‌کند.

تالاب لیپار در خطر است

در کنار خشکسالی که بلای جان ایران شده، یکی از چیز‌هایی که تالاب لیپار را به شدت در معرض خطر قرار داده ساخت و ساز‌های اطراف آن است. احداث نیروگاه گازی در سال ۱۳۸۸ یکی از همین ساخت و سازهاست. کارگذاشتن ۲ عدد لوله ۵۰ اینچی و سرازیر کردن آب تالاب به دریا، صدمه‌ای جدی به محیط زیست و اکوسیستم تالاب می‌زند و پرندگان مهاجر را برای همیشه فراری می‌دهد.

اقامت

در سفر به چابهار و بازدید از لیپار نگران اقامت نباشید، می‌توانید در هتل و شهر چابهار اقامت کنید و یا به سراغ کمپ گردشگری این منطقه بروید. کمپینگ هم گزینه دیگری است که پیش روی تان قرار دارد.

هتل چهار ستاره لیپار

هتل چهار ستاره لیپار واقع در منطقه آزاد چابهار در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان زیبا و لوکس هتل در ۳ طبقه بنا و دارای ۱۰۷ باب اتاق و سوئیت مدرن و مجهز به امکانات رفاهی مناسب می‌باشد. موقعیت مکانی مناسب هتل موجب دسترسی آسان به مراکز خرید شهر از جمله مرکز خرید صالحیار، فردوس، تیس و همچنین ساحل زیبا و بکر دریای عمان گردیده است. هتل لیپار چابهار با امکانات و خدمات ویژه با کادری آموزش دیده در فضایی بسیار دلپذیر و به یادماندنی، اقامتی خوش و آرام را برای شما میهمانان گرامی آرزومند است.

لازم به ذکر است اتاق‌های دو تخته و سه تخته طبقه همکف دارای دو یا سه تخت سینگل و فقط دارای سرویس بهداشتی ایرانی می‌باشند.

خانه معلم چابهار

سیستان و بلوچستان چابهار بلوار امام خمینی، خیابان تعاون

رستوران های چابهار

چابهار، مثل همه‌ی شهرهای ایران، غذاهای سنتی و محلی مخصوص به خود را دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع آب و هوا، محصولات این منطقه، نقش مهمی در آشپزی این شهر دارند. بسیاری از غذاهای چابهاری با انواع محصولات دریایی مثل ماهی و میگو یا با خرما تهیه می‌شوند.

اگر در سفر به چابهار تصمیم گرفتید به رستوران بروید و غذاهای محلی شهر را امتحان کنید، یکی از این رستوران‌های مشهور را انتخاب کنید.

رستوران بام چابهار

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید و می‌خواهید انواع میگو و ماهی را با طعم‌های خاص و متفاوت و کیفیت عالی نوش جان کنید، این رستوران را انتخاب کنید. اجرای موسیقی زنده، برخورد گرم و صمیمانه‌ی کارکنان و موقعیت جغرافیایی رستوران باعث شده که یکی از رستوران‌های محبوب شهر باشد. در این رستوران، حین غذا خوردن، چشم‌اندازهای زیبایی از دریا و بندر چابهار را تماشا خواهید کرد. همه‌ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا رستوران بام چابهار، انتخاب اول بسیاری از گردشگران این شهر باشد.

آدرس رستوران: چابهار بالاتر از مجتمع تجاری صدف، روبروی مجتمع تجاری پردیس

رستوران بلوچ

اگر اهل خوردن غذاهای محلی باشید، از هرکسی که بپرسید، رستوران بلوچ را به شما می‌کند. بهترین غذاهای محلی و بهترین قلیه ‌ماهی‌ها را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید. غیر از قلیه ماهی، سایر غذاهای محلی چابهار مثل بریانی ماهی، کراهی ماهی و میگو، بتو ماش، شودوده، بتوهواری و کورک در منوی این رستوران دیده می‌شود.

اگر به دنبال غذاهای محلی و خوشمزه‌ی چابهاری می‌گردید و نمی‌دانید کدام یک از رستوران‌های چابهار برای خوردن غذاهای محلی بهترین گزینه است، پیشنهاد ما به شما رستوران بلوچ است. رستورانی با بهترین غذاهای بومی و خوشمزه‌ترین قلیه ماهی‌ها. این رستوران به خاطر غذاهای اصیل و عطر و طعم ادویه‌های خاص‌اش، نه فقط در بین گردشگران، بلکه در میان اهالی شهر هم بسیار محبوب است. از هر کدام از اهالی شهر که بپرسید، این رستوران را به شما پیشنهاد می‌کنند و همیشه پیشنهاد اهالی شهر، بهترین پیشنهاد برای انتخاب رستوران است.

آدرس: چابهار، بلوار امام، مقابل پمپ بنزین

رستوران تهرانی

اگر بعد از سر زدن به رستوران‌های مختلف و امتحان کردن انواع غذاهای محلی، هوس کباب کردید، به رستوران تهرانی سر بزنید. این رستوران به کباب‌های فوق‌العاده‌اش مشهور است و البته با توجه به کیفیت بالای غذاها، قیمتش نسبت به سایر رستوران‌ها بالاتر است. اما مطمئنا ارزش هزینه کردن دارد و با غذایی باکیفیت و لذیذ از شما پذیرایی می‌کند.

آدرس: چابهار بلوار امام، مقابل مرکز بهداشت

رستوران مُکران

اگر می‌خواهید در یک رستوران ساحلی غذای عالی نوش جان کنید و از دیدن مناظر غروب خورشید در افق ساحل لذت ببرید، این رستوران بهترین گزینه است. موقعیت مکانی رستوران مکران، باعث تمایز آن از سایر رستوران‌های شهر شده است. در کنار چشم‌انداز بی‌نظیر، کیفیت غذاهای رستوران مکران قابل توجه است و خاطره‌ای خوش از غذا خوردن در کنار ساحل برای شما رقم می‌زند.

این رستوران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و با چهار نوع سرویس، پذیرای اهالی شهر و مهمانان چابهار است؛ فست فود، رستوران، کافی شاپ، غذاهای محلی و قهوه‌خانه. برای تهیه‌ی غذاها در این رستوران، از بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. بعضی از میز و صندلی‌های ساحلی این رستوران زیر آلاچیق قرار گرفته‌اند. یکی از غذاهای محبوب منوی این رستوران، ماهی کنجدی است که عطر و طعم متفاوتی دارد. معمولا در این رستوران موسیقی پخش می‌شود اما گاهی اجرای موسیقی زنده، حال و هوای آن را عوض می‌کند و اگر خوش‌شانس باشید و هنگام اجرای موسیقی زنده به این رستوران سر بزنید، با تجربه‌ای متفاوت از آن خارج می‌شوید.

رستوران مکران یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های چابهار است، بنابراین تعجبی ندارد که بسیار شلوغ باشد و سرویس‌دهی در این رستوران با تاخیر انجام شود. اما جای نگرانی نیست و محیط دلپذیر و غذاهای عالی، باعث می‌شود که لحظات انتظار را فراموش کنید.

آدرس: انتهای خیابان امام خمینی، جنب هتل بین المللی لاله

رستوران براسان

این رستوران در یک پلاژ ساحلی قرار دارد. به گفته‌ی مدیر این رستوران، براسان به معنای برادران است. یکی از غذاهایی که در این رستوران حتما باید امتحان کنید، کرایی نام دارد. این غذا را هم با گوشت قرمز و هم با مرغ تهیه می‌کنند. آن چیزی که این غذا را از سایر غذاهای محلی متمایز می‌کند، ادویه‌های خاص سنتی چابهار است. اگر غذای دریایی و محلی دوست ندارید، در این رستوران می‌توانید انواع خورش یا کباب سفارش دهید.

آدرس: پلاژ ساحلی تیس

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو