در جلسه اضطراری ستاد بحران منطقه آزاد قشم؛

پاکسازی لکه های نفتی جزایر قشم و لارک بررسی شد

ستاد بحران منطقه آزاد قشم به منظور بررسی لکه های نفتی (تاربال ها) در سواحل جزیره قشم و لارک با حضور دادستان شهرستان و تعدادی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم به صورت اضطراری تشکیل شد.

به گزارش فرینا، این جلسه با توجه به مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی سازمان منطقه آزاد در حفاظت از سواحل جزیره به ریاست محرم بهاروند، معاون فنی و زیربنایی سازمان تشکیل و شرایط فعلی ساحل پس از مشاهده لکه های نفتی و برنامه ریزی در جهت کاهش تبعات محیط زیستی بررسی شد و دادستان شهرستان قشم نیز ضمن حمایت از اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم در جهت حفظ محیط زیست، از مسئولان این سازمان خواست تا با جدیت پیگیر حل مشکل آلودگی های نفتی در سواحل منطقه باشند.
روزهای ابتدایی هفته گذشته بود که برخی گزارش ها درباره مشاهده دانه های نفتی در سواحل قشم، لارک و هنگام منتشر  و نخستین گزارش های مربوط به وجود تاربال ها در سواحل قشم توسط کلوپ های غواصی منطقه به نهادهای محیط زیستی و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی قشم اطلاع داده شد که به فاصله کوتاهی پس از انعکاس این خبر، دادستان شهرستان قشم به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود کرد.
در این جلسه گزارشی درباره اقدامات انجام شده توسط سازمان در جهت مقابله با مشکل ایجاد شده ارائه شد و طبق بررسی های انجام شده آلودگی های نفتی در بخش کوچکی از سواحل لارک و هنگام مشاهده شده، اما مهمترین آلودگی مربوط به سواحل جنوبی قشم در محدوده پارک زیتون و روستای رمچاه بوده است.
پس از مشخص شدن منشاء و ترکیب مواد نفتی ایجاد کننده آلودگی می توان به علت چرایی این اتفاق پی برد به همین دلیل پس از بررسی های مقدماتی، نمونه هایی برای بررسی و تعیین منشاء آلودگی های نفتی موجود در ساحل توسط سازمان بنادر و دریانوردی به آزمایشگاه مرکز استان ارسال و همچنین اعلام شد که طی روزهای گذشته دو گروه از متخصصین حوزه محیط زیست دریایی از تهران و چابهار برای بررسی این حادثه در قشم حاضر شدند.
در این جلسه عنوان شد که در حال حاضر بهترین شیوه برای رفع آلودگی نفتی موجود سواحل، استفاده از نیروی انسانی با همکاری سازمان های مردم نهاد در کنار حمایت و نظارت ارگان ها و نهادهای مسئول در این حوزه است. به همین جهت با هماهنگی سازمان ها و نهادهای مرتبط، اطلاع رسانی با سرعت بیشتری در جهت بسیج نیروهای مردمی و همچنین نیروی انسانی سازمان ها صورت می گیرد.
مستندسازی مطالعات و بررسی های صورت گرفته در جهت بررسی منشاء و همچنین برآرود خسارت مادی و همچنین محیط زیستی با هدف پیگیری قضایی موضوع دیگری بود که در جلسه ستاد بحران درباره آن صحبت و تصمیم گرفته شد تا ضمن اطلاع رسانی به صورت بین المللی (به زبان انگلیسی) درباره خطرات این اتفاق، شرایط بهتری را برای جذب همکاری نهادها و سازمان های بین المللی فعال در این حوزه صورت بگیرد.
در بخش دیگری از این جلسه دادستان شهرستان قشم اعلام کرد که بدون اغماض برای بررسی منشاء این اتفاق به موضوع ورود پیدا کرده و برای انجام آزمایشات مربوطه در جهت شناسایی منشاء این آلودگی ها و همچنین نحوه کمک رسانی و تهیه امکانات و ملزومات برای کنترل و جمع آوری تاربال های نفتی موجود در سواحل قشم، دستورات لازم را صادر کرده است و ضمن پشتیبانی از بررسی های تخصصی صورت گرفته و نظرات کارشناسی مطرح شده در مورد حل مشکل این آلودگی ها از سوی سازمان منطقه آزاد و سایر نهادهای شهرستان، اعلام کرد که با جدیت پیگیر معرفی مقصرین و عاملین ایجاد آلودگی در ساحل قشم خواهد بود.
در پایان جلسه ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم با موضوع بررسی مشکل تاربال های نفتی تصمیم گرفته شد تا مدیر محیط زیست این سازمان به عنوان هماهنگ کننده بخش اجرایی عملیات جمع آوری آلودگی های نفتی عمل کند و سایر نهادها و ادارات مربوطه نیز در تهیه نیروی انسانی و همچنین ملزومات مورد نیاز اقداماتی را انجام دهند.
گفتنی است جلسه ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم به ریاست معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور دادستان شهرستان قشم و مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مدیر محیط زیست، مدیرژئوپارک جهانی قشم، نماینده شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های قشم و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو