برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس

اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس با موضوع بررسی هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس برگزار شد.

به گزارش فرینا، مسائل مربوط به سیاستگذاری هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس که نوروز 99 در منطقه آزاد ارس برگزار خواهد شد، در اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در این جلسه، گفت: «هنر» به عنوان رویکرد جدید، به نقش مناطق آزاد کشور اضافه می شود و جایگاه هنر در این مناطق اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
یوسف داداش زاده با اشار به اینکه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس باید نقش اساسی و لازم خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند، تاکید کرد: هر کار فرهنگی و هنری را به شرطی در ارس آغاز می کنیم که حتما بتوانیم به یک رویداد تبدیل و در تقویم فرهنگی و هنری ارس و کشور ثبت کنیم.
داداش زاده افزود: موارد مطرح شده، نشان می دهد که نگاه ها به جشنواره های ارس و به خصوص جشنواره تئاتر خیابانی ارس دقیق تر شده است.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی ارس نیز در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس، عنوان کرد: ثابت قدم بودن در مسیر برگزاری، نقطه تمایز جشنواره تئاتر ارس است.
ابراهیم نصیری خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه های لازم با سایر جشنواره های معتبر کشوری از جمله جشنواره مریوان و لاهیجان در دستور کار قرار دارد.
وی در زمینه سیاستگذاری های جشنواره در حوزه داوری، تاکید کرد: تفاوت رویکرد در داوری آثار جشنواره به صورت سه مرحله ای با هدف تولید کارهای جدید و غیرتکراری خواهد بود.
مدیر فرهنگی، آموزشی و هنری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: آمورش نیروهای بومی و ورک شاپ های آموزشی از جمله برنامه های است که در طول سال و ایام برگزاری جشنواره انجام می شود.
نصیری در زمینه محورهای دوره هفتم جشنواره تئاتر خیابانی ارس، افزود: موضوعات ارس، مرز و مرزبانی ، محیط زیست، حفاظت از ارسباران ، اقتصاد هنر، اقتصاد مقاومتی، مسائلی شهری و صلح و دوستی، آیین های نوروزی ایران زمین و فرهنگ و بازیهای بومی و محلی از جمله محورهای جشنواره هفتم خواهد بود.
وی در پایان گفت: همزمان با جشنواره هفتم و با مسئولیت انجمن فیلم و عکس ارس، مسابقه عکاسی از اجراهای جشنواره برگزار خواهد شد.

مدیر هنری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور نیز در این جلسه گفت: موضوع «مرز» می تواند به عنوان مزیت رقابتی آثار هنری جشنواره تئاتر خیابانی ارس مورد تاکید قرار گیرد.
علی حسنلو با تاکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در این نوع از جشنواره ها، افزود: کمیته بازاریابی نیز می تواند ذیل کمیته های جشنواره، تشکیل شود تا از توان و ظرفیت بخش خصوصی بیشتر بهره ببریم.
حسنلو ادامه داد: شاید بهتر باشد که نمایندگان اصناف نیز در شورای سیاستگذاری جشنواره ها حضور داشته باشند.
وی اظهار کرد: در این جشنواره بر روی محورهای وحدت بخش تاکید شده و نمایش نامه ها در حد امکان چاپ شود.
مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور نیز در این جلسه، گفت: تئاتر خیابانی ارس به یکی از برندهای تاثیر گذار در رویدادهای تئاتری کشور تبدیل شده است.
سامان خلیلیان با تاکید بر اینکه باید افق بین المللی در تئاتر ارس برنامه ریزی شود تصریح کرد: دعوت از گروه های نمایشی و افراد هنرمند کشورهای عضو یونسکو که آیین نوروز در آنها گرامی داشته می شود، می تواند یکی از برنامه های هفتمین دوره این جشنواره باشد.
خلیلیان افزود: این رفت و آمدها به نفع منطقه آزاد ارس است و برای نمونه تئاتر «رگ» که توسط ایوب آقاخانی در پایتخت اجرا می شود از جمله آثار برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی ارس است.
داور ادوار مختلف جشنواره تئاتر خیابانی ارس در بخش دیگری از صحبت های خود، عنوان کرد: استفاده از توان جشنواره تئاتر خیابانی ارس برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی در مناطق آزاد کشور نیز می تواند جزو برنامه های اصلی در حوزه سیاستگذاری باشد.
خلیلیان در پایان، استفاده از ظرفیت دانشگاه های موجود در ارس به خصوص دانشگاه هنر تهران را در ایجاد پنل پژوهشی نوروز در حوزه نمایش خواستار شد.

در این جلسه مواردی چون توجه و تجلیل از چهره های ماندگار ارس، حمایت برای تولید نمایشنامه های جدید، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی قبل، حین و بعد از برگزاری جشنواره و پرداختن به مسایل و آسیب های اجتماعی در این فراخوان مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، در اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره های ارس علاوه بر افراد فوق، حامد شب خیز؛ مسئول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، صابر سلیمی؛ مدیرعامل انجمن عکس و فیلم ارس، احمد رجب پور؛ از مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر ارسباران و سایر اعضای شورای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی ارس نیز حضور داشتند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.