افزایش ۳۷درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندرچابهار از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هفته جاری نخستین کشتی حامل جو با ظرفیت ۶۷ هزار تن از مبدا کشور اوکراین به صورت مستقیم وارد بندر چابهار و تخلیه شده است.
آقایی گفت: بندر چابهار با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی نقش مهمی دارد و با دارا بودن تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری غلات فله، امسال رشد خوبی در ورود کالای اساسی داشته است. 
وی افزود: عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی با توجه به فعالیت‌های مختلف و ورود و خروج انواع کالا در بندر چابهار ۴۳ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در این بازه زمانی میزان تخلیه و بارگیری شناورهای بالای هزار تن ۲۷ درصد، صادرات کالاهای غیرنفتی ۱۰۰ درصد و کاپوتاژ کالاهای نفتی ۱۰۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. 
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار، به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی برای واردات بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور برخوردار است.
وی با بیان اینکه اقداماتی برای پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بندر چابهار انجام شده که طبق اعلام وزارت صمت بزودی محقق می‌شود افزود: همزمان با تخلیه کالاهای اساسی در این بندر شاهد افزایش سهم سیستان و بلوچستان و استان‌های شرقی کشور، رونق بیش از پیش محور شرق، اشتغالزایی، کاهش زمان و هزینه‌های وارده بر کالا خواهیم بود.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: تسهیل صادرات محصولات تولیدی این استان موجب رشد کارخانه‌های مهمی نظیر سیمان می‌شود و می‌توان با کمترین زمان و هزینه از طریق بندر اقیانوسی چابهار کالاها را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.
وی ادامه داد: تسهیل روند صادرات محصولات تولیدی سیستان وبلوچستان از طریق بندر چابهار می‌تواند مشکلات پیشروی تولیدکنندگان کالا را مرتفع کند و آنان می‌توانند برای صادرات محصولات با کمترین زمان و هزینه اقدام کنند.
آقایی افزود: بندرچابهار با زیرساخت‌های مناسب نویدبخش آینده‌ای روشن برای تقویت اقتصاد داخلی و دریامحور است و صاحبان کالا می‌توانند به سهولت کالای خود را از طریق این بندر به بازارهای هدف صادر کنند.
وی بیان کرد: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی‌نظیر برای کشورهای همسایه است و این بندر در مسیر کریدور شمال – جنوب واقع شده و از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری بویژه برای کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CISبرخوردار است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در کریدورهای ترانزیتی می‌تواند دسترسی مؤثر کشورهای CIS به بازارهای جهانی را از طریق کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیرها فراهم کند.
آقایی با اشاره به آمارهای مثبت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نسبت به مدت مشابه پارسال اظهار داشت: اگرچه این بندر جایگاه خود را در چهارراه ترانزیت منطقه‌ای بدست آورده و با سرعت در حال افزایش است اما توسعه حمل و نقل در این منطقه می‌تواند موجب افزایش ضریب رشد همه جانبه در کشور شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو