اقتصاد۲۴ از مناطق آزاد جهان گزارش می‌دهد؛

مناطق آزاد نیجریه، بهشت سرمایه‌گذاران خارجی / تلاش برای تبدیل شدن به مرکز تجارت جهانی

نیجریه به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت قاره آفریقا ۱۲ منطقه فعال آزاد و ۱۳ منطقه آزاد در دست احداث دارد. منطقه آزاد کالابر یکی از این مناطق است که با هدف تبدیل به یک مرکز تجارت جهانی که با هنگ کنگ یا دبی قابل مقایسه باشد، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، نیجریه کشوری در غرب آفریقا و پرجمعیت‌ترین کشور این قاره است. ۵۰ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور ۵٫۸ درصد اعلام شده است و ۷۰ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
نرخ تورم در نیجریه در سال ۲۰۰۷ میلادی ۶٫۵ درصد بود. با وجود رونق اقتصادی سال‌های گذشته فقر همچنان در نیجریه شایع است. طبق اعلام اداره ملی آمار، سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ تقریباً دو سوم از جمعیت در فقر مطلق زندگی می‌کردند، یعنی نیازهای اصلی آنها مانند غذا، آب شرب سالم و جان‌پناه تأمین نمی‌شده‌ است.

اقتصاد نیجریه 

به گفته برخی منابع، این کشور که سال های طولانی پرجمعیت ترین و بزرگترین صادرکننده نفت قاره آفریقا بود، امروزه با تغییر پایه محاسبه آمار به بزرگترین اقتصاد این قاره تبدیل شده است. برخی اقتصاددانان این تغییر ناگهانی را نتیجه ترکیبی از تغییرات جمعیتی، اقتصاد، محاسباتی و ظهور بخش های جدید و پویا و نیز قیمت بالای صادرات نفت دانستند.
این جهش اقتصادی به علت افزایش ارزش اسمی کالاهای کشاورزی در این کشور هم بود و همچنین خدمات که در حال حاضر نیمی از اقتصاد نیجریه را تشکیل می‌دهند. ناکارآمدی های دولتی و زیرساختی نیجریه از عواملی هستند که از گذشته عامل عدم موفقیت های این کشور محسوب می شوند. سیستم آموزشی، بهداشتی و برق رسانی این کشور زیر خط استاندارد هستند.
طبق آمار کالاهای صادراتی این کشور شامل نفت و مواد نفتی، کاکائو و لاستیک است که به کشورهای آمریکا (۴۸٫۹٪)، اسپانیا (۸٪)، برزیل (۷٫۳٪) و فرانسه (۴٫۲٪) صادر می‌شود. کالاهای وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، کالاهای مصرفی، غذا و حیوانات زنده‌ است که از کشورهای چین (۱۰٫۷٪)، هلند (۶٫۲٪)، انگلیس (۵٫۸٪)، فرانسه (۵٫۶٪)، برزیل (۵٫۱٪) و آلمان (۴٫۶٪) وارد می‌شود.
۹۵ درصد درآمدهای ارزی نیجریه، از صادرات نفت تأمین می‌شود. قبل از کشف و استخراج نفت، اقتصاد بر کشاورزی و دامپروری استوار بود. این کشور یکی از صادرکنندگان نفت است و حدود ۹۵ درصد از محصولات صادراتی آن را نفت و محصولات نفتی تشکیل می‌دهد. نیجریه عضو اوپک و سازمان تجارت جهانی است. نفت و گاز ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی نیجریه را تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد مخارج دولت از این محل تأمین می‌شود. بنزین و محصولات مشابه ۹۰ درصد از درآمد کشور را از محل صادرات به خود اختصاص می‌دهد.

مناطق آزاد نیجریه مناطقی برای تشویق صادرات بیشتر

نیجریه ۱۲ منطقه فعال آزاد و ۱۳ منطقه آزاد در دست احداث دارد و تمرکز هر کدام از آنها متفاوت از دیگری است. مناطق آزاد این کشور از کشاورزی، منسوجات و پوشاک، چرم، شکر، روغن، فلزات و سیمان گرفته تا صنایع مرتبط با نفت و گاز، صنعت ساخت و ساز و خدمات فعالیت دارند.
منطقه آزاد تجاری کالابار یکی از اولین مناطق آزاد نیجریه است که با هدف کمک به رشد اقتصادی نیجریه به وجود آمده است. جمهوری فدرال نیجریه یکی از بزرگترین اقتصادهای آفریقاست و پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را نیز دارد. با توجه به این نکته، دولت نیجریه در تلاش است تا با ایجاد مناطق مختلف پردازش صادرات، FDI یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتری را وارد اقتصاد خود کند.
منطقه آزاد تجاری کالابر در نیجریه منطقه ای برای تشویق هرچی بیشتر صادرات و تولید کالاهای تجاری است. هرچند برنامه انقلاب صنعتی نیجریه مناطقی را مورد ارزیابی قرار داده است که در آنها مزیت های رقابتی منطقه ای و بین المللی وجود دارد، اما اساس برنامه های توسعه مناطق آزاد این کشور بر مبنای شایستگی و توسعه پایدار از گذر تولید محصولات صادراتی است.
منطقه تجارت آزاد Calabar در نزدیکی بندر Calabar در ایالت کراس ریور ، نیجریه واقع شده است و مساحت ۱۵۲ هکتار را در بر می گیرد. منطقه پردازش صادرات کالابار در سال ۲۰۰۱ رسماً به منطقه آزاد تجاری کالابار تبدیل شد. بهسازی این عنوان به گونه ای انجام شد که مشخص شد این منطقه نه تنها به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا کالاها و خدمات را برای صادرات تولید کنند بلکه به آنها اجازه می دهد سایر فعالیت های مرتبط با تجارت مانند مونتاژ ، توزیع ، بسته بندی ، انبارداری و غیره را نیز انجام دهند.
منطقه تجارت آزاد Calabar هم به بندر Calabar و هم مرکز Calabar ، نیجریه نزدیک است که حمل و نقل کالاهای تولید شده را آسان می کند. در حال حاضر بیش از ۷۰ شرکت در این منطقه ثبت شده اند که از این تعداد حدود ۲۸ شرکت عملیاتی هستند. این شرکت ها بخشی از صنایع مختلف از جمله ساخت پارچه، فرآوری مواد غذایی، نورد فولاد، مونتاژ رایانه و داروسازی را در بر می گیرند.

مزایای مناطق تجارت آزاد در نیجریه

مناطق آزاد نیجریه مانند بسیاری از مناطق آزاد قوانین مشترکی را دنبال می کنند. در این مناطق مزیت های مختلفی وجود دارد که یک شرکت می تواند با راه اندازی یک شرکت در منطقه تجارت آزاد کالابار در نیجریه سود ببرد. شرکتی که در داخل منطقه آزاد کالابر تأسیس شود مطابق قوانین استاندارد نیست و قوانین دولت نیز از این رو از کلیه مالیات ها و عوارض معاف است. یک سرمایه گذار خارجی نیازی به یک اسپانسر محلی نخواهد داشت و در صورت راه اندازی مشاغل در منطقه آزاد می تواند ۱۰۰ درصد بنگاه را در اختیار داشته باشد.
این منطقه آزاد به کلیه خدمات و زیرساخت های لازم که پشتیبانی از شرکت های مستقر در منطقه را فراهم می کند مجهز است و از نظر امنیتی، دارای یک ایستگاه پلیس جداگانه است و از یک شرکت امنیتی خصوصی تشکیل شده است. این شهر همچنین دارای یک محیط حصارکشی است و به این ترتیب کاملاً قادر است امنیت شرکت های منطقه را تأمین کند.

در آوریل ۲۰۰۷ ، اولین مرحله از تفریحگاه تجاری Tinapa برای جذب گردشگر و اوقات فراغت ساکنین طراحی شد. Tinapa یک تفریحگاه تفریحی تجاری و تفریحی است که در شمال شهرداری Calabar ، ایالت کراس ریور ، نیجریه در ارتباط با منطقه تجارت آزاد کالابار واقع شده است.

منطقه آزاد کالابر با هدف تبدیل منطقه آزاد تجاری کالابر به یک مرکز تجارت جهانی که با هنگ کنگ یا دبی قابل مقایسه باشد، فعالیت خود را ادامه می دهد.
اقتصاد۲۴ پیشتر نقش مناطق آزاد در اقتصاد آلمان، چین، ترکیه و امارات، هند، سنگاپور، اسپانیا، کره جنوبی، کاستاریکا، یونان، ایتالیا، عمان و مناطق ویژه اقتصادی روسیه را نیز بررسی کرده بود که گزارش آن را می‌توانید مطالعه کنید.

** گزارش از: ساجده رحیمی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو