سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش؛ نکته ها، گفته ها و دستاوردها

سفر رئیس کل بانک مرکزی، دبیر مناطق آزاد و هیات همراه به کیش هوایی تازه را در فضای اقتصادی این منطقه و سایر مناطق آزاد به ارمغان آورد و به تصمیم گیری های امید بخش منجر شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، در این سفر دو روزه که با همراهی مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، معاونان و مدیران این سازمان و مدیران عامل برخی از مناطق آزاد در روز های پنجشنبه و جمعه (4 و 5 مهرماه) صورت گرفت، علاوه بر تقویت روحیه و دلگرمی فعالان اقتصادی، ۱۲ رهاورد برای مناطق آزاد بویژه کیش به همراه داشت.

الف- رهاوردها و دستاورد ها:

۱- پذیرش پروانه های کسب و کار صادره از مناطق آزاد جهت ارائه خدمات بانکی توسط بانک‌ها،
۲- اختصاص بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد جهت وارادات مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی و تجاری با هدف رونق تولید و کسب وکار در این مناطق .
۳- تامین ارز گروه‌های کالایی۱ و ۲ براساس ثبت سفارش از طریق سامانه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و تخصیص سهمیه ارزی برای واردات کالاهای گروه ۴ به مناطق آزاد.
۴- حل مشکل ترانزیت بین مناطق آزاد و ایجاد اداره ویژهمناطق آزاد در معاونت ارزی بانک مرکزی.
۵- اعلام آمادگی بانک مرکزی جهت تسریع در بهره برداری از طرحهای عمرانی جزیره کیش و برداشتن موانع موجود.
۶ -  مناسب ارزیابی کردن مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش برای تولید ارز دیجیتال 
۷ - موافقت و قول مساعد بانک مرکزی جهت تسهیل درتأسیس "آفشور بانک" در مناطق آزاد بویژه درکیش. 
۸ - مساعدت و هماهنگی برای ایجاد شعب مستقل بانکها در جزیره کیش با هدف رفع نیاز فعالان اقتصادی، رونق تولید و ارائه تسهیلات بانکی بیش از سه میلیارد تومان .
۹ - اصلاح نگرش ها و افزایش شناخت نسبت وضعیت اقتصادی و قابلیت های صادراتی جزیره کیش از جمله رهاوردهای این سفر بود و موجب شد که زاویه دید تصمیم گیران اقتصادی نسبت به ظرفیت های اقتصادی و توانمندی های تولید و صادراتی این جزیره تغییر کند.
۱۰- در نتیجه این سفر ضمن تثبیت موضوع مهم "صادرات محوری مناطق آزاد بویژه کیش، زمینه های لازم برای بازبینی و اصلاح برخی قوانین و مقررات ارزی و بخشنامه های محدود کننده و رفع موانع صادرات با هدف ارزآوری و بازگشت رونق به این مناطق فراهم شد.
۱۱- افزایش درک مشترک از مشکلات کلان اقتصادی کشور و  ضرورت توجه به نقش اقتصادی مناطق آزاد.
۱۲- اقدام برای در نظر گرفتن سهمیه ارزی برای کالاهای همراه مسافر. 

این تصمیمات که در پی بازدید عبدالناصر همتی و هیات همراه، از ۴ واحد تولیدی و صادراتی نیمه فعال شامل "کیش چوب، همانندساز بافت، شرکت مهان مد میمه کیش، شرکت آرمانی رویال تکنولوژی از یکسو و برگزاری نشستهای هم اندیشی با حضور مرتضی بانک،مدیران عامل مناطق آزاد کشور و فعالان اقتصادی این مناطق، بازتابی گسترده و امیدوار کننده در محافل اقتصادی و صنفی کیش داشت و  این امید را ایجاد کرده است که سنگینی ناشی از رکود اقتصادی که با اعمال تحریمهای اقتصادی و تعمیم برخی بخشنامه های کشوری وگمرکی بر اقتصاد مناطق آزاد بوِیژه منطقه آزاد کیش سایه افکنده با اجرای این تصمیمها کنار خواهد رفت.

ب - دیدگاهها و نظرها:

** غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگو با ایرنا و تصمیمات و دستاوردهای این سفر را مهم و گره گشای بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی، تجاری و صنفی این منطقه ارزیابی کرد، وی با اشاره به ۳۲۰ میلیون صادرات سال ۹۷ کیش گفت: تخصیص بخشی از این مبلغ ارزی می تواند تامین کننده ارز مورد نیاز بخش تولید و تجارت جزیره کیش باشد و در رونق اقتصادی این جزیره  نقشی مهم ایفا کند.

** همچنین معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش درگفتگو با ایرنا، سفر رئیس کل بانک مرکزی و هیات همراه به کیش را بسیار مثبت، نوید بخش و امیدوار کننده ارزیابی کرد.
 ناصر آخوندی افزود: در این سفر به اهداف مورد نظر مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش درخصوص حل مشکلات ارزی، رفع موانع صادراتی و مسائل سرمایه درگردش بخش تولید،تجارت، صنوف و گردشگری دست یافتیم و زمینه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این مناطق فراهم شد. 
 وی همچنین اضافه کرد: در جریان این سفر با توجه به نشستها و بازدیدهای انجام شده؛ بانک مرکزی به این جمع بندی رسید که با اصلاح مقررات ارزی و بانکی مربوط به مناطق آزاد می توان به هدف اصلی این مناطق که صادرات محور و ارزآوری است دست یافت.

** همچنین مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش و رئیس هیت مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان مناطق آزاد در گفتگو با ایرنا، سفر رئیس کل بانک مرکزی و همراه به کیش را برای فعالان اقتصادی امیدوار کننده و تسکین دهنده دانست.
 وی ابراز امیدواری کرد که با عمل به وعده های داده شده، مشکلات موجود در مناطق آزاد حل و موانع موجود از مسیر تولید و کسب کار در این مناطق از جمله کیش از میان برداشته شود. 
 رحمان سادات نجفی، شناخت مسئولان اقتصادی نسبت به ظرفیت ها و قابلیت ها و مشکلات جزیره کیش و مناطق آزاد را یکی از دستاوردها مهم و اثر بخش سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش ذکر کرد و افزود: در این سفر و از طریق بازدیدها و مشاهده مستقیم وضعیت واحدهای تولیدی و تجاری و در کنار آن برگزاری نشستهای تخصصی و کارشناسی، بانک مرکزی درجریان مشکلات و موانع واحدهای تولیدی و تجاری قرار گرفت. 
وی با اشاره به اهمیت این سفر در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی گفت: متاسفانه برخی آمارهای غیرواقعی در بسیاری موارد به تصمیم گیریهای اشتباه در مناطق آزاد منتج شده که امیداوریم این سفر زمینه ها را برای اصلاح این امور و رونق مناطق آزاد را فراهم کند.
** رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از سفر کیش؛ در مطلبی اینستاگرامی با اشاره به بازدید خود از واحدهای تولیدی کیش و جلسه هایی که با فعالان اقتصادی داشته نوشت: در کیش بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی فعالیت دارد و در مجموعه مناطق آزاد نزدیک به ۲۵ هزار واحد تجاری فعالیت می‌کنند و حدود یکصد هزارنفر در آنها اشتغال دارند.
عبدالناصر همتی اعلام کرد: در مورد آنچه مربوط به بانک مرکزی بود و موجب متحول شدن مناطق می‌شود، تصمیماتی خوب گرفتیم و خیلی از مشکلات مطرح شده را قابل حل دیدم.
 همتی روند توسعه و عمران در منطقه آزاد کیش را خوب و امیدوار کننده توصیف کرد و افزود: همچنین در این سفر از فعالان اقتصادی منطقه خواستم با درک شرایط خاص اقتصادی کشور و تحریم‌های بی سابقه وضع شده علیه صادرات نفت و مبادلات بانکی کشور، همراهی لازم را برای گذر از این مرحله داشته باشند.
️ رئیس کل بانک مرکزی همچنین در جریان بازدید روز جمعه خود و هیات همراه  از چهار واحد صنعتی کیش با ابراز خرسندی از حضور تولیدکنندگان و فعالان توانمند در بخش صنعت جزیره کیش گفت: تصور من از کیش، استراحت و خرید بود اما در فرصتی که مدیرعامل منطقه آزاد کیش فراهم کرد؛ از نزدیک شاهد تولید و فعالیت در این جزیره باشیم. 
همتی با یاد آوری شرایط ارزی کشور در شهریور و مهرماه سال گذشته افزود: به رغم تمام تحریم ها و فشارهای وارد شده در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است که به سایر اولویت ها از جمله شرایط مناطق آزاد بپردازیم.   

 *** 

ج-  نکته و گفته های رئیس کل بانک مرکزی در جریان سفر به کیش 

** حضور تیم مدیران بانک مرکزی در جزیره کیش به معنای اهمیت مناطق آزاد است، ما مشکلات سرمایه گذاران و تجار در مناطق آزاد را درک می کنیم لذا به اینجا آمده ایم تا ضمن گفتگو با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش و بقیه مناطق آزاد راه حل هایی برای رفع موانع یافته و با تمام توان برای اجرای آنها اقدام کنیم.

** توسعه اقتصادی کشور در راستای افزایش رفاه مردم باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گیرد و در این خصوص بایستی بررسی ها و اقدامات لازم در خصوص توانمندی های مناطق آزاد و رفع موانع آنها صورت گیرد تا بتوانیم از این قابلیت ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور بهره کامل ببریم.

** بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد جهت وارادات مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنفی باهدف رونق تولید وکسب کار به این مناطق تعلق می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت ۲۵ هزار واحد تجاری با اشتغالزای یکصد هزار نفر در مناطق آزاد افزود: در مجموع  برای فعالیت این واحدها و رونق تولید و کسب و کار در این مناطق تصمیماتی خوب گرفته شد و امیدواریم که این تصمیمات موجب رونق بیشتر واحدهای تجاری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و در مجموع باعـث رونق تولید در کل کشور شود.

همتی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی جزیره کیش، تامین ارز برای خرید مواد اولیه، نحوه انتقال و جابجایی کالا بین مناطق آزاد، ثبت سفارش و موضوع کالای همراه مسافر را از مهمترین خواسته ها و مشکلات مطرح شده ذکر کرد و افزود این مسائل در نشست های مشترک مورد بررسی قرار گرفت و  در این زمینه با هدف رونق تولید تدابیری اتخاذ شد.  

** هرکدام از واحدهای تولیدی کیش، مشکلات خاص خود را دارند اما به نظرم همه اینها قابل حل است و به عنوان عضوی از دولت برای حل این مشکلات اقدام و پیگری خواهم کرد

همتی، همچنین با یادآوری این نکته که پروانه ها و مجوزهای صادراتی مناطق آزاد تاکنون مورد قبول واقع نمی شد، تصریح کرد: از این پس با هدف رونق اقتصادی، مجوزها و پروانه های صادراتی مناطق آزاد مبنای ارائه خدمات بانکی خواهد بود، بنابراین در راستای بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی این مناطق، کلیه مجوزهای صادره توسط سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ملاک عمل بانک های عامل برای اعطای خدمات بانکی قرار می گیرد.

** خرید و فروش اررز دیجیتال در کشور ممنوع است اما طبق مصوبات دولت تولید آن با اخذ مجوز از دستگاه های مربوط مجاز است و این امر درصورتی از مالیات معاف است که ارز حاصله چه بصورت واردات و یا تبدیل ارز به داخل کشور منتقل شود و به نظر من مناطق آزاد درصورت هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز،از موقعیتی مناسب برای تولید ارز دیجیتال برخوردار است و می توان برای خرید مواد اولیه تولید در این مناطق نیز از آن استفاده کرد.

** به رغم تمام تحریم ها و فشارهای وارد شده در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است که به سایر اولویت ها از جمله شرایط مناطق آزاد بپردازیم.

**در نیمه اول امسال به رغم کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که از این میزان حدود ۱۱ میلیارد آن مربوط به صادرات غیرنفتی است که از این میزان حدود ۸ میلیارد نیز برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده است.

** تحریم ها مشکلاتی را برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه ایجاد کرده و بانک مرکزی به دنبال ثبات و برنامه ریزی برای افزایش رفاه مردم است. 

**با توجه به حساسیت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل می‌شود لذا  کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. 

** تا آنجا که در توان بانک مرکزی است از فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری در مناطق آزاد حمایت  و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تجاری مناطق را تامین کنیم

«عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی و «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویزه اقتصادی به‌ منظور بررسی مسائل ارزی و ریالی واحدهای تولیدی و تجاری مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و همچنین دیدار با فعالان اقتصادی روز پنجشنبه وارد کیش شدند.
وی در جریان این سفر دو روزه و کم سابقه از چهار و احدهای تولیدی و صادراتی نیمه فعال بازدید و در نشستهای مشترک با حضور مرتضی بانک، مدیران عامل مناطق آزاد کشور و فعالان اقتصادی این مناطق  مهمترین مشکلات اقتصادی مناطق آزاد در بخشهای، تولید، بازرگانی و صادرات را مورد بررسی قرار داد.
  وی تلاش برای تسریع در بهره برداری از پروژه‌های عمرانی جزیره کیش  و برطرف کردن موانع موجود واحدهای تولیدی و صنفی را از اهداف این سفر عنوان کرد و افزود: در شرایط جنگ اقتصادی چاره ای جز اولویت بندی مسائل اقتصادی نداریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.