در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

۲۰ درصد واحدهای تولیدی مناطق آزاد در حوزه کالاهای سلامت محور کار می‌کنند

مدیر سلامت، ورزش و آموزش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ۲۰ درصد از کل واحدهای تولیدی که در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور وجود دارند، در حوزه کالاهای سلامت محور تولید انجام می دهند.

به گزارش فرینا، هانی صباغان، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد۲۴ در خصوص تشکیل اداره سلامت و دارو مناطق آزاد افزود: در آبان ماه ۱۳۹۴ تفاهم‌نامه مشترکی در حوزه غذا و دارو بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو در جهت نظارت بر کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد امضا شد. طبق بند ۱ ماده ۴ این تفاهم نامه مقرر شد شیوه نامه ای برای اجرای این تفاهم نامه کلی تدوین شود که این شیوه نامه نیز در اردیبهشت ۱۳۹۵ تهیه و به تصویب دو سازمان رسید. بر این اساس سازمان های مناطق آزاد و مدیران عامل آنها فردی را به عنوان مدیر غذا و دارو انتخاب و به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت معرفی می کنند و با حکم بالاترین مقام سازمان غذا و دارو ابلاغ این افراد به عنوان مدیر غذا و دارو و نظارت بر ضوابط بهداشتی و انسانی آن منطقه آزاد صادر می شود و فعالیت خودشان را شروع می کنند.

صباغان گفت: در این راستا بعد از امضای تفاهم نامه و اجرای شیوه نامه ما بحث تفویض اختیار را از سازمان غذا و دارو به سازمان های مناطق آزاد پیگیری کردیم که در این راستا سازمان ها توانسته اند تفویض های خوبی را از سازمان غذا و دارو بگیرند. منطقه آزاد قشم دارای بالاترین سطح تفویض اختیار است به این معنی که اکثر مجوزها و نظارت‌ها و صدور گواهی هایی که از سوی سازمان غذا و دارو صورت می گیرد، توسط خود مدیریت غذا و دارو در منطقه آزاد انجام می‌شود.این مدیریت نیاز به نیروی انسانی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و… دارند که با توجه به ظرفیت های منطقه می‌تواند سطح تفویض اختیارش را افزایش دهد.

مزیت رقابتی در مناطق در حوزه سلامت

وی تصریح کرد: ما هفت منطقه آزاد داریم که اکثرا در یک حوزه توانسته‌اند مزیت رقابتی ایجاد کنند. در موضوع کالاهای سلامت محورکه موضوع بحث مدیریت غذا و دارو است؛ در چابهار بیشتر بر اقلام غذایی و در حوزه ارس و ماکو بر کالاهای آرایشی و بهداشتی تمرکز داریم و سایر مناطق هم به صورت کلی در این حوزه عمل می کنند.

مدیرکل سلامت و غذا و دارو دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به این سوال که حوزه فعالیت مناطق در بحث سلامت و غذا و دارو به چه شکل مشخص می شود گفت: باتوجه به تقاضایی که در مناطق وجود دارد صنایع را مستقر می کنیم. به علت اینکه شرایط ارس و ماکو برای استقرار کالاهای سلامت محور مهیاتر بوده است و با ضوابط و شرایط صنایع سلامت محور همخوانی بیشتری داشتند، این مناطق شاهد حضور بیشتر کالاهای آرایشی و بهداشتی هستند چرا که نباید این صنایع آلاینده در نزدیکی و محاورت این مراکز باشند و همچنین مجاورت با کشور ترکیه به عنوان کشوری که در تولید لوازم بهداشتی و شوینده ها قویتر است هم عامل دیگری است که موجب شده این دو منطقه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی پیشرو باشند.

حمایت از تجار سلامت محور

صباغان گفت: سیاستی که در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و به تبع در سازمان های مناطق آزاد در پیش گرفتیم، تسهیل، کمک و حمایت از تجار سلامت محور از وارد کننده به تولید کننده است. ما با حمایت از این اشخاص و شرکت ها ، آنها را تشویق می کنیم به جای واردات از ظرفیت های مناطق آزاد برای تولید همان محصولات استفاده کنند و گام به گام ارزش افزوده بیشتری برای کشور به وجود بیاورند.

وی افزود: از کل واحدهای تولیدی که در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور وجود دارد، ۲۰ درصد واحدها در حوزه کالاهای سلامت محور تولید انجام می دهند.

راه اندازی سامانه مختص غذا و دارو مناطق آزاد

مدیرکل سلامت و غذا و دارو دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطر نشان کرد: ما جلسات مستمری را با ستاد مبارزه با قاچاق و ارز داریم که در خصوص راه اندازی سامانه مختص غذا و دارو مناطق آزاد که اقدامات اولیه آن انجام شده و آر اف دی(RFD) و طرح اولیه آن تدوین شده و همچنین شیوه نامه‌هایی که برای واردات و تولید کالا در مناطق وجود داشته یکسان سازی شده و تا پایان سال ۹۸ سامانه سلامت و غذا و دارو مناطق آزاد را راه اندازی می کنیم و انشاالله فاز یک آن عملیاتی خواهد شد و در پی آن هستیم تا به سامانه های گمرک و سامانه های غذا و دارو و وزارت بهداشت که فرآیندهای حوزه های تولید و کالاهای سلامت محور با سرعت بیشتر و فرآیندهای کوتاه‌تری انجام بگیرد و بتوانیم روال‌ها را تسهیل کنیم.

صباغان در خصوص سامانه غذا و دارو توضیح داد: سامانه غذا و دارو ، سامانه داخلی مناطق آزاد است که با سامانه گمرک و سامانه سازمان غذا و دارو متصل می‌شود؛ یعنی وزارت بهداشت و بازرگانی که به مناطق آزاد مراجعه می‌کنند نیازی نیست به صورت کتبی و دستی مدارک خودشان را ارائه دهند و نمونه برداری و آنالیز انجام شود. سامانه‌هایی که یک بازرگان با آن فعالیت می کند با این سامانه سلامت و غذا و دارو مناطق آزاد لینک می شوند و همه به صورت پنجره واحد خدمات می توانند در حوزه سلامت فعالیت کنند.

۳ آزمایشگاه مرجع در مناطق آزاد

او گفت: ۳ آزمایشگاه مرجع در مناطق آزاد در سه منطقه از هفت منطقه شامل قشم که مجهزترین آزمایشگاه است و جزو آزمایشگاه های برتر کشور است، اروند که آزمایشگاه کامل و جامعی دارد و می تواند آزمایشگاه رفرنس جنوب غرب کشور باشد ، و چابهار که در حال تکمیل آزمایشگاه خود است و به زودی به سطح یک آزمایشگاه های مرجع می پیوندد. مناطق دیگر هم یا با آزمایشگاه های همکار در حال همکاری هستند که می تواند برای دانشگاه علوم پزشکی استان باشد یا آزمایشگاه هایی که به صورت خصوصی ولی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستند همکاری می کنند.

پروژه‌های گردشگری سلامت 

مدیرکل سلامت و غذا و دارو دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با بیان اینکه پروژه های گردشگری سلامت در مناطق آزاد در حال پیگیری است، گفت: اولین پروژه ای که تحقیقات آن انجام شده و طرح های اولیه آن تصویب شده و به زودی وارد فاز عملیاتی می شود پروژه هلث فارم (Health Farm) منطقه آزاد انزلی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار است احداث و راه اندازی شود. تعدادی از پزشکان بنامی هستند که در تهران هم فعالیت می کنند و تقاضا داشتند که در حوزه گردشگری سلامت در منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری کنند و با کمک هایی که انجام شده فعلا اقدامات اولیه و طرح و پروژه مورد تایید قرار گرفته و کارهای عملیاتی در اوایل سال آتی آغاز به کار می کند.

صباغان در پایان اظهار کرد: از شرکت های بخش خصوصی که دارای مجوز بند ب یا مجوز گردشگری سلامت از وزارت بهداشت و یا میراث فرهنگی هستند، حمایت و آنها را در مبادی ورودی مرزی مناطق آزاد مستقر می کنیم. منطقه آزاد اروند ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگر درمانی از کشور عراق و به خصوص استان بصره دارد. مراکز درمانی خوبی  در این منطقه که شامل شهرهای آبادان و خرمشهر است، داریم. همچنین  بودجه بسیاری خوبی برای بازسازی بیمارستان ها در نظر گرفته‌ایم و سه تا از پروژه های بازسازی بیمارستان های آبادان و خرمشهر پایان گرفته و بر اساس معیارهای گردشگری سلامت طراحی و تجهیز شده‌اند و آمادگی پذیرایی از گردشگران ایرانی و خارجی را در منطقه دارند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو