در گفت و گو با اقتصاد24 مطرح شد؛

جهش بزرگ در حوزه کشاورزی ارس / گلخانه ارس در میان 10 گلخانه برتر دنیا

ارس امروز بزرگترین و مدرن ترین گلخانه شیشه ای و هیدروپونیک ایران و غرب آسیا را داراست. امروز تکنولوژی ساخت گلخانه های شیشه ای هیدروپونیک به همت محتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس، بومی شده تا جایی که می تواند در تکنولوژی با اسپانیا برابری کند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، ارس را امروز به عنوان قطب نوظهور کشت گلخانه ای و قطب کشاورزی مناطق آزاد کشور می شناسند. منطقه آزاد ارس بواسطه اقلیم مناسب و قرار گرفتن در جوار رودخانه ارس و همت مدیران توانست در سالهای اخیر در حوزه های کشاورزی وکشت گلخانه ای موفقیت های زیادی را کسب کند.
ارس امروز بزرگترین و مدرن ترین گلخانه شیشه ای و هیدروپونیک ایران و غرب آسیا را داراست. امروز تکنولوژی ساخت گلخانه های شیشه ای هیدروپونیک به همت محتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس، بومی شده تا جایی که میتواند در تکنولوژی با اسپانیا برابری کند. چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی ، به مدیران این وزارتخانه و فعالان صنعت گلخانه ایران توصیه کرد بجای سفر به اسپانیا، به منطقه آزاد ارس بیایند و بدون صرف هزینۀ هنگفتِ مسافرت به خارج از کشور، با فناوری نوین و مدرن ساخت مجتمع گلخانه ای ارس که در کلاس جهانی است، آشنا شوند.
با توجه به پیشرفت ارس در این حوزه ها، این بار این منطقه میزبان همایش سراسری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بود که در روزهای چهارشنبه 17 و پنجشنبه 18 مهر 98 در منطقه آزاد ارس و با حضور مدیران ستادی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی سازمان‌های جهادکشاورزی استان های کشور و صاحبان شرکت‌های فعال در صنعت گلخانه‌سازی ایران به انجام رسید.

به همین بهانه گفتوگویی داشتیم با مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس؛
محسن شیخ لو در خصوص دلیل برگزاری همایش سراسری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در منطقه آزاد ارس گفت: این همایش به‌صورت سالیانه انجام می‌شود و در هرسال یک استان میزبان است.امسال با توجه به رشد و توسعه‌ای که منطقه آزاد ارس در محصولات کشاورزی و تولیدات گلخانه‌ای داشته است، میزبانی آن به ارس واگذار شد.
شیخ لو هدف از برگزاری این گردهمایی را به‌منظور هماهنگی مدیران و باغبانی معاونت باسیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: این گردهمایی علاوه بر ایجاد هماهنگی میان تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها جنبه آموزشی نیز داشت .
وی گفت: باغات و گلخانه مکانیزه در منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر رشد خوبی را شاهد بوده است و ارس در میان مناطق آزاد کشاورزی‌ترین منطقه محسوب می‌شود.
مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس افزود: ما در ارس گلخانه‌ای داریم که جزو ده گلخانه برتر دنیا محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها و توجه‌هایی که دولت به منطقه ارس دارد در کنار رود پر آب و مناطق حاصلخیز موجب شده تا جهش بزرگی در حوزه کشاورزی ارس اتفاق بیفتد.
شیخ لو با تأکید بر موفقیت ارس در صادرات صیفی‌جات افزود: سال 1396، صادرات صیفی‌جات گلخانه‌ای 9500 تن بوده است، سال 97 این رقم به 15 هزار تن رسید و سال جاری بیش از 18 ـ 19 هزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: به‌طور متوسط هرسال رشد 70 یا 80 درصدی در صادرات را شاهد هستیم. این رشد هم در توسعه مساحت گلخانه و هم در صادرات است.
مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: این همایش فرصتی بود تا متصدیان حوزه‌های کشاورزی و گلخانه‌های کشور بازدیدی از گلخانه‌های مدرن کشور داشته باشند و در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.
شیخ لو در آخر خاطرنشان کرد: پنل های همایش که با حضور بانک کشاورزی، معاون باغبانی وزیر و تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران حوزه گلخانه‌ای حضور داشتند که منجر به اتخاذ تصمیمات رو به رشدی در حوزه تسهیل در امورات صدور مجوز، تسهیل درروند اعطای وام و… شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو