مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا آماده سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی است

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: زمینه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فراهم است و دستگاه‌های اجرایی آن، از سرمایه‌گذاران برای رونق تولید و ایجاد ارزش‌افزوده حمایت کنند. 

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمیدرضا آبایی روز چهارشنبه در بازدید از بندر آستارا در جمع خبرنگاران افزود: بندرهای کشورهای همسایه در نوار ساحلی دریای خزر، سه برابر بیشتر از حجم تجارت موجود، ظرفیت اقتصادی دارند و رقابت شدیدی برای جذب کالا و فعالیت‌های دریایی حاکم است.
آبایی گفت: به زودی تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا با فعال شدن واحد گذرنامه نیروی انتظامی و تامین امکانات لازم، شبانه روزی می شود و افزایش فعالیت بندر در این شرایط اقتصادی ضروری است.
وی افزود: با تلاش اداره کل گمرک آستارا، کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان صادر شده اما تعریف نشدن آن در سامانه گمرکی بعد از چند ماه، باعث نارضایتی صاحبان کالاها شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: اداره کل گمرک آستارا تعامل خوبی دارد اما باید در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، مسئولان نسبت به اجرای کد گمرکی تلاش کنند.
آبایی گفت: با توجه به قوانین مناطق ویژه اقتصادی بندرها، بخش خصوصی زمانی می‌تواند در این مناطق سرمایه‌ گذاری کند که کالای مورد نیاز خود را از طریق دریا وارد یا در آن مناطق تولید کند.
وی ورود و خروج کالا بدون پرداخت حقوق ورودی، معافیت از پرداخت عوارض معمول در کشور، واگذاری زمین و انبار با قیمت‌های رقابتی و به شکل استیجاری را از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار کرد: با اقدامات اثرگذار نظیر جذب کالاهای جدید از مسیر دریای خزر، به دنبال افزایش سهم خود در حمل و نقل و بازار هستیم و در این راستا رونق کالاهای ترانزیتی اهمیت دارد.
آبایی با اشاره به ‌حکم قضایی صادره برای امحای کنجاله موجود در انبار سرپوشیده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا گفت: استفاده از این کنجاله وارداتی برای دام مجاز نیست و بر اساس رایزنی ها با مقامات قضایی استان و برای جلوگیری از ضرر و زیان بخش خصوصی، از آن در بخش صنایع استفاده خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هیأت وزیران در اسفندماه ۱۳۹۳ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در استان گیلان را با حوزه فعالیت های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده تصویب و ابلاغ کرده بود و به وسعت ۶۱ هکتار در محدوده بندر چند منظوره آستارا در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی ایجاد و کد گمرکی آن نیز به شماره ۲۰۲۰۲ در بهمن ماه سال ۹۷ اخذ شده است. 
بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین مسیر حمل و نقل بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده و از فروردین  سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو