اختصاص ۴۳ میلیون دلار ارز نیمایی به فعالین اقتصادی جزیره کیش

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در راستای تسهیل ایجاد بانک آفشور، پس از سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش مقرر شد سرمایه اولیه تشکیل بانک‌های آفشور که بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ۱۰۰ میلیون یورو است، کاهش یابد.

به گزارش فرینا، ناصر آ‌خوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان پروژه‌های نیمه تمام در منطقه آزاد کیش و ارزش ریالی این پروژه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر میزان سرمایه مورد نیاز جهت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در بخش غیر صنعتی 231،872 میلیارد ریال است.

آخوندی افزود: با توجه به اینکه تمام پروژه‌های نیمه تمام در حوزه سرمایه‌گذاری متعلق به بخش خصوص است، سازمان منطقه آزاد کیش اقداماتی برای برطرف کردن مشکلات پیش آمده در پروژه‌ها را دنبال می‌کند که اعمال تخفیف در جریمه‌های تمدید پروانه ساخت،‌ تشکیل هیأت امنا در پروژه‌های نیمه تمام جهت سرمایه‌گذاری در بخش باقی مانده،‌ مشارکت سازمان از طریق شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش جهت اتمام پروژه‌ها،‌ معرفی به بانک‌ها و مؤسسات مالی جهت مشارکت در پروژه‌ها و اعطاء وام به سرمایه‌گذاران،‌ تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان (حدود 20 میلیون دلار)،‌ به روز کردن مصوبات کمیسیون اقتصادی برای تمدید دوره ساخت و تمدید قراردادهای استیجاری اراضی صنعتی،‌ امضای تفاهم نامه با بانک برای اعطای تسهیلات مالی با بهره کمتر به واحدهای صنعتی و امکان اخذ مجوز موقت ساخت و ساز برای واحدهای صنعتی در حال ساخت از جمله اقدامات انجام شده است.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده درباره اظهارنامه‌های فصلی با وجود اظهارنامه‌های مالیاتی سالانه گفت: موضوع گزارش فصلی ویژه اشخاص حقوقی و براساس دستورالعمل چگونگی ارائه اظهارنامه و تکالیف مالیاتی فعالان اقتصادی مناطق آزاد است که توسط آقای ترکان و وزیر وقت امور اقتصادی آقای طیب نیا تایید شده و صرفا برای مودیان حقوقی الزامی است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به میزان اختصاص ارز به ثبت سفارش‌ها در منطقه آزاد کیش، افزود: از ابتدای دی ماه 97، از چهل و سه میلیون دلار ارز نیمایی اختصاص داده شده به منطقه بیش از 37 میلیون دلار برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات واحدهای صنعتی و تجهیزات پروژه‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده شده و در حال حاضر درخواست فعالی در این زمینه نداریم.

آخوندی گفت: همچنین از 16 مهر ماه 1398 ثبت سفارش کالاهای همراه مسافر به میزان سهمیه تعیین شده از طریق سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد و سامانه جامع تجارت امکان پذیر شده است.

بانک آفشور در کیش تاسیس می‌شود

وی همچنین با اشاره به تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد یا فعالیت شعب بانک‌های خارجی در کیش تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ناعادلانه و خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، تقاضایی مبنی بر تاسیس بانک خارجی و یا فعالیت شعب بانک غیرایرانی در جزیره کیش وجود ندارد، هر چند در گذشته، درخواست‌های در این زمینه وجود داشته است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: بر اساس برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد، راه اندازی مرکز مالی بین‌المللی از جمله برنامه‌های توسعه استراتژیک در حوزه اقتصادی است که محل استقرار شعب نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از جمله بانک‌های خارجی است. همچنین در راستای تسهیل ایجاد بانک آفشور، پس از سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش مقرر شد سرمایه اولیه تشکیل بانک‌های آفشور که بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی 100 میلیون یورو است، کاهش یابد.

آخوندی گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی در سال 93 از 10 میلیون دلار، 25 میلیون یورو (تقریبا 3 برابر) افزایش یافته بود و پس از آن مجددا به 150 میلیون یورو افزایش یافت و در نهایت در سال 95 با 50 میلیون یورو کاهش به میزان 100 میلیون یورو رسیده بود؛ با توجه به اینکه این مبلغ برای آغاز به کار بانک آفشور در مقایسه با حداقل سرمایه بانک‌های آفشور در سراسر جهان که به طور میانگین 25 میلیون یورو است، تفاوت زیادی دارد مقرر شد توسط شورای پول و اعتیار بانک مرکزی با هدف کاهش مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو