هم اندیشی طرح جامع قشم با حضور برترین مشاوران برنامه ریزی فضایی کشور

برترین مشاوران برنامه ریزی فضایی کشور در نشست هم اندیشی با مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم، راه های چگونگی طرح جامع این جزیره را با هدف توسعه همه جانبه مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش فرینا، طرح جامع قشم سال 1375 از سوی شرکت سوء کو سوئد برای توسعه همه جانبه قشم ارائه شده بود اما به دلایل مختلف تاکنون اجرایی نشده است.
حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در طول دوره چهار و نیم ساله حضورش در این منطقه آزاد، بارها بر اهمیت اجرایی شدن این طرح جامع و بهره مند شدن تمامی مردم جزیره از توسعه پایدار و اشتغال جوامع محلی تاکید داشتند.
نشست مدیران عامل و نمایندگان هفت شرکت مشاوره ای برتر کشور برای هم اندیشی طرح جامع قشم و نقشه راه توسعه همه جانبه در این جزیره نیز در راستای توصیه های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور معاونان فنی و زیربنای، توسعه مدیریت، مدیر طرح و برنامه، مدیر معماری و شهرسازی و رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات سازمان منطقه آزاد قشم روز سه شنبه در سالن مرکز بین المللی رشد برگزار شد.
در این نشست، ابتدا معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم قابلیت های مهم نفت، گاز، برق پاک، صنایع مختلف، شیلات، گردشگری، تولید همزمان آب و برق، موقعیت جغرافیایی قشم در منطقه، فرودگاه بین المللی این جزیره، راههای مواصلاتی و طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل که باعث ارتباط قشم با سرزمین اصلی از طریق راه زمینی و ریلی می شود را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.
محرم بهاروند با اعلام اینکه کریدور راه ابریشم نقش مهمی در اقتصاد کشورهای این مسیر بین المللی خواهد داشت، افزود: قشم با مزیت های فراوان باید سهم مهمی از فرآیند تبادلات اقتصاد تجارت جهانی این مسیر بین المللی را بخود اختصاص دهد.
مدیران عامل و نمایندگان شرکت های حاضر در این نشست اعلام کردند که طرح جامع سوءکو علیرغم گذشت 24 سال از زمان ارائه آن، همچنان طرحی فراگیر و قابل اجرا است.
آنان با ارائه رزومه فعالیت های خود در نقاط مختلف کشور و همکاری هایی که با شرکت های خارجی داشتند، پیشنهاد ادامه نشست ها با هدف رسیدن به یک نقطه مشترک برای ارائه طرح جامع جدید به سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کردند.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست بر اهمیت اجرایی شدن طرح جامع جزیره قشم با توجه به نگاه ویژه حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برای توسعه همه جانبه این طرح در سرتاسر جزیره، تاکید کرد.
عابدین سعادت فر، ادامه داد: با توجه به اهمیت اجرای این طرح، هیچگونه مشکلی در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز آن نداریم.
مدیر طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم نیز اعلام کرد: رسیدن به بالاترین رشد اقتصادی در این منطقه با توجه به ظرفیت های عنوان شده، به نگاهی جامع و تفکر مدیریتی نیاز دارد.
ناصر ذاکری گفت: قشم همانند کتابی است که هر برگ آن ظرفیتی برای توسعه و تحول در حوزه اقتصادی است.
مدیر معماری وشهرسازی سازمان منطقه آزاد قشم هم با تقدیر از حضور مشاوران رتبه یک برنامه ریزی فضایی کشور در این نشست، گفت: بسترهای زمانی ـ مکانی متفاوت مترتب بر طرح جامع جزیره قشم، طرح های رایج و همسان تیپ ۱۹ را برای این منطقه ناکارآمد می سازد.
به گفته علی توبچی ثانی، مزیت های گسترده منطقه از یکسو و پیچیدگی ها و عدم قطعیت های سپهر برنامه ریزی، فرصت ها و چالش های فروانی را فرا روی این طرح قرار می دهد. 
توبچی ثانی با برشمردن برخی عینیت های وضع موجود همچنین بر ضرورت تحلیل عمیق شرایط و پرهیز از هرگونه سطحی نگری تاکید و گفت: تلاش برای تدوین برنامه ای پابرجا (Robust Planning) که با وجود تمامی پیچیدگی ها و تغییرات، توسعه جزیره قشم را محقق سازد از رسالت های مهم مشاور منتخب می باشد.
گفتنی است، مدیران عامل و نمایندگان مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، مهندسین مشاور شهریگ، سبزاندیش پایش، شرق آیند، شهر و خانه، مآب و سنجش امکان طرح در نشست هم اندیشی طرح جامع جزیره قشم حضور داشتند.
به طور حتم در آینده نزدیک با انتخاب برترین طرح ارائه شده از سوی شرکت های مشاوره ای برنامه ریزی فضایی کشور، شاهد تحولات جدید در برنامه توسعه همه جانبه جزیره قشم باشیم.
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو