مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم در محافظت از محیط زیست دریایی

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از اقدامات مشارکتی این سازمان در عملیات جمع آوری تاربال های نفتی (گلوله های نفتی) در بعضی سواحل این جزیره خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته گفت: این سازمان وفق قانون  مسئولیتی برای پاکسازی آلودگی های نفتی دریا در این منطقه ندارد اما در عملیات جمع آوری تاربال هایی که حدود دو ماه پیش وارد سواحل قشم شده بود با سازمان های متولی (بنادر و دریانوردی و حفاظت محیط زیست کشور) مشارکت داشته است.

داخته، با اعلام اینکه نمونه تاربال های نفتی سواحل قشم با هدف بررسی علمی منشاء این آلودگی ها به آزمایشگاه  تخصصی صنعت نفت ارسال شده است، افزود: نیروهای مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با عملیات غواصی از نقاط احتمالی منشاء آلودگی هم نمونه برداری کردند.

وی، اظهارامیدواری کرد با نمونه برداری هایی که از سوی این سازمان و نیروهای دفتر زیست بوم های دریایی به عنوان زیر مجموعه معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشوری انجام شده به زودی منشاء این آلودگی ها شناسایی شود.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی حفاظت از آلودگی های دریا و سواحل می توانند با استفاده از تجهیزات مدرنی که در اختیار دارند از جمله دستگاه های اسکیمر، مواد نفتی را با عملیات مَکش پیش از انتقال به سواحل و در مبدا نَشت جمع آوری کنند.

داخته با اعلام اینکه لکه هایی که طی چند روز گذشته از سوی بعضی رسانه ها از آن به عنوان لکه های جدید در سواحل قشم نام برده شده افزود: مقدار آلودگی های نفتی اشاره شده در خبر رسانه ها در حدی نیست که بتوان از آن به عنوان تاربال های جدید نام برد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقابله با آلودگی های نفتی در دریاها، سازمان های متولی با تجهیزات هوایی و دریایی می توانند پس از اطلاع از نشت آلودگی ها و گرفتن تصاویر هوایی و دریایی نسبت به پیشگیری، کنترل در مبدا، کنترل در مسیر و در نهایت جمع آوری تاربال ها بر روی آب و حتی در سواحل اقدام کنند.

بنا به این گزارش، حدود دو ماه پیش مقادیری تاربال (گلوله های نفتی) در بخشی از سواحل جزیره قشم مشاهده شد که مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در قامت همکار با سازمان های بنادر و دریانوردی و محیط زیست کشوری اقدامات مناسبی را برای جمع آوری و پاکسازی این مواد در سواحل جزیره انجام داد.

ضیاءالدین الماسی مدیرکل آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مصاحبه روز (یکشنبه 19 آبان) با خبرگزاری ایرنا در تهران از تلاش و همت نیروهای مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در پاکسازی سواحل از آلودگی های نفتی و نمونه برداری و انتقال آن برای انجام مراحل آزمایش در آزمایشگاه صنعت نفت تقدیر کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.