فرماندار چابهار در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد:

بخش اعظم زمین و سرمایه احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار را منطقه آزاد تامین کرده است

رحمدل بامری با بیان اینکه پیگیری‌های منطقه آزاد چابهار یکی از عوامل بسیار موثر در احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار است، گفت: بخش قابل‌توجه و مهمی از سرمایه‌گذاری برای ایجاد این فرودگاه بین‌المللی از سوی منطقه آزاد چابهار تقبل شده و بخش بزرگ و اصلی زمین فرودگاه نیز توسط این منطقه تأمین‌ شده است.

ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار یکی از آرزوهای دیرینه مردم، تجار و مسافران داخلی و خارجی بوده و هست و این آرزو طی ۴۰ سال گذشته که پایگاه شکاری نیروی هوایی کنارک که در اصل یک فرودگاه نظامی است به‌عنوان فرودگاه مسافری نیز در چابهار مورداستفاده قرار می‌گرفته متأسفانه بهدلیل اولاً نظامی بودن و مقتضیات خاص خود و همچنین فاصله ۵۰ کیلومتری با چابهار و مناسب نبودن این فرودگاه برای منطقه استراتژیک و درحال‌توسعه‌ای چون چابهار عملاً محدودیت‌های بسیاری ایجاد کرده و مشکلاتی برای رفت‌وآمدها به وجود آورده است.

تمام این محدودیت‌ها و الزامات به آنجا رسید که درنهایت با توجه و پیگیری ویژه رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید مطالعات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار در سال ۹۴ ـ ۹۳ انجام پذیرفت و اگرچه در ابتدا روند اجرایی شدن آن کند پیش رفت اما درنهایت در سال جاری پیگیری‌های منطقه آزاد چابهار سبب شد تا بار دیگر امور لازم برای ساخت این فرودگاه به جریان بیفتد و هم‌اینک تمام اقدامات و تشریفات اداری انجام و مکان ساخت فرودگاه، جانمایی و این پروژه عظیم منتظر ساخت و کلنگ‌زنی است.

در همین رابطه و به منظور بررسی میزان اهمیت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار و نقش منطقه ویژه چابهار در به ثمر نشستن این آرزوی دیرینه خبرنگار اقتصاد۲۴ با رحمدل بامری معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار چابهار به گفتگو نشست که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

* چرا با وجود فرودگاه چابهار کنارک، احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار در دستور کار قرار گرفت و الزامات احداث فرودگاه جدید در چه مواردی بود؟

– می‌دانید که شهرستان چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و نقش مهمی را در اقتصاد منطقه‌ای، ملی و محلی ایفا می‌کند. این شهرستان استراتژیک به دلیل موقعیت خاص خود و برنامه‌هایی که برای توسعه آن در نظر گرفته‌شده به‌عنوان محور توسعه شرق نام نهاده شده است. چابهار قابلیت‌های بسیاری برای توسعه و آبادانی دارد که از آن جمله می‌توان به توسعه سواحل مکران اشاره کرد که مورد عنایت و توجه ویژه رهبر انقلاب و دولتمردان قرار دارد و دیگری هم منطقه آزاد چابهار است که قلب تجاری سواحل مکران محسوب می‌شود و بازوی مهم اقتصادی و بازرگانی شهرستان چابهار است و اقدامات بسیار خوبی هم برای توسعه و رونق این منطقه در دست انجام است. این اقدامات و حرکت‌های روبه‌جلو یک ضعف در منطقه را موردتوجه قرار داد و آن‌هم این بود که چابهار از فقدان یک فرودگاه بین‌المللی در رنج بود.

اگرچه ما در نزدیکی شهرستان چابهار و در شهرستان کنارک فرودگاه داشته‌ایم اما به جهت توسعه سواحل مکران و توسعه منطقه آزاد در دستور کار است و شرایط طلب می‌کرد که یک فرودگاه مستقل و بین‌المللی داشته باشیم. دراین‌ارتباط پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی هیئت دولت، استاندار محترم و منطقه آزاد چابهار صورت گرفت و طرح ایجاد فرودگاه بین‌المللی چابهار به تصویب رسید و انشاالله کار اجرایی آن به‌زودی آغاز شود که در یک مهلت زمانی مشخص ۲ تا ۳ ساله هم به پایان برسد و مورد استفاده سرمایه‌گذاران، بازرگانان، گردشگران، دانشگاهیان و همه آحاد مردم قرار گیرد.

* نقش منطقه آزاد چابهار در به ثمر نشستن آرزوی دیرینه داشتن فرودگاه مستقل برای چابهار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نقش منطقه آزاد در این رابطه دو وجه دارد، یکی پیگیری‌های منطقه آزاد چابهار دراین‌ارتباط است که یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در به جریان افتادن امور لازم برای احداث این فرودگاه بوده است. همچنین بخش قابل‌توجه و مهمی از سرمایه‌گذاری برای ایجاد این فرودگاه بین‌المللی و نیز بخش اصلی و بزرگی از زمین فرودگاه بین‌المللی توسط این منطقه تأمین‌شده است.

در حال حاضر هم در حوزه استان با عنایت شخص جناب استاندار و نیز در حوزه منطقه آزاد با عنایت ویژه ریاست منطقه آزاد چابهار پیگیری‌ها و عنایت ویژه‌ای که به موضوع ایجاد فرودگاه دارند، در حوزه تأمین منابع و پیشبرد کار بسیار فعال عمل می‌شود. به‌واقع می‌توان گفت که نقش منطقه آزاد در به ثمر نشاندن اقدامات لازم برای ایجاد فرودگاه بین‌المللی در چابهار بسیار چشمگیر بوده و هست.

*احداث این فرودگاه چه ثمراتی برای شهرستان چابهار، سواحل مکران و منطقه آزاد چابهار در پی دارد؟

قطعاً فرودگاه بین‌المللی چابهار می‌تواند در حوزه رشد سرمایه‌گذاری نقش بی‌بدیلی ایفا کند و به سبب این فرودگاه خواهیم توانست زمینه مساعدتری برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در منطقه فراهم کنیم. از سوی دیگر وجود فرودگاه در چابهار موجب افزایش سرعت انتقال دانش و فناوری در منطقه خواهد شد و همچنین سرعت انتقال کالا و خدمات در منطقه چابهار و در پی آن رونق تجارت افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت.

در کنار توجه به موضوع حمل‌ونقل ریلی در منطقه، در سال جاری اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی با عنایت رهبر انقلاب از صندوق توسعه ملی برای ایجاد و تکمیل خطوط ریلی در چابهار و ارتباط آن با شبکه سراسری ریلی کشور تخصیص داده شد و قرار است تا سال ۱۴۰۰ خطوط ریلی هم به سرانجام برسد. همین‌طور تصمیمات جدید و مهمی برای به سرانجام رسیدن دو بانده کردن جاده‌های منطقه در دستور کار است که در کنار به بهره‌برداری رسیدن فرودگاه بین‌المللی چابهار منجر خواهد شد منطقه به یک هاب ترانزیتی نیز تبدیل شود.

این هاب ترانزیتی با اقداماتی چون انتقال گاز با سرعت لازم و خوب هم برای شهرستان چابهار، هم برای منطقه آزاد و صنایع فولاد و پتروشیمی که دو پروژه بسیار مهم در این منطقه است به سرعت در حال پیشرفت است. همچنین پروژه انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و ازجمله شهرستان چابهار نیز آغاز شده است. همه این زیرساخت‌ها در کنار نقش ویژه‌ای که فرودگاه بین‌المللی چابهار ایفا خواهد کرد می‌تواند تحولات بسیار چشم‌گیری را ایجاد کند و باعث رونق هم در منطقه آزاد و هم بندر چابهار و هم تمام سطح شهرستان و استان شود و برای بخش قابل‌توجهی از جمعیت استان و منطقه اشتغال پایدار و قابل‌توجهی ایجاد کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو