در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های منطقه آزاد انزلی در حفاظت از محیط زیست

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی با برشمردن طبیعت منحصر به فرد این منطقه، برنامه های این مجموعه را برای حفاظت از محیط زیست برشمرد.

به گزارش فرینا، مدیریت محیط زیست منطقه آزاد انزلی در اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را شروع کرد و از همان زمان فعالیت هایی مانند حفظ، احیاء و توسعه محیط زیست، انجام آزمایشات پایش آلودگی بندر کاسپین، پاکسازی دوره ای سواحل منطقه با مشارکت مردمی و گروه های مردم نهاد و جانمایی المان‏‌های گردشگری، اجرای طرح تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک در منطقه (با محوریت برنج) و … را در دستور کار خود قرار داد.

خبرنگار اقتصاد۲۴ به منظور بررسی آخرین اقدامات منطقه آزاد انزلی در حفاظت از محیط زیست با معصومه شهبازی مدیر محیط زیست منطقه آزاد انزلی به گفتگو نشست.

منطقه آزاد انزلی یکی از زیباترین مناطق آزاد کشور است که مناظر طبیعی فراوانی دارد؛ از نظر جنابعالی ظرفیت های برتر محیط زیستی منطقه آزاد انزلی که آن را از سایر مناطق جدا می‌کند شامل چه مواردی است؟

– یکی از مهمترین موهبت های طبیعی که منطقه آزاد انزلی را ویژه می‌کند، وجود جنگل فتاتو و امیر بکنده به عنوان پهنه سبز اکولوژیک در این منطقه است که باقی مانده جنگل­‌های هیرکانی است و به تازگی هم در یونسکو ثبت شده و این دو پهنه جنگلی از آخرین بازمانده های جنگل‌های ساحلی جنگل های هیرکانی در کشور محسوب می‌شود.

از دیگر سو، همجواری منطقه آزاد انزلی با تالاب بین­ المللی انزلی، مجاورت با ساحل دریای خزر، مجاورت با اولین پارک ملی خشکی دریایی کشور یعنی پارک بوجاق، تنوع گونه­‌های گیاهی و جانوری در منطقه، وجود شالیزارهای وسیع که یک بستر سبز ایجاد کرده و می­‌تواند ارتباط اکولوژیک با تالاب و جنگل و سایر لکه­‌های سبز پراکنده را فراهم کند از مزیت های این منطقه است.

وجود شرایط آب و هوایی معتدل و شرایط اقلیمی خاص به دلیل وجود دریا، وجود رودخانه های متعدد با دبی آب دائمی در منطقه، ایجاد بستر سبز و امکان برقراری ارتباط اکولوژیک با جنگل و تالاب و لکه‌های سبز پراکنده در محدوده، حضور پرندگان مهاجر در برخی فصول سال در سطح منطقه، وجود آب‌بندان‌های متعدد در منطقه که میراثی ماندگار از ساکانه های استحصال آب باران در شمال کشور است و ارزش های اکولوژیکی فراوانی دارد، حفاظت از محیط زیست این منطقه را واجب تر می کند.

با توجه به ظرفیت های بی نظیر و بین المللی بودن برخی از آنها مانند تالاب انزلی، این منطقه چه برنامه‏ هایی برای حفاظت از این موهبت‌های خدادادی در دستور کار دارد؟

– تالاب بین المللی انزلی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که عمده فعالیت‏ های منطقه در این زمینه صیانت از حریم این تالاب و مدیریت پسماند روستاهای حاشیه این تالاب است. توانمندسازی جوامع محلی به ویژه زنان روستاهای حاشیه تالاب با حمایت از طرح های بوم گردی و گردشگری پایدار از اهداف عمده منطقه جهت ارتقاء معیشت خانوارها و صیانت از این میراث طبیعی است.

آیا برنامه هایی در زمینه فرهنگ سازی در خصوص محیط زیست و استفاده از آن چه برای بومیان و چه برای گردشگران تاکنون داشته اید؟ برای آینده برنامه شما در این زمینه چیست؟

– از جمله فعالیت های ما در این زمینه انتشار بروشور، برگزاری جشنواره‌های محیط زیستی همچون جشنواره روز دریای کاسپین، برگزاری مسابقات نقاشی و کاردستی های بازیافتی در سطح مدارس منطقه، پاکسازی سواحل با همکاری سازمان های مردم نهاد که اثرگذاری بسیاری بر گردشگران داشته و موجب همراهی آنان با دوستداران طبیعت شده است، اجرای طرح آموزشی اجرایی مدیریت بهینه پسماند در سطح ۸ روستای پایلوت با اصلاح الگوی مصرف، کاهش حداکثری زباله تر خانگی با انجام تولید کمپوست خانگی، بازیافت زباله های بازیافت و … طی دوسال گذشته است.

همچنین برپایی دو کارگاه تولید کود ورمی کمپوست در دو روستای منطقه و برگزاری دوره های آموزشی مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز از فعالیت های این مجموعه است.

اجرای طرح پایلوت سیستم تصفیه فاضلاب روستایی خانگی و همچنین اجرای طرح آموزشی ـ تولیدی محصولات ارگانیک با محوریت برنج در سطح ۱۵ هکتار که سومین سال از اجرای این طرح به اتمام رسیده و هر سه سال برنج های تولید شده توانسته است استاندارد مربوطه را اخذ کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.