رییس اتاق بازرگانی ایران و هند:

چابهار؛ عسلویه دوم ایران است

رییس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: منطقه آزاد چابهار می تواند در حوزه پتروشیمی هم فعالیت کند و به جای صادرات خام نفت و گاز با فعالیت های ارزش افزوده ای و تبدیل آنها به محصول نهایی، صادرات را انجام داد؛ بنابراین چابهار می تواند به عسلویه دوم ایران تبدیل شود و از این طریق به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه دست یافت.

به گزارش فرینا به نقل از آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، منطقه آزاد چابهار می تواند در حوزه پتروشیمی فعالیت کند و به جای صادرات خام نفت و گاز با فعالیت های ارزش افزوده ای و تبدیل آنها به محصول نهایی، صادرات را انجام داد؛ بنابراین چابهار می تواند به عسلویه دوم ایران تبدیل شود و از این طریق به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه دست یافت.
ابراهیم جمیلی با تأکید بر اینکه دولت می تواند چابهار را به عنوان یک اولویت تعریف کند، گفت: فعالیت و سرمایه گذاری هندی ها می تواند توسعه چابهار را رقم بزند و در این راستا باید پتانسیل های این منطقه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.
جمیلی با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی چابهار، بندر استراتژیک منطقه است و در آینده به قطب تجاری و صنعتی تبدیل می شود اظهار کرد: با توجه به معافیت این بندر از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکایی ها، حضور هندی ها می تواند به توسعه چابهار کمک شایانی کند. متاسفانه آن گونه که باید و شاید پتانسیل های چابهار را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی نکرده ایم و باید در این زمینه اقدام کنیم.
وی با تأکید بر توسعه زیرساخت ها در چابهار، عنوان کرد: چابهار باید به خط آهن سراسری متصل شود و عدم اتصال این بندر به مناطق مختلف و پرجمعیت کشور موجب شده که رونق چابهار به طور کامل شکل نگیرد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و هند در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید بندر چابهار را در اولویت قرار دهد گفت: ضرورت دارد که کریدور شمال ـ جنوب از سرخس تا چابهار تکمیل شود و بتوانیم راه ترانزیت را از افغانستان به آسیای میانه باز کنیم . مسیری بهتر از ایران برای ترانزیت از آسیای میانه وجود ندارد و به طور حتم توجه به این ظرفیت ترانزیتی می تواند در رونق چابهار موثر باشد.
جمیلی همچنین با بیان اینکه باید فله بری از بندرعباس به بندر چابهار منتقل شود اظهار کرد: بهتر است بندر شهیدرجایی صرفا به منظور انتقال کالاهای کانتینری به صورت تخصصی فعالیت کند و کالاهای فله از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار جابجا شوند که این اتفاق نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی نیست و با برنامه‌ریزی درست می توان آن را عملی کرد.
وی افزود: منطقه آزاد چابهار می تواند در حوزه پتروشیمی هم فعالیت کند و به جای صادرات خام نفت و گاز با فعالیت های ارزش افزوده ای و تبدیل آنها به محصول نهایی، صادرات را انجام داد؛ بنابراین چابهار می تواند به عسلویه دوم ایران تبدیل شود و از این طریق به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه دست یافت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو