معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در آئین دوره آموزشی قرآن مبین2 تاکید کرد؛

فناوری‌های جدید در حوزه قرآن شناسی کارگشاست

دوره آموزش قرآنی مبین 2 با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، معاون عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از مدیران و مشاوران این وزارتخانه و معاونین عترت و قرآن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در قشم برگزار شد.

به گزارش فرینا، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در نخستین روز برگزاری دوره دو روزه آموزش قرآنی مبین 2، اعلام کرد: فناوری‌های جدید در حوزه قرآن شناسی نقش مهمی در گشایش مشکلات خانواده و اجتماع دارد و توجه به اقتصاد قرآنی هم از ضروریات این کتاب آسمانی است.

مرتضی شیخ زاده با اعلام اینکه مناطق آزاد کشور از جمله قشم می‌بایست به عنوان پایلوت فعالیت‌های مختلف ایفای نقش کنند، افزود: قشم با بیش از 400 حافظ قرآن و افزون بر 522 مرکز دینی و اسلامی می‌تواند به عنوان جزیره قرآنی کشور در حوزه محصولات قرآنی پیشگام باشد.

شیخ زاده ادامه داد: همانگونه که با جستجو کردن در شبکه جهانی اینترنت می‌توان به اطلاعات جامع یک موضوع دست یافت، به طور حتم می‌شود از فضای مجازی برای استفاده بهتر از مفاهیم قرآنی با هدف تقویت کانون خانواده و ارتقای سلامت جامعه و روشن کردن مسیر درست حرکت بشریت استفاده کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این جزیره از منظر جغرافیایی، گفت: عدم نیاز به ویزای سفر و برقراری پروازهای بین المللی از این منطقه به دو کشور اسلامی امارات و عمان هم فرصت مناسبی برای برگزاری رویدادهای بین المللی قرآنی در این منطقه محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برنامه ریزی‌های خوبی در زمینه مسائل فرهنگی و مذهبی در منطقه آزاد قشم صورت گرفته، تصریح کرد: با حمایت سازمان منطقه آزاد و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی موجود در این جزیره می‌توان گام‌های مهمی در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی برداشت.

شیخ زاده همچنین از قرآن به عنوان کتاب هدایتگر بشر نام برد و ادامه داد: جزیره قشم مفتخر به داشتن 400 حافظ قرآن کریم است که سهم آقایان از این مجموع 115 نفر و سهم بانوان 285 نفر می‌باشد.

وی با اشاره به ترکیب مذهبی جزیره قشم، اظهار کرد: قشم نمونه‌ی بی نظیر وحدت مذاهب اسلامی است و اتحاد و یکپارچگی مردم این منطقه در اعیاد و مناسبت‌های مختلف اسلامی و مذهبی به خوبی نمایان می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه 336 مسجد در سرتاسر این جزیره وجود دارد، گفت: 300 مورد از مجموعه مساجد جزیره قشم مربوط به برادران و خواهران اهل سنت است و 36 مسجد هم در اختیار شیعیان جزیره می‌باشد.

به گفته شیخ زاده، 76 هیئت مذهبی از اقوام مختلف هم در این جزیره فعالیت دارند که آیین‌های مذهبی و عزاداری را در مناسبت‌های مختلف با شیوه‌های متفاوت برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 30 حسینیه هم در قشم فعالیت می‌کنند، از 24 کانون فرهنگی – هنری مساجد که 22 مورد آن در اختیار شیعیان و دو مورد هم توسط مسلمانان اهل سنت اداره می‌شود به عنوان دیگر موقعیت‌های فرهنگی این جزیره نام برد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به وجود بارگاه امامزاده سید مظفر (ع) و شاه شهید در شهر قشم، افزود: چهار تکیه، 9 مدرسه دینی شامل 6 مدرسه اهل سنت و 3 مدرسه دینی شیعیان، 17 موسسه قرآنی که 11 مورد آن مربوط به اهل سنت و 6 مورد دیگر به شیعیان مربوط می‌شود از دیگر امتیازات حوزه فرهنگ دینی قشم محسوب می‌شوند.

شیخ زاده به موضوع 7 مسجد شامل پنج مسجد شیعیان و دو مسجد اهل سنت که در نقاط مختلف جزیره قشم در حال ساخت است اشاره و تاکید کرد: از این امتیازات به عنوان بستری مناسب در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی و با برنامه ریزی مدون، می‌توان به بهترین نحو بهره برداری کرد.

ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در کشورهای اسلامی، اصول و مبانی قرآن شناسی، شیوه‌های جذب مشارکت استفاده از ظرفیت‌های خَیران قرآنی، آشنایی با نظام تبلیغ و ترویج قرآن در کشور و ارائه گزارشی از وضعیت بودجه و اعتبارات معاونت قرآن و عترت در سال 98 مهم‌ترین برنامه‌های این دوره دو روزه می‌باشد.

گفتنی است؛ دوره آموزشی قرآنی مبین 2 با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدعلی خسروی مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌ها، حجت الاسلام ملانوری مدیرکل هماهنگی و ارتباطات، اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج، محمد مهدی عزیززاده مدیرکل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ترویجی، مرتضی خدمتکار مشاور اجرایی، محمود واعظی مشاور امور بین المللی معاونت عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. همچنین معاونین عترت و قرآن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از دیگر حاضران این دوره آموزشی قرآنی در قشم هستند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.