تاکید و تمرکز بر گردشگری در مناطق آزاد

تاریخ : دوشنبه 31 فروردين 1394        عکاس :

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، این نشست یکشنبه شب با حضور حجت الاسلام محمد علی زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ، حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش ، معاونان و مدیران فرهنگی مناطق آزاد در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست مدیران گردشگری مناطق آزاد ( ماکو ، اروند قشم ، کیش ، چاه بهار و ارس ) گزارشی از فعالیت ها و عملکرد ستادهای اجرایی نوروزی برای میزبانی از گردشگران ارائه کردند .
معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در این نشست به آمار ورود گردشگران در ایام نوروز در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: بیش از 215 هزار مسافر در این ایام از مسیرهایی هوایی و دریایی وارد جزیره کیش شدند .
محمد محب خدایی با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری به سمت های پروازی شدن حرکت می کنیم افزود : در اواخر اردیبهشت خطوط پروازی ترکیش برقرار می شود و ظرف ماه های آینده راه اندازی خط پروازی چین و گوانگجو در دستور کار است.
وی در ادامه به آمار بهره مندی گردشگران از برنامه های نوروزی ، بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری و همچنین میزان اقامت در هتل ها ، کمپ های موقت و خانه های اجاره ای ، چاپ کتاب راهنمای گردشگری و بهره مندی از سامانه نظارت الکترونیک (سناک ) اشاره کرد .
در ادامه این نشست حمید رضا اردلان مدیر هنری دبیرخانه شورای مناطق آزاد به ارائه جمع بندی از نشست ها تخصصی دو روز گذشته پرداخت .
علیرضا رحیمی مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در ادامه گفت : در سال 94 محورهایی را در مناطق آزاد دنبال خواهیم کرد که شناخت و تبیین رویکرد گردشگری حلال ، اهمیت ساختار و موضوعات شورای هماهنگی گردشگری منطقه برای تصمیم سازی و برنامه ریزی توسعه گردشگری با شرکت نمایندگان سازمان مناطق آزاد ، بخش خصوصی و نخبگان هر منطقه ، تدوین و بازنگری برنامه توسعه گردشگری ، رضایتمندی گردشگران بر اساس شاخص ها از آن جمله است .
نحوه احصا شاخص های توسعه گردشگری و میزان آن ، ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت گردشگری و نحوه اجرایی کردن برنامه های عملیاتی حوزه گردشگری و آنچه که بین دبیرخانه و منطقه به امضا رسیده است موارد دیگری است که رحیمی بدان اشاره کرد .
کیفیت بخشی به برنامه های هنری ، تعامل با هنرمندان بومی مناطق ، راه اندازی کانون های تفکر ، تاسیس فرهنگسرای قرآن ، راه اندازی باغ خانه های هنرمندان ، استفاده از ظرفیت ائمه جماعات برای پیشبرد برنامه های فرهنگی ، ترویج فرهنگ شادی ، ثبت آثار فرهنگی این مناطق و اقدام برای جلوگیری از تلاش کشورهای همسایه در ثبت آثار هنری و فرهنگی کشور به نام خود ، ارائه جدول برنامه متناسب با مناسبت ها ، فراهم سازی بسترهای لازم برای برگزاری هفته های فرهنگی ، پرهیز از موازی کاری و همچنین اجرای برنامه های سطح پایین از مواردی بود که کارشناس بخش فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد در مورد آن توضیح داد .
استقرار مدیریت سلامت درتمامی مناطق ، افزایش سطح سلامت کارکنان دبیرخانه و مناطق آزاد ، ایجاد منطقه نمونه سلامت ، برچسب گذاری بهداشتی محصولات غذایی ، بهداشتی و آرایشی ، مدیریت شهرک های سلامت ، راهبری گردشگری سلامت دست کم در سه منطقه ، استقرار شبکه های صادرات ، واردات و توزیع دارو و مکمل های غذایی ، استاندارد سازی شبکه بهداشت روستایی در تمامی مناطق ، نمونه سازی اجرایی برنامه مبارزه با اعتیاد در سه منطقه ، پوشش استاندارد بهداشت حرفه ای محیط از مواردی است که در حوزه سلامت در دستور کار قرار گرفته است .
در حوزه ورزش نیز مباحثی برای اجرایی شدن در مناطق آزاد در سال 94 در دستور کار قرار گرفته است که توسعه ورزش بانوان ، توسعه ورزش در مدارس با تاکید بر گسترش ورزش همگانی و محلات ، توسعه ورزش های بومی و محلی و سازماندهی برای تقویت آن ، توسعه ورزش های آبی و ساحلی و همچنین برگزاری مسابقات ملی و بومی از آن جمله است.
در ادامه این نشست معاونان فرهنگی مناطق آزاد چابهار ، اروند ، قشم و کیش به ارائه گزارشی از برنامه های اجرا شده در حوزه سلامت ، ورزشی ، هنر، فرهنگ و مباحث اجتماعی و برنامه های در دست اجرا متناسب با طرح جامع ارائه کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش نیز به حساسیت این حوزه پرداخت و گفت : اگر کارها مقطعی و گذرا انجام شود تاثیرات آن بطوریقین گذرا ومقطعی خواهد بود .
ابراهیم رضوانی به بحث ساماندهی اتباع در جزیره کیش و طراحی سامانه اشتغال اشاره کرد و گفت : کارفرمایان و فعالان اقتصادی نمی توانند بدون عبور از سامانه افراد را بکار بگیرند .
بحث کار آفرینی ، ایجاد اشتغال و در آمدزایی ، ساماندهی هنرمندان و ثبت آنها در بانک اطلاعاتی ، طرح آموزش کیشوندی ، کنترل و کاهش آسیب هایی همچون طلاق در کیش ( 4 درصد کاهش طلاق و 18 درصد افزایش ازدواج ) ازمواردی بود که معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه ازاد کیش بدان اشاره کرد .
توانمند سازی معاونت و رده های دیگر ، تبادل محصولات فرهنگی و تلاش برای اعزام گروه های هنری پیشنهاداتی بود که رضوانی برای توجه به آنها پیشنهاد کرد .
در پایان این نشست از تعدادی معاونان و مدیران مناطق آزاد کشور با اهدا لوح تقدیر شد .

دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در روزهای جمعه و شنبه به برگزاری کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف گردشگری ، فرهنگی و آموزشی ، هنری ، سلامت و ورزش اختصاص یافت و در روز یکشنبه با برگزاری نشست پایانی به کار خود پایان داد. 




نظرات بینندگان