آثار تاریخی ماکو مرمت و بازسازی می‌شوند

فرماندار ماکو گفت: به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو و فرمانداری این شهر اغلب آثار باستانی ماکو مرمت و بازسازی می‌شوند و کار مرمت تعدادی از آنها آغاز شده است.

به گزارش فرینا به نقل از تسنیم، شاهین علیزاده اظهار داشت: هم اینک بازسازی اغلب آثار تاریخی ماکو در دستور کار است و در این راستا برای مرمت و بازسازی ساختمان اداری خانه حسن خان تیموری تاکنون 300 میلیون ریال اختصاص یافته و عملیات مرمت آن در حال اجراست و 500 میلیون ریال اعتبار نیز برای ادامه فعالیت مرمت مورد نیاز است.

وی افزود: تاکنون سه میلیارد و 73 میلیون ریال اعتبار برای بناهای طرح پردیسان ماکو تخصیص پیدا کرده و عملیات مربوط به آن نیز در حال اجراست و این پروژه به 5 میلیارد ریال اعتبار جدید هم تا پایان سال 94 نیاز دارد.
فرماندار ماکو بیان کرد: تاکنون برای ساماندهی یا تهیه مدارک و مستندات ثبت جهانی قلعه قابان ماکو هیچ اعتباری تخصیص نیافته و حداقل 5 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای این طرح لازم است.
وی با اشاره به موقعیت طبیعی و نوع معماری قلعه قابان افزود: به دلیل موقعیت طبیعی و نوع معماری شهر قلعه‌ای و نسبت آن با صخره بزرگ «قیه» که اولین سنگ چتری جهان است و ظرفیت گردشگری فوق العاده‌ای دارد این قلعه برای تهیه و گردآوری مستندات و تشکیل پرونده برای ثبت جهانی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.
علیزاده با اشاره به پل‌های پنج دهنه تاریخی ماکو افزود: تاکنون اعتباری برای این پل‌ها اختصاص نیافته و 3 میلیارد ریال نیز برای اجرای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی لازم است.
فرماندار ماکو گفت: در مورد پل‌های تاریخی شهرستان حمایت‌های ادارات ذیربط در ساماندهی اطراف آن برای تبدیل به محیط فرهنگی، تفریحی و گردشگری ضرورت دارد.



برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :