امامزاده ها و بقاع متبرکه میزبان مهمانان بهاری ارس

هرچند با پایان یافتن تعطیلات نوروزی حضور گسترده گردشگران از نقاط مختلف کشورمان و حتی کشورهای خارجی در ارس فروکش کرده است اما جلفا و دیگر محدوده های این منطقه آزاد به خاطر برخورداری از جاذبه های متنوع توریستی همچنان میزبان مهمانانی است که با داشتن فرصت سفر، ایام آرام را برای بازدید خود انتخاب کرده اند.
به گزارش فرینا، رفع شرایط نامساعد جوی نیز مزید علت شده است تا برخی گردشگران که در نوروز امکان حضور در ارس را پیدا نکردند، این روزها در سفر به این منطقه آزاد در کنار تفریح و تجارت از آب و هوای بسیار مطبوع این خطه از کشورمان نیز بهره مند شوند.
یکی از جاذبه های خاص گردشگری که بیشتر، هم استانی ها و ساکنان شهرهای همجوار را ترغیب به حضور در ایام غیرتعطیل و آخر هفته ها در ارس می کند، امامزاده ها و بقاع متبرکه واقع در مناطق شهری و روستایی این منطقه آزاد است.
در حقیقت منطقه آزاد ارس به لحاظ تاریخی و جغرافیایی مهد انسان های بزرگی بوده است و مکان استراتژیک این منطقه در کنار رود همیشه جاری ارس و سرزمین های خاصی که در اطراف آن وجود دارد باعث شده است تا بقاع متبرکه، امامزاده ها و برخی از پیامبران در این منطقه وجود داشته باشد.

معروف ترین امامزاده ارس
بارگاه امامزاده سیدمحمدآقا نوجه مهر را می توان معروف ترین مکان مذهبی در منطقه آزاد ارس دانست که در طول سال زائران زیادی را از اقصی نقاط استان و استان های همجوار به سوی خود می کشد، به خصوص اینکه روزهای پایانی هفته این امامزاده سرشار از زائرانی می شود که برای زیارت یا ادای نذر حاضر شده اند. این بقعه متبرکه را می توان یکی از نقاط پربازدید منطقه آزاد ارس در طول فصل بهار عنوان کرد.
این مکان متعلق به «محمد ابن سالم» است که نسبت او به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد. این امامزاده در روستای نوجه مهر واقع شده و همین موضوع باعث پیشرفت بسیار زیاد این روستا و توسعه آن شده است. روستای نوجه مهر در 95 کیلومتری شمال شرق جلفا واقع است و برای رسیدن به این روستا باید مسیر جلفا به طرف نوردوز را ادامه داده و در میانه مسیر به محض رویت تابلوی امامزاده به فرعی که شما را به این روستا و بقعه متبرکه می رساند، تغییر مسیر دهید.
در نوشته ها آمده است که این امامزاده در دوره عباسیان جهت تبلیغ دین به منطقه آذربایجان آمد و در این منطقه زندگی کرد و در همین محل هم درگذشته است. به دلیل ارج و قربی که ایشان به واسطه شخصیت وارسته اش داشته است، در این مکان دفن شده و بعدها مزار وی به محلی برای زیارت مردم منطقه بدل شده است.
بر اساس آمار موجود روزانه امکان ارائه خدمات به بیش از 3000 زائر و گردشگر مذهبی در این مکان مذهبی – تاریخی فراهم است. هم اکنون این امامزاده دارای تولیت بوده و حدود 180 باب زائرسرا با امکانات نسبتا خوب که در سطح کشور کم نظیر است، آماده پذیرایی از گردشگران بهاری است.

امامزاده دوزال
روستای دوزال نیز از جمله روستاهای منطقه آزاد ارس است که بقعه متبرکه معروفی را در خود جای داده است. امامزاده «شعیب» که نسبت او به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد در این روستا به خاک سپرده شده است و در طول سال های اخیر این مکان متبرکه به خوبی توسعه یافته و شناخته شده است.
بنای این امامزاده نیز یک اثر قدیمی و تاریخی زیباست که قدمت آن به دوره ایلخانی می رسد. این بقعه در حدود قرن هفتم هجری ساخته شده است و ساختمانی هشت ضلعی و آجری دارد. بنا بر روی یک قاعده سنگی استوار است و روی هر طاق نیز نقش هایی با آجر باعث شده است که طاق ها بسیار زیبا به نظر برسد. این بنا دارای مناره ای به طول 7 متر بوده و این مناره بر زیبایی برج هشت ضلعی افزوده است.
این ساختمان یک نمونه مشابه هم دارد که مربوط به بقعه متبرکه خواهر سید شعیب به نام مومنه خاتون است که در جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده است و این شباهت، ارتباط خانوادگی این دو بنا و افراد مدفون در بناها را به خوبی مشخص می کند.
به دلیل اینکه این امامزاده در مسیر جاده زیبا و توریستی مرزی ارس واقع شده است، هر ساله بازدید کنندگان زیادی را به سوی خود جذب می کند. روستای دوزال در 65 کیلومتری جلفا و در حاشیه جاده مرزی قرار گرفته است.

امامزاده روستای زاویه
روستای زاویه نیز از جمله روستاهایی است که از قدمت بسیار بالایی از نظر تاریخی و اهمیت برخوردار است و وجود امامزاده «سیداسماعیل (ع)» نیز این روستا را بسیار متمایز کرده است. مزار این امامزاده در واقع خارج از روستا قرار گرفته و محوطه زیبای آن که بر روی یک تپه ساخته شده است. به تازگی راه دسترسی و محوطه این امامزاده توسط منطقه آزاد ارس ساماندهی شده که رضایتمندی گردشگران مذهبی را موجب شده است.
این امامزاده از یک مسجد، حیاط و زیارتگاه تشکیل شده است ولی برخلاف محوطه ساختمان، بقعه، قدیمی بوده و اندازه ای حدود 4 در 4 متر دارد. ضریح زیبای چوبی این امامزاده نیز یکی از نقاط متفاوت آن است که مدت ها قبل توسط یک هنرمند نخجوانی ساخته شده است و یک اثر زیبای تاریخی محسوب می شود.
چنارها و سایر درخت های کهنسال ساکن در محوطه این امامزاده نیز شهرت زیادی در استان دارد و قدمت یکی از این درختان تنومند چنار آن به حدود 400 سال پیش می رسد. باغ های زیبای گردو و گیلاس و جویبارهای زیبا و روان پیرامون امامزاده نیز باعث می شود که زائران بیشتری جذب این امامزاده شوند.
امامزاده روستای زاویه که مابین جلفا و هادیشهر واقع است، تعدادی زائرسرا نیز دارد که می تواند مورد استفاده گردشگران برای اقامت قرار بگیرد.

امامزاده بابا یعقوب
امامزاده «بابا یعقوب (ع)» نیز یکی از امامزاده هایی است که دقیقا در حاشیه رود ارس واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در کنار نوار مرزی ارس و داشتن ساختمانی زیبا و متفاوت اغلب گردشگران و رهگذران را به سوی خود می کشد. در واقع می توان گفت که این امامزاده یکی از قابل دسترس ترین امامزاده های استان در محور توریستی جلفا – خداآفرین است.
این امامزاده در نزدیکی شهر سیه رود واقع شده و ساختمان آن دارای قدمت تاریخی است. بیشتر زائران این بقعه متبرکه را اهالی سیه رود و گردشگرانی تشکیل می دهند که از این مسیر عبور می کنند.

امامزاده سیداحمد

امامزاده سیداحمد (ع) نیز از جمله امامزاده های واقع در منطقه آزاد ارس محسوب می شود که در حومه جلفا و روستای حقوردی آباد واقع شده است. نزدیک بودن این امامزاده به شهر توریستی جلفا یکی از تمایزهای آن نسبت به سایر امامزادگان واقع در این منطقه آزاد است.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :