تلاش ایران و هند برای توسعه منطقه آزاد چابهار

  • شنبه 21 فروردين 1395 - 16:39
  • 0 دیدگاه
به گفته مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: ایران و هند همگام با هم می توانند به توسعه روز افزون منطقه آزاد چابهار کمک کنند.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان امروز در دیدار با دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند گفت: سالهاست پیوند انرژی میان ایران، پاکستان و هند مطرح است و این سه کشور در راستای توسعه همکاری ها در حوزه انرژی گام های موثری برداشته اند.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک چابهار در اقیانوس هند گفت: در چابهار همه زیربناها برای سرمایه گذاری فراهم است. از نظر دریایی فاصله میان ایران و هند از طریق چابهار کم است و این فرصت در اختیار بازرگانان و تجار هندی قرار می گیرد تا در چابهار به تجارت بپردازند.
ترکان ادامه داد: حرکت ایجاد صنایع مرتبط با نفت، گاز و انرژی در چابهار آغاز شده و چابهار در این بخش نیازمند سرمایه گذاری های خارجی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به برگزاری اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند که طی یک ماه آینده در چابهار برگزار می شود؛ اشاره کرد و افزود: این اجلاس با محوریت گردهمایی صاحبنظران و سرمایه گذاران کشورهای عضو اتحادیه اقیانوس هند با موضوعاتی هم چون بانکداری، حمل و نقل و انرژی است و در این میان نقش ایران و هند در این اجلاس بسیار چشمگیر خواهد بود.
ترکان برگزاری این اجلاس را گامی بلند در راستای توسعه همکاری های تجاری میان ایران و هند و نیز کشورهای حاشیه اقیانوس هند دانست.
مشاور رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: ما در چابهار به دنبال سود و عواید نیستیم بلکه با توسعه صنایع نفت، گاز و انرژی بخش عمده ای از مشکلات این منطقه با تولد مشاغل جدید مرتفع می شود.
ترکان هم چنین در خصوص توسعه بندر گوادر در پاکستان در مجاورت بندر چابهار گفت: ایران از توسعه بندر گوادر خوشحال است اما این موضوع نباید باعث شود تا بندر چابهار از توسعه عقب بماند. عقب ماندگی چابهار برای ما قابل قبول نیست و ایران و هند می توانند در این راه به هم کمک کنند.       
مشاور رییس جمهور در ادامه این نشست سرمایه گذاری در فازهای پارس جنوبی در عسلویه و ساخت پالایشگاه های LNG در ایران را فرصت هایی دانست که هندی ها بیشتر می توانند بر روی آن تمرکز کنند.

سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری هند در منطقه آزاد چابهار
 وزیر نفت هند هم در این نشست از آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در منطقه آزاد چابهار خبرداد و گفت: روابط ایران و هند در حوزه انرژی دیگر محدود به واردات نفت خام نیست.
دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند در دیدار با اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موفقیت ایران در توافق با کشورهای 1+5 تبریک گفت.
وی ادامه داد: وجود تحریم ها باعث نشد که روابط ایران و هند خدشه ای ببیند و هند و ایران در دوران تحریم ها همکاری اقتصادی خوبی با یکدیگر داشتند.  
وزیر نفت هند تاکید کرد: کشور ما به افق های جدید می اندیشد و آینده ای درخشان در انتظار همکاری های دوجانبه میان ایران و هند خواهد بود.
پرادهان افزود: هند برای کمک به توسعه بندر چابهار آماده است و من برای بررسی بهتر اوضاع فردا (یکشنبه) به منطقه آزاد چابهار سفر می کنم.
وزیر نفت هند گفت: روابط ایران و هند در حوزه انرژی در چند زمینه راهبردی گوناگون در جریان است و دیگر تنها به واردات نفت محدود نمی شود.
پس از رفع تحریم ها از دی ماه سال گذشته، صادرات نفت ایران به مشتریان سنتی افزایش یافت و در این میان هند نیز درخواست هایی را برای افزایش خرید نفت از ایران ارائه داد. هند در سالهای تحریم با خرید حدود 20 درصد نفت صادراتی ایران (بطور میانگین 200 هزار بشکه در روز) در جایگاه دومین مشتری نفت ایران قرار داشت.
اجرایی شدن برجام، سبب شد تا پالایشگاه های اروپایی مذاکره هایی را با ایران آغاز کنند، تا بتوانند خرید نفت از ایران را افزایش دهند که منجر به توافق با برخی خریداران شد. بر اساس گزارش ها، پالایشگاه های هندی سفارش خرید محموله های نفتی جدید را ارائه کرده اند که در ماه های آینده تحویل خواهد شد. همچنین هندی ها تمایل دارند در منطقه چابهار که فاصله نزدیکی با هند دارد طرح های پتروشیمی برای تولید کود اوره احداث کنند.

در این نشست معاونین اکبر ترکان در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و فعالان بخش خصوصی، سرمایه گذاران و سفیر هند در ایران حضور داشتند.

 

 

امتیاز به خبر :