افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین تا پایان امسال

  • سه شنبه 31 فروردين 1395 - 12:43
  • 0 دیدگاه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین خبرداد و گفت: برای ارتباط بیشتر با کشورهای حاشیه خزر تفاهم‌نامه‌هایی با بنادر اوکتائو و آستاراخان امضا کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرينا، رضا مسرور در نشست خبری در منطقه آزاد انزلی افزود: منطقه آزاد انزلی در بخش‌هایی از حوزه زیرساخت‌ها دچار مشکلاتی بود که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رویکرد ما در سازمان منطقه آزاد انزلي بر این اساس تنظیم شد که بتوانیم پروژه‌های عمرانی منطقه را به اتمام برسانیم.
مسرور با بیان اینکه تحرک بخشیدن به پروژه‌های عمرانی یکی از رویکردهای منطقه آزاد انزلی بود و سازمان موفقیت‌های خوبی در این زمینه‌ها به دست آورده است، افزود: تکمیل ساختمان اداری این سازمان که چهار سال راکد باقی‌مانده بود، به اتمام رسید و عرشه تقاطع غیر هم‌سطح نیز با 37 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است. همچنین مرکز نمایشگاهی و مرکز تفریحات دریایی نیز در حال راه‌اندازی است.
وي ادامه داد: مهم‌ترین پروژه منطقه آزاد انزلی مجتمع بندری کاسپین است که دو سال به دلیل عدم تأمین منابع مالی دچار مشکل شده بود اما بعد از مهندسی‌های انجام شده و کاهش 100 میلیارد تومان از حجم احداث موج‌شکن‌ها این پروژه دوباره فعال شده و در حال انجام است. مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي افزود: یک پست اسکله این مجتمع توسط خود سازمان و چهار پست اسکله دیگر توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی در حال احداث است.
مسرور گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال دو پست اسکله این مجتمع افتتاح شده است و همچنین موج‌شکن‌ها نیز حداکثر تا سال آینده افتتاح خواهند شد.

سهم ناچیز ایران در مبادلات تجاری روسیه
وی با بیان اینکه ما از بازار کشورهای حاشیه دریای خزر غفلت کرده‌ایم، افزود: روسیه در سال 2014 بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت 760 میلیارد دلار مبادلات تجاری با سایر کشورها داشته که تنها کمتر از یک میلیارد دلار آن با ایران صورت گرفته است.
به گفته مسرور، بازار روسیه بازار بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود و همچنین برای توسعه کسب و کار با کشورهای حاشیه دریای خزر تلاش بیش‌تری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اگر مبادلات تجاری ما با روسیه با سهم کنونی یک‌دهم درصد به سه درصد افزایش یابد در واقع ما حدود 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری با این کشور خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درباره موانع صادرات به کشور روسیه گفت: عدم تعادل میان استانداردهای ایران و روسیه، وجود موانع تعرفه‌ای و همچنین نبود شرکت‌های مدیریت صادرات قوی در ایران از جمله موانع ما برای افزایش مبادلات با این کشور است.
مسرور با بیان اینکه در این دولت یکی از رویکردهای اصلی بحث صادرات است، افزود: آمار صادرات تولیدی منطقه آزاد انزلی در سال 91 یک میلیون دلار، در سال 95 معادل 2 میلیون دلار، در سال 93 معادل 8 میلیون دلار و در سال 94 به 42 میلیون دلار رسیده است که چیزی حدود 379 درصد رشد در سال گذشته را نشان می‌دهد.
اين مقام مسئول یکی از دلایل این رشد را ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بر اساس این رویکرد بر روی پروژه‌ها وقت و انرژی بیش‌تری گذاشته شد تا این پروژه‌ها مجدداً شروع به کار کنند.
وی ادامه داد: در سال گذشته 32 واحد صنعتی در این منطقه مجدداً فعال شده و ما قصد داریم این رویکرد را در سال 95 نیز ادامه دهیم.

16 درصد حجم مبادلات تجاری قزاقستان مربوط به ایران است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به ظرفیت‌های قزاقستان اشاره كرد و افزود: حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2014 معادل 140 میلیون دلار بوده که از این میزان 16 درصد مربوط به ایران است.
مسرور ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بسیار خوب کشورهای قزاقستان و روسیه گفت: برای افزایش و تداوم این مبادلات تفاهم‌نامه‌های همکاری با منطقه ویژه و بندر اوکتائو و همچنین بندر آستاراخان امضاء کرده‌ایم که تأثیرگذار خواهد بود.
وی به برنامه‌های میان مدت منطقه آزاد انزلي برای صادرات و همچنین مشوق‌های جدید اشاره كرد و گفت: هزینه‌های انبارداری برای کسانی که در این منطقه تولید انجام می‌دهند و همچنین افرادی که کالاهای خود را از طریق این منطقه وارد کشور می‌کنند، کاهش یافته است.
به گفته مسرور، سال 94 بر اساس شاخص‌های اقتصادی یکی از بهترین‌ سال‌های بندر انزلی بوده و با رونق تجارت در فضای کسب و کار همراه بوده است.

رشد 62 درصدی سرمایه‌گذاری در بندر انزلی
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي گفت: در گذشته 30 تا 40 فروشگاه در این منطقه وجود داشت که اکنون به هزار فروشگاه رسیده است. همچنین پروانه‌های ساختمانی ما در سال 94 حدود 17 درصد رشد نشان می‌دهد و همچنین میزان سرمایه‌گذاری ما در این منطقه نسبت به سال گذشته 62 درصد افزایش داشته است.
وی تأکید کرد: همچنین حدود یک هزار و 900 میلیارد تومان جذب سرمایه‌ داشته‌ایم.
مسرور با بیان اینکه راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب نیازمند یک نهضت است، افزود: در صورت راه‌اندازی این کریدور می‌توان عوارض ترانزیتی را جایگزین درآمدهای نفتی کرد و این در صورتی است که ما بتوانیم از موقعیت استراتژیک خود استفاده کرده و ارتباط خود را با کشورهای دیگر افزایش دهیم.
وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز (سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی میان اروپا و آسیا) عبور می‌کند و اگر بتوانیم سه درصد این میزان را از مسیر کریدور شمال به جنوب عبور دهیم در واقع 30 میلیون تن از این مقدار از طریق ایران مبادله خواهد شد که رقم قابل توجهی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها افزایش پیدا کند، تصریح کرد: اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در حال توسعه زیرساخت‌های خود هستند. روسیه در حال توسعه بنادر خود است و ترکمن‌باشی نیز در حال ساخت است. باید توجه داشت که در هیچ کجای دنیا فرصت‌ها ثابت نیستند و باید از آنها به درستی استفاده شود.

راه‌اندازی نخستین شورای همکاری منطقه آزاد در انزلی
وی به اجلاس بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: قصد داریم اولین شورای همکاری منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را در اواخر نیمه اول امسال در انزلی راه‌اندازی کنیم.
مسرور با اشاره به شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس شورای همکاری دارند که متأسفانه ایران در آن حضور ندارد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ادامه داد: اکنون با 9 کشور موافقت‌نامه تعرفه ترجیهی داریم اما هیچ کدام از آنها کشورهای حاشیه خزر نیستند و برای افزایش مبادلات تجاری با این 5 کشور باید این اتفاق صورت گیرد.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم تعرفه ترجیهی را با این کشورها به وجود آوریم، تأثیر به سزایی در مبادلات و مراودات ما با این کشورها خواهد داشت.
مسرور ضمن تأکید بر اینکه خط راه‌آهن قزوین به رشت زمانی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند که به بنادر وصل شود، افزود: آن‌چه در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به گیلان مورد تأکید قرار گرفت اتصال راه‌آهن به بندر انزلی و کاسپین بود.
اين مقام مسئول ادامه داد: آنچه درباره تأسیس این راه‌آهن مربوط به منطقه آزاد انزلی است، انجام خواهیم داد و عملیات اجرایی ما آغاز شده اما آنچه خارج از منطقه آزاد است مربوط به ما نبوده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.
وی تأکید کرد: اکنون اختلاف بر سر این است که این راه‌آهن در خارج از منطقه آزاد انزلي نیز با هزینه ما صورت گیرد که طبق قانون از عهده ما خارج بوده و بر این اساس موضوع را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارجاع داده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.
مسرور درباره جزئیات تفاهم‌نامه با بنادر اوکتائو و آستاراخان خاطر نشان کرد: افزایش همکاری‌ها، فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بحث‌های آموزشی، رفع موانع اقتصادی و رفع موانع پهلوگیری کشتی‌ها از جمله مفاد این تفاهم‌نامه‌ها است.

رشد 78 درصدی ورود گردشگران نوروزی به انزلی
وي درباره ورود گردشگران در نوروز سال 95 گفت: امسال در 20 روز تعطیلات که از 28 اسفند تا 14 فروردین را شامل می‌شود، با رشد 78 درصدی ورود گردشگر مواجه بودیم و همچنین در این مدت‌ زمان تمام هتل‌ها، متل‌ها و مجتمع‌ها با رشد تقاضای 202درصدی روبه‌رو بودند.
مسرور به رونق مجتمع‌های تجاری در این مدت اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره ترنم بهار و کنسرت‌های موسیقی نیز به جذب گردشگر در این منطقه کمک کرده‌ است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در رابطه با همکاری با سازمان‌های دولتی گفت: ما سعی کرده‌ایم کارها را با تعامل پیش ببریم و آنچه مدنظر ما بود در بخش‌های مختلف اتفاق افتاده است و بیش از 90 درصد سازمان‌ها رابطه خوبی با منطقه آزاد انزلی داشته و کارها به خوبی پیش می‌رود.
وی تاکید کرد: انتظار ما از سازمان‌های دولتی این است که به قانون و مقررات منطقه آزاد احترام بگذارند. شاید برخی از اتفاقات براساس عدم آگاهی و اطلاعات از قوانین منطقه آزاد باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: این تعامل اکنون با 90درصد سازمان‌های دولتی به درستی انجام گرفته و تنها با تعداد اندکی از سازمان‌ها دچار مشکل هستیم که بیشتر آنها در خارج از استان قرار دارد. 
گفتني است؛ تورهای رسانه ای خبرنگاران رسانه های سراسري كشور توسط روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار می شود و منطقه آزاد انزلی اولین میزبان خبرنگاران در سال 95 است.




برچسب ها : منطقه آزاد انزلي
امتیاز به خبر :