توسعه صنایع شیلات با بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی

تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان شیلات ایران منعقد شد
به گزارش فرینا، تفاهم نامه همکاری میان این سازمان و سازمان شیلات ایران به منظور استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای طرفین با امضاء رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران منعقد شد.
براساس این تفاهم نامه همکاری، مقرر شد طرفین حد اعلای تلاش خویش را برای بهره مندی از ظرفیت های موجود در منطقه آزاد انزلی و توانمندی های دو طرف در قالب پوشش منطقه ای در توسعه تجارت آبزیان، رشد صادرات، گسترش صنایع شیلات، حل مشکلات جوامع بهره بردار صیادی، آبزی پروری و صنایع شیلاتی و همچنین با هدف هم افزایی دو دستگاه در توسعه بیش از پیش منطقه و هم راستا با مأموریت های دو دستگاه، در موضوع تفاهم نامه و نیل به خوداتکایی ملی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در جریان عقد این تفاهمنامه همکاری با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر با رویکرد صادراتی می تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه باشد افزود: برای همکاری در زمینه توسعه صادرات شیلاتی با بهره مندی از پتانسیل ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی به کشورهای منطقه و حاشیه خزر آمادگی کامل داریم.

رضا مسرور با بیان اینکه ایجاد پایانه های صادراتی شیلات، صنایع فرآوری محصولات آبزیان و اجرای طرح های سرمایه گذاری پرورش ماهی در قفس از سوی سرمایه گذاران از دیگر زمینه های همکاری درزمینه توسعه ظرفیت های شیلاتی است، افزود: این منطقه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در صنایع شیلات و آبزیان است و اجرای طرح تولید و خدمات پس از تولید و تجهیزات سردخانه ای و سایر طرح های سرمایه گذاری صنعت شیلات، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و سرانه مصرف، موجب اشتغالزایی در این منطقه و استان می شود.

در ادامه اين مراسم رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به جایگاه دیرینه شیلات درگیلان، منطقه آزاد انزلی را به عنوان دروازه جدیدی برای حضور صنایع فرآورده های مرتبط با شیلات درکشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کرد و گفت: دراین تفاهم نامه علاوه بر افزایش ظرفیت توسعه پرورش ماهی درقفس، صنایع مورد نیاز با آن نیز تقویت می شود.

حسن صالحی افزود: ایجاد پایانه صادراتی آبزیان جهت توسعه تجارت در بازار روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین راه اندازی کارخانه های فرآوری آبزیان و صنایع وابسته در این منطقه نیز مورد توافق طرفین قرار گرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به حمایت از شرکت های خارجی سرمایه گذاری در راستای جذب آنان و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی اشاره كرد و گفت: با انعقاد این تفاهم نامه آینده درخشانی در جهت توسعه شیلات در منطقه آزاد انزلی پیش بینی می شود.

این تفاهم نامه که در پنج ماده و 24 بند به مدت سه سال راهبرد همکاری دو سازمان را تعیین می کند مشتمل بر موضوعات همکاری همچون استفاده از توان و ظرفیت طرفین در خصوص راه اندازی پایانه های صادراتی آبزیان جهت توسعه تجارت آبزیان از جمله صادرات و صادرات مجدد آبزیان و فرآورده های شیلاتی و واردات فرآورده ها و نهاده های شیلاتی مورد نیاز بخش آبزی پروری، صید و صیادی و صنایع وابسته است.

براساس این گزارش فعال کردن صنایع شیلاتی و احداث و راه اندازی کارخانه های فرآوری آبزیان و صنایع وابسته پیشین و پسین شیلاتی بند دیگری از این تفاهم نامه همکاری است و در عین حال طرفین توافق کردند در زمینه تکثیر و پرورش ماهی های دریایی و راه اندازی سیستم های پرورش ماهی در قفس برای تولید 20 هزار تن ماهی، ایجاد مراکز تکثیر و پرورش ماهیهای خاویاری در مناطق ساحلی تحت اختیار، ایجاد نمایشگاه دائمی آکواریوم و آبزیان دائمی به منظور توسعه گردشگری و برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی تخصصی آبزی پروری و شیلاتی با توجه به سهولت تردد اتباع بیگانه در منطقه آزاد انزلی، با یکدیگر همکاری نمایند.
اشتغالزایی ازطریق احداث مراکز فروش و صادرات ماهیان زینتی بهمراه استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد برای توسعه تولید و تجارت و اشتغال برای جوامع بومی با استفاده از ظرفیت های وزارت جهادکشاورزی، سازمان شیلات، دیبرخانه شورایعالی مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد انزلی و سایر سازمان ها و نهادها از دیگر بندهای مهم این تفاهم نامه همکاری است.
در خصوص نحوه اجرای این تفاهم نامه همکاری، طرفین نمایندگان خود را جهت تشکیل کارگروه پیگیری و نظارت، ظرف مدت 3 هفته پس از امضا تفاهم نامه معرفی خواهند نمود.
گفتنی است در جریان انعقاد این تفاهم نامه مدیرکل شیلات استان، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند.




برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :