برگزاری هم انديشي موسيقايي در اروند به منظور تهيه نقشه صداي منطقه

نشست هم انديشي موسيقايي مدير مركز موسيقي ملل دانشگاه هيلسهايم آلمان با هنرمندان موسيقي منطقه آزاد اروند در موزه هنرهاي معاصر آبادان برگزار شد.

به گزارش فرینا، در ابتداي اين نشست كه با حضور جمعي از اهالي موسيقي آبادان و خرمشهر برگزار شد، پروفسور رايموند فوگلس، به معرفي مركز موسيقي ملل دانشگاه هيلدسهايم آلمان پرداخت و از جمع آوری منابع (شامل موسیقی و ساز های موسیقی)، پژوهش در حوزه موسیقی و فرهنگ، ارتباط با جامعه جهت انتقال مطالعات انجام شده به عنوان سه محور اصلي فعاليت هاي اين مركز بر شمرد.
اين موسيقيدان در ادامه به معرفي پروژه «تهيه نقشه صداي منطقه آزاد اروند» پرداخت و با اشاره به هدف پروژه كه ايجاد موزه صداي منطقه است، خاطر نشان كرد: «ارائه صداها باعث تداعی تصاویر آنها و موقعیت ها در ذهن بازدیدکنندگان موزه می شود. به جای اینکه صدا فقط در خدمت تصویر درآید. تمرکز بر صدا کمک می کند بهتر محیط زیست را درک کنیم و راه درک صدا ها را بر خود باز کنیم. صداها بر عاطفه انسانها تاثیرگذار هستند. آنها با قدرت باطني آدمي تماس مي گيرند و انسان از طريق اين ارتباط تا عمق تجربه حضوري مي رود. صداها اسنادی برای تأويل هستي و حتي تغییرات جهانی و تاریخی هستند که هم در انسان منفرد و هم در جامعه تأثير مي گذارند.»
پروفسور فوگلس در ادامه از «صدا و دريافت آن»، «طبیعت»، «اقتصادفرهنگ»، «مذهب»، «تاریخ» و «دفاع مقدس» به عنوان موضوع هاي اصلي محتوايي اين موزه نام برد.
همچنين، وي با اشاره به منحصر به فرد بودن اين پروژه در جهان، سهم جامعه محلي را در تحقق اهداف اين پروژه  مهم دانسته و افزود: «موزه صدا با یک نگاه از بالا به پایین تشکیل نمی شود، بلکه تمام مردم آبادان اعم از هنرمند و غیر آن در تشکیل آن مشارکت خواهند داشت.»
گفتني است، پروفسور رايموند فوگلس، مدير مركز موسيقي ملل دانشگاه هيلسهايم آلمان به همراه آقايان جميز فوگلس و دكتر كيوان آقامحسني، هفته گذشته به مدت 2 روز به دعوت دكتر حميدرضا اردلان، مدير هنري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد كه سالها بر تهيه نقشه صدا پژوهش مي كند و با هماهنگي منطقه آزاد اروند از اين منطقه ديدن كردند.

سفر اين گروه پژوهشي به منطقه آزاد اروند به منظور پيگيري مفاد تفاهم نامه اي بود كه سال گذشته به منظور پروژه «تهيه نقشه صداي مناطق آزاد» ميان معاونت فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و مديريت مركز موسيقي ملل دانشگاه هيلدسهايم آلمان به امضا رسيد.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :