بیمارستان اروندکنار تا شهریور تکمیل می شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از اتمام کار ساخت بیمارستان اروندکنار تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.
علیرضا آموزنده پیش از ظهر امروز یكشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در محل دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد، گفت: با اتمام کار ساخت این بیمارستان مرحله تجهیز آن آغاز و تا پیش از پایان سال جاری این بیمارستان به بهره برداری کامل می رسد.
وی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر «غلبه بر دیابت» افزود: از تمامی رسانه هایی که در طی یک سال و نیم گذشته در بحث مطالبات حوزه سلامت به دور از هرگونه تخریب و همراهانه قلم زدند، قدردانی می کنم.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: در زمان حاضر در فضایی بسیار خوب در حال کار هستیم و بهترین نعمت برای یک مدیر ارشد آن است که همراهانی این چنینی داشته باشد، تمام انتقادات رسانه ها موقر و مفید بوده و ما از رسانه ها به عنوان چشم بینای جامعه انتظار همراهی بیشتر داریم.
آموزنده سلامت را مقوله ای خاص با مطالبه ای اجتماعی اعم از مردم و مسئولان خواند و تصریح کرد: سلامت حاصل انتخاب فردی و اجتماعی جامعه است تا خواست فردی و اجتماعی بر تامین و برخورداری از سلامت نباشد به طور قطع دست یابی به مطلوب میسر نخواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم برخورداری از سواد سلامتی یادآور شد: بایستی این سواد را به حدی برسانیم که مردم به سوی خودمراقبتی پیش بروند تا به این ترتیب موضوع کنترل و مبتلا نشدن به بیماریها به شکل مناسبی به انجام برسد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در این راستا سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی مرتبط بایستی به تکالیف خود به نحو مطلوبی عمل کنند، شهرداری آبادان در حوزه ورزش همگانی و سایر تفریحات اقدامات خوبی را به انجام رسانده است و می طلبد تا متناسب با نیاز و خواست مردم تعداد این مراکز زیادتر شوند.
آموزنده با بیان اینکه دیابت با کم تحرکی و نوع غذای مصرفی رابطه نزدیکی دارد، افزود: در زمان حاضر در جهان در هر ۱۰ ثانبه یک نفر مبتلا به دیابت می شود و در هر هشت ثانیه نیز یک نفر در اثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست می دهد که بیشتر در قالب بیماری های کلیوی و ریوی خود را نشان می دهد.
وی تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در جهان را ۳.۵ میلیون نفر خواند و اظهار کرد: دیابت یک بیماری خاموش است، ۵۰ درصد کسانی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی از آن ندارند كه با اقدام به موقع می توان آن را کاهش داده و کنترل کرد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به مشخص بودن وظایف حوزه سلامت و آموزش در طرح تحول سلامت تصریح کرد: در تلاش برای انجام وظایف و رسیدن به مطلوب هستیم، از این رو مردم بایستی به سمت خود مراقبتی پیش بروند تا در آینده ای نه چندان دور به جامعه ای سالم و با نشاط دست پیدا کنیم.

پیگیری منطقه آزاد اروند
آموزنده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع راه اندازی آزمایشگاه غذا و دارو در منطقه به عنوان یکی از توافقات ما بین وزارت بهداشت و سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری های لازم برای تحویل زمین از طریق نفت و هواپیمایی کشوری را به انجام رسانده (عرصه و عیان دومالک داشت) که پس از تحویل محل به ما طی سه تا ۶ ماه با انجام برخی تغییرات در کاربری آن و تجهیز آن توسط معاونت غذا و دارو این آزمایشگاه راه اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبه راه اندازی این آزمایشگاه مربوط به فروردین ماه سال گذشته بوده است، گفت: تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه ظرف مدت ۶ ماه (از فروردین ماه سال گذشته) با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان خریداری شد.
به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان راه اندازی این آزمایشگاه نقش تاثیرگذاری در توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند دارد که امید می رود به زودی بتوانیم خبرهای خوشی را در این رابطه به مردم بدهیم.

ورود ۱۷ دستگاه آمبولانس جدید به منطقه
آموزنده با اشاره به موضوع خرید آمبولانس با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در این زمینه از سازمان منطقه آزاد اروند خواستیم تا کار خرید را به ما بسپارد و از آنجایی که وزارت بهداشت عامل خرید ۱۰۰ آمبولانس برای خوزستان است، موضوع خرید ۱۷ دستگاه امبولانس برای این منطقه را به قرارداد مذکور اضافه کردیم.
وی با اشاره به ورود آمبولانس ها به بندر خرمشهر اظهار کرد: در زمان حاضر کار اسمبلی آمبولانس ها با نظارت بسیار خوب، مستمر و با دقت نیروهای بخش درمان و فوریت های پزشکی در دست انجام است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: کار افتتاح پاکات ۱۳ فقره از این آمبولانس ها انجام و برنده های مناقصات مشخص شده اند، آمبولانس ها به صورت سی. وی. یو از خارج کشور می آید.

نخستین آمبولانس آی. سی. یو کشور در منطقه آزاد اروند
آموزنده با اشاره به انعقاد قرارداد خرید آمبولانس ویژه بخش آی. سی. یو یادآور شد: آمبولانس های بخش آی. سی. یو برای کودکان و بالغین به صورت متحرک است و این برای نخستین بار در سطح کشور و در منطقه آزاد اروند به انجام می رسد، ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد چرخش این آمبولانس ها در منطقه خواهیم بود.
وی در خصوص شیوه استخدام در این دانشکده گفت: روند استخدام و جذب نیرو در موضوعات مختلف به صورت انجام فراخوان از طریق سایت مربوطه و برگزاری آزمون انجام می شود، امید می رود تا امسال نیز از سهمیه ای که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وزارت بهداشت می دهد بتوانیم سهم مناسبی را برای این دانشکده بگیریم.
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به کمبود نیروی پرستار و بهیار در سطح دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: در صورت جذب پرستاران و بهیاران به آنان خدمات رفاهی از جمله مسکن نیز تحویل می شود.
آموزنده با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح سلامت جامعه اظهار کرد: خودمان بایستی مراقب خود باشیم و این سواد سلامت می خواهد، در واقع با این کار از بیماری پیشگیری کرده ایم و این بدان معناست که هزینه ها کمتر می شود و نیازی نیز به توسعه مدیریت بهداشت نداریم و این روند ارتباط مستقیمی با آنچه كه شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مد نظر مقام معظم رهبری است، دارد.
وی تصریح کرد: در صورت کار کرد در بخش های یاد شده ضمن کاهش فشار تحمیلی بر بیمارستان ها، موضوع هزینه کرد بیماری برای تامین سلامت نیز کاهش می یابد و این دو مقوله بسیار مهم و حائز اهمیت است.

لزوم راه اندازی طب دریا در منطقه
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم راه اندازی طب دریا با هدف تربیت کارشناسان این امر در منطقه تاکید کرد و گفت: براساس قانون شناورهای بالای ۲۵ نفر مکلفند تا یک نیروی طب دریا داشته باشند و لذا با توجه به کثرت شناورهای موجود در منطقه می توانیم ضمن راه اندازی این واحد نسبت به تربیت چنین نیروهایی اقدام کنیم.
آموزنده افزود: با راه اندازی این مرکز می توانیم نیاز کشورهای خلیج فارس به نیروهای متخصص در این زمینه را نیز مهیا کنیم.
وی با اشاره به انجام وظایف معمول این دانشکده در حوزه طرح تحول سلامت (بهداشت و درمان) اظهار کرد: بایستی از مزیت های منحصر به فرد منطقه آزاد اروند در جهت ایجاد تحول اساسی در بخش های مختلف از جمله بهداشت، درمان و سلامت حداکثر بهره را ببریم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه ۱۰۰ هزار مترمربع کار ایجاد شده در طول یک سال و نیم گذشته، گامی بزرگ برای این دانشکده محسوب می شود، تصریح کرد: به جرات می توان گفت که در ۳۰ سال گذشته چنین سطح از کار انجام نشده است، البته این به معنای رضایتمندی کامل ما نیست و هنوز تا مطلوب نهایی فاصله داریم اما تا جایی که توانستیم کار کردیم.

منبع: مهر

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :