خليج فارس، ظرفيت ها و چالش هاي پيش روي

رئيس بنياد ايرانشناسي گفت: خليج فارس يك نام برگزيده توسط ملت و حاكمان آن نيست، بلكه نامي است كه تاريخ جهان و تمدن 2500 ساله ايران آن را برگزيده است.

به گزارش فرينا، آيت الله سيدمحمد خامنه اي در همايش بين المللي «خليج فارس، ظرفيت ها و چالش هاي پيش روي» در محل پارك زيست فناوري خليج فارس جزيره قشم، افزود: بايد از حق مسلم خود در خليج فارس بيش از پيش دفاع كنيم و اگر در اين حوزه درست اقدام شود كسي به خود اجازه استفاده از نام غيرواقعي براي اين آبراه نمي دهد.

آيت الله خامنه اي افزود: وضع حقوقي خليج فارس در چارچوب مقررات بين المللي جهان است و بايد بر اساس يك خليج بسته و متعلق به ايران با آن برخورد شود.

وي گفت: زماني كه از خليج فارس صبحت مي شود در حقيقت از حق مسلم، پاره تن و بخشي از كشورمان صحبت مي كنيم چرا كه اين خطه از كشورمان نقش مهمي در خدمت رساني به ملت ايران و جهان در دوران پيش و پس از اسلام ايفا كرده است.

رئيس بنياد ايرانشناسي افزود: خليج فارس يك قطعه آب و خاك ايران نيست؛ بلكه با ريشه ايران درهم آميخته و هميشه منشا بركت و رحمت بوده است و بايد از ظرفيت هاي بي نظير و گسترده آن به نحو مطلوب بهره برد.

وي با بيان اينكه خليج فارس خواهان همدلي است، گفت: اين خليج به دنبال ايجاد اختلاف و درگيري در بين كشورهاي منطقه نيست اما برخي حاكمان ناآگاه منطقه تلاش بيهوده اي براي تغيير نام آن آغاز كرده اند.

آيت الله خامنه اي با بيان اينكه تامين امنيت خليج فارس، خواست اصلي ايرانيان است، تاكيد كرد: كشورمان هيچگاه به سمت جنگ نرفته و نخواهد رفت و نخستين مسئله اي كه نيروهاي نظامي ما به دنبال آن هستند تامين امنيت اين منطقه است.

رئيس بنياد ايرانشناسي افزود: بدون ترديد ايجاد ناامني در اين منطقه راهبردي مي تواند به كل جهان آسيب بزند و آتش آن دامنگير همگان مي شود.

وي با اشاره به اينكه نيروي دريايي سپاه امنيت منطقه و خليج فارس را با جديت حفظ كرده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران هرگز در امور داخلي ملت ها دخالت نمي كند.

آيت الله خامنه اي با تبيين مشكلات برخي كشورهاي همسايه ايران در منطقه خليج فارس، گفت: سخن اصلي همايش امروز خليج فارس، ظرفيت ها و چالش هاي پيش روي، حل مسائل و مشكلات از طريق گفت و گو است و بايد روشن شود كه با اقدام هاي غير اصولي نمي توان به نتايج مطلوب و پايدار دست يافت.

رئيس بنياد ايرانشناسي افزود: كشورهاي استكباري كه شجره خليفه داعش را ايجاد كرد و به جان مسلمانان انداخت، دشمن واقعي ملت هاست و بايد كشورهاي خارجي دشمن واقعي خود را بشناسند و در اين صورت است كه مي توانند مشكلات خود را حل كنند.

همايش بين المللي «خليج فارس، ظرفيت ها و چالش هاي پيش روي» با هدف گراميداشت روز ملي خليج فارس و تبيين نقش و جايگاه آن از بعد ژئوپليتيك، تاريخي، حقوقي و حاكميت بيش از 2500 ساله ايران بر اين آب راه بين المللي، با حضور آيت الله سيدمحمد خامنه اي رئيس بنياد ايرانشناسي و برخي مقام هاي علمي ايران و چند كشور خارجي در قشم در حال برگزاري است.




برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :