قشم از قلم بلاگرها

  • شنبه 11 ارديبهشت 1395 - 10:38
  • گفت و گو
  • 0 دیدگاه
امسال و برای اولین‌بار برگزارکنندگان این جشنواره ایده‌ای را اجرائی کردند که احتمالا تا سال‌های‌سال به کمک قشم خواهد آمد. به این شکل که محتوایی که این روزها در اولین جشنواره وبلاگ‌نویسی قشم برای زیبایی‌های این جزیره توسط ۲8 وبلاگ‌نویس شرکت‌کننده در جشنواره تولید شد، تا همیشه می‌تواند راهگشای جست‌وجوکنندگان نام قشم در اینترنت باشد.

«از جزیره قشم دور شده‌ایم و قایقمان همچنان سوار بر تلاطم آرام آب تنگه هرمز پیش می‌رود، نرده‌های دیواره قایق تکیه‌گاهم شده‌اند تا نسیم خنک دریا را عمیق‌تر نفس بکشم، چشم سپرده‌ام به انتهای افق و نیلگون دریایی را به تماشا نشسته‌ام که تاریخی گران از سرزمینم را در دل نهان دارد. گاهِ مشتاقی و انتظار به‌سر می‌آید و از دورها پیدایش می‌شود، «جزیره هرمز» با هرآنچه از آن شنیده‌ام در کمتر از آنی می‌آید و می‌نشیند پیش نگاهم؛ نامی که به قولی برگرفته از نام اهورامزداست.
از دور تصویر مبهم و وهم‌آلود قلعه‌ای استوار و بلند را می‌بینم که از میان دریا سر برآورده است. شاید از همین اشکال زیبای طبیعی‌اش باید حدس بزنم که چرا هرمز را بهشت زمین‌شناسان می‌نامند». این مطالب شروع نوشته وبلاگی است با اسم «جهانگردی ارزان و خاطرات سفر» به قلم حسین عبدالهی که روز گذشته و هم‌زمان با روز ملی خلیج‌فارس جایزه برتر اولین جشنواره وبلاگ‌نویسی قشم را به چنگ آورد و سه سکه گرفت؛ جایزه‌ای که مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت قشم با همکاری کانون سراسری انجمن‌های راهنمایان گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم، از ششم تا یازدهم اردیبهشت در جزیره قشم برگزار کردند.
با این هدف که جذابیت‌ها و زیبایی‌های قشم از قلم وبلاگ‌نویسان خبره حوزه گردشگری بیشتر و بهتر به مخاطبان دنیای اینترنت شناسانده شوند. نه‌فقط برای ما که خبرنگار هستیم و برای کسب اطلاعات درباره سوژه‌ها و موضوعاتی که قرار است از آنها بنویسیم، بلکه این روزها برای همه، دست‌به‌دامن گوگل‌شدن یک اصل اساسی است. حتما شما هم این را تجربه کرده‌اید که وقتی می‌خواهیم از چندوچون یک مکان گردشگری یا یک نقطه از کشور اطلاعات به دست بیاوریم کافی است نامش را در گوگل جست‌وجو کنیم، همیشه هم روایات دست‌اول و بی‌طرفانه و جذاب را می‌توان در وبلاگ‌ها دید؛ وبلاگ‌هایی که اغلب نویسندگانشان برای دل خود یا آشنایی‌دادن به مخاطبانشان درباره آنجا نوشته‌اند.
امسال و برای اولین‌بار برگزارکنندگان این جشنواره ایده‌ای را اجرائی کردند که احتمالا تا سال‌های‌سال به کمک قشم خواهد آمد. به این شکل که محتوایی که این روزها در اولین جشنواره وبلاگ‌نویسی قشم برای زیبایی‌های این جزیره توسط ۲8 وبلاگ‌نویس شرکت‌کننده در جشنواره تولید شد، تا همیشه می‌تواند راهگشای جست‌وجوکنندگان نام قشم در اینترنت باشد. همین حالا کافی است قشم را گوگل کنید، اگر تا سه‌روز پیش نوشته‌های کمی در این‌باره پیدا می‌کردید حالا می‌توانید حداقل ۲8 نوشته بلند و مفصل وبلاگی از قلم ۲8 وبلاگ‌نویس حرفه‌ای در دنیای اینترنت درباره این جزیره پیدا کنید که هرکدامشان بخشی از جذابیت‌های اینجا را به مدد نوشته و عکس روایت و تصویر کرده اند.
در این جشنواره که روز گذشته و هم‌زمان با روز ملی خلیج‌فارس اختتامیه‌اش برگزار شد، به‌ترتیب حسین عبدالهی، نویسنده وبلاگ «جهانگردی ارزان و خاطرات سفر» با مطلب «سفر به جزیره هرمز، جادوی‌ هزاررنگ خلیج‌فارس» اول، نفیسه حاجاتی، نویسنده وبلاگ «خبرنگار افتخاری نیویورک‌تایمز» با مطلب «سلخ برهوت نیست» دوم و مجید عرفانیان، نویسنده وبلاگ سفر و مینا کامران با وبلاگ «دوچرخه‌ها» به صورت مشترک سوم شدند. مطلبی که عرفانیان با آن جایزه را گرفت عنوان «قسم به قشم» را بر خود دارد و مطلب مینا کامران هم عنوانش «در دیار غول‌های چوبی دوست‌داشتنی» بود.
نفر اول جشنواره از زیبایی‌های جزیره هرمز نوشت، دومی از روستای سلخ و فرهنگ و آیین مردمش، نفرات سوم هم، یکی از شهر بی‌نظیر لافت و بادگیرهای مثال‌زدنی‌اش نوشت و دومی از لنج‌سازی‌های جزیره قشم. حاصل کار، نوشته‌هایی شده که با جادوی قلم و عکس‌هایی که ضمیمه آنها شده شما را تا دل جزیره قشم می‌کشاند. این برنامه که اولین جشنواره سفرنامه‌نویسی بلاگرها در قشم بود، با هدف استفاده از ظرفیت وبلاگ‌نویسی و انتشار مطالبی درباره جاذبه‌های گردشگری این جزیره در فضای مجازی برگزار شد.
طبق برنامه، ٢٨ وبلاگ‌نویس از روز سه‌شنبه هفته گذشته به این جزیره سفر کردند و در روستاها، جزایر، سواحل اطراف و دیگر مناطق دیدنی جزیره به گشت‌وگذار پرداختند و در ادامه از زاویه دید خود در ‌این‌باره مطلب نوشتند؛ در نهایت نیز روز جمعه براساس داوری، سه سفرنامه نوشته‌شده توسط وبلاگ‌نویسان، برگزیده و جوایزشان اهدا شد. آرش نورآقایی، رئیس کانون سراسری راهنمایان گردشگری کشور که یکی از برگزارکنندگان این برنامه بود، در این‌باره به «شرق» گفت: «معتقدیم ایران می‌تواند از ظرفیت بلاگرها برای معرفی جاذبه‌های خود استفاده کند؛ ظرفیتی که تاکنون از آن بهره‌ای نبرده است. درحالی‌که کشورهای دیگر در این زمینه فعالیت زیادی می‌کنند.
حتی در دوبلین، کره‌جنوبی، لاس‌وگاس، سوئیس و تایلند هم مشابه این جشنواره برگزار می‌شود و آنها تلاش می‌کنند از طریق وبلاگ‌نویسی، هرچه‌بیشتر جذابیت‌های گردشگری خود را به مردم جهان بشناسانند». او درباره جشنواره وبلاگ‌نویسی این‌طور توضیح می‌دهد: «موضوع سفرنامه‌نویسی در قشم، آزاد بود.  یکی از اهداف اصلی این جشنواره، تولید محتوا درباره جذابیت‌های گردشگری، فرهنگ و مردم جزیره قشم در فضای مجازی است». منصور ضابطیان، روزنامه‌نگار و سفرنامه‌نویس، آرش نورآقایی، وبلاگ‌نویس حوزه گردشگری و اسد نقش‌بندیان، عکاس گردشگری، داوران جشنواره بودند.

** صدرا محقق/ روزنامه شرق

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :